Hobocon 3 är nu över och här kommer en liten konventsrapport från mig. Det blev två pass spelade och jag var med på båda. Första passet spelade vi Forgive us! till Lamentations of the Flame Princess med chrull som spelledare. Förutom jag spelade anth, Rob, Jonas Ferry samt en som inte hittat till det nya forumet än men hette Kolibri (tror jag?) på det gamla. Äventyret ägde rum i Norwich 1625 och kändes i allmänhet som ett rätt klassiskt LotFP-äventyr. Fantastiskt bra med andra ord. Vi undersökte mystiska övergivna hus och stötte på diverse muterade, tentakelförsedda monstrositeter - kan det bli bättre?
Efter att vi följt traditionen att äta lunch på indiska stället i närheten var det så dags för pass 2. Kolibri hade vid det här laget lämnat oss men vi fick tillskott av Sia, Korpen och Stövelkatten som inte fixade att komma till morgonpasset. Med den sju man starka truppen tog vi oss an AD&D-äventyret F'Chelraks Tomb som Rob hade med sig. Efter att ha försökt tyda Robs fantastiskt tuffa men smått oläsliga handstil för att se vad våra rollpersoner var för några (nej, det stod inte "weather armor" utan "leather armor") klättrade vi ner i gravvalvet. Det visade sig vara en härlig Old School-dungeon med mycket utrymme för kreativ problemlösning från spelarnas sida. Den innehöll så klart massvis med fällor och hemliga dörrar (våra ten foot poles användes flitigt), vi fick fundera över hur man bäst lyfter ett skynke från ett gäng statyer i ett mörkt rum och så blev större delen av gruppen fångade i en magisk spegel. Trots att många rollpersoner blev satta ur spel på olika sätt var det faktiskt bara en som dog - anths rollperson stirrade bokstavligt talat döden i vitögat (eller i alla fall en staty av en lieman) och förvandlades till damm.
Summa summarum: två pass med sex respektive åtta deltagare och totalt (endast) en död rollperson.
Båda passen var sjukt roliga och jag ser redan fram emot Hobocon 4! :grin: