Totalsågning av SJG
Måste tyvärr säga att jag inte alls håller med om det här. SJG-s spel tycker jag istället kännetecknas av att dom tar roliga koncept och gör dåliga spel. Ur ett rent spelmässigt perspektiv så tycker jag att både Munchikin och Chez geek faller platt i jämförelse med andra bräd/kortspel (snabbexmepel: Bohnanza). Visst Muncikinkonceptet är jättekul och likadant Chez Geek och dess uppföljare men när man väl har spelat det några gånger och sett alla korten så tycker i alla fall jag att tjusningen försvinner. Vissa andra produkter har lite mer spelbarhet som tex Illuminati men även det tycker jag lider av samma grundproblem.
Ett undantag finns dock vilket är Knightmare Chess. Som visserligen har en ganska begränsad publik (Wanna-bee schackspelare som gillar det oförutsägbara) men för dessa (där jag räknar mig själv) är det ett riktigt, riktigt bra spel. (Vilket kanske beror på att det inte är orginal SJG utan bygger på en Fransk förlaga).
Slutligen när det gäller Car-wars så verkar ju folk tycka att det är roligt men själv kan jag överhuvudtaget inte förstå det (äger det och har spelat det två gånger). Här skiljer sig dock min inställning så oerhört mycket från andra brädspelare att jag förmodligen har missförstått något kapitalt i reglerna (så planen är att spela på nåt konvent, nån gång när det blir tid).
Ett företag som däremot (om än med vissa variationer i kvalité) tar både roliga koncept och har intressanta spelmekaniker är cheapassgames. Det kanske också hörs på namnet att de inte är så dyra
Kan inte uttala mig om deras rollspel då jag än så länge nog faktiskt inte har spelat nåt av dom.