Nekromanti STHLM - HoboCon IV Dragons Lair 25e Oktover

chrull

Stockholm Kartell
(Det är tredje gången jag postar det här, så är det kort och konstigt skyller jag på det)

Kom och spela OSR-rollspel med oss på Dragons Lair den 25e oktober.

Cirkatider:
10:00-14:30 Pass 1
14:30-15:30 Traditionsenlig lunch på Indian Curry House
15:30-20:00 Pass 2

(medlemsskap på DL samt lokalavgift krävs, egna tärningar och penna är ett plus!)

Jag kommer spelleda en dungeon skriven vid poolen i Padang Bai under pass 1 om folk är intresserade av att spela det.

Kommer du? Kommer du till båda passen? Vill du spela eller spelleda?

Sia

Veteran
Kul att se att det är dags för HoboCon! Jag har dock lyckats boka mig själv på jobb hela den helgen så kommer inte att kunna komma denna gång. Ni får ha det så roligt! :)

Eksem

Champion
Nu råkade visst HoboCon krocka med det antagligen största Magic-eventet i Sverige på åratal (och kanske största i Stockholmstrakten någonsin), och jag kanske måste välja bort HoboCon... men tanken på det plågar mig något enormt. Jag är alltså extremt velig i hur jag ska prioritera. Om jag dyker upp på HoboCon tror jag att jag skulle vilja arrangera en session med Tunnels & Trolls, hur som helst :D
Rob said:
Var det inte Sthlm som behövde skärpa sig vad det gällde närvaron på sina OSR konvent ^_~
Eksem said:

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag dyker upp och är med hela dagen. Spelar helst men kan förbereda något som kan spelas i nödfall.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om jag – mot förmodan – inte sitter och slutspurtar med Mutant: Year Zero kommer jag såklart att dyka upp.

Rob

Veteran
Jag skall bara sätta lite finishing touches på mitt Bottle City inspirerade hög lvl äventyr till Advanced Dungeons & Dragons så är jag reda att leda det.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Jag tänker dyka upp. Vi har alltså minst två spelledare och tre spelare, alla i kategorin usual suspects. Det är inte alls dumt men jag tänkte uppmana eventuella tvekande nykomlingar att dyka upp, med eller utan föranmälan i tråden.

chrull

Stockholm Kartell
Det var en liten grupp som dök upp, men vi hade kul ändå. Alla som inte var där får skylla sig själva.
Det spelades Zyhokochevs Krypta, en level 1 dungeon med LotFP som regelsystem som fokuserade på att leta upp en mäktig demonmagiker i bergen på Bali skriven och spelledd av mig samt ett äventyr som nog saknade namn som var ett högelevel AD&D-äventyr av och med Rob som gick ut på att rollpersonerna fångades i en fängelsedimension av en mäktig magiker de nyss försökt döda.

Jag tyckte det gick bra att spelleda äventyret som jag skrev med papper och penna i en anteckningsbok vid poolen under semestern, långt ifrån internet och andra referenskällor, men efter ha spelat och kikat på Robs äventyr så insåg jag att man måste tänka ännu mindre än vad jag gjorde om man ska spelleda något på så få timmar som på HoboCon.
Ska man skriva äventyr för 3-4 timmar spel så är det nog möjligt att 4-6 rum med faktiskt innehåll är att föredra. Hellre få rum med större pussel/problem än 12 rum med småpussel. Ska fila lite på det där tror jag.

PS:
Men ärligt talat, vad fan är det för fel på kloptok? På tullcon dödade han barnänglar och marinerade dem i mjölk och honung (antagligen för att kunna äta upp dem senare) och igår så gick han in en liten pojkes rum och slog sönder alla leksaker han hittade. Hatar kloptok barn?

Rob

Veteran
Det var som sagt var synd att vi inte var fler (inte minst för att mitt eget äventyr var skrivet för fler karaktärer) men det blev kul i alla fall.

Chrulls äventyr kändes som ett modernt OSR äventyr i LotFPS anda. Vi var ett brokigt gäng level ett karaktärer som skulle ta oss in i ett grottkomplex/krypta på jakt efter en mäktig magiker. Vi var erforderligt paranoida över minsta detalj vilket betalade sig emellanåt men vi var väldigt nära döden vid ett flertal tillfällen. Inte alla monster som påträffades behövde man strida med utan vissa utav dem kunde vi undvika konflikt med medans andra var tvungna att hanteras på klassiskt OSR vis d v s retirera till en smal passage kasta allt som går och ställ spjut. Kartan var elegant och fick mig att tänka på "Dyson's Delves" på så sätt att den var ganska lite och kompakt samtidigt som den var helt olinjär och att det fanns olika hemliga vägar som gör att spelarna har en stor mängd sätt att ta sig an grottan. Jag tyckte sammantaget att det var kul även om det var tydligt att vi inte riktigt hann till hjärtat i äventyret.

Lunchen var som vanligt briljant.

Jag är nöjde med mitt eget äventyr som var kraftigt inspirerat av "The Original Bottle City" (lyssna på "Viskningar från kryptan" del 8 för att höra min recension av modulen) och av "The Maze of Zayene" (som jag faktiskt aldrig har läst utan bara läst om). Äventyret är skrivet för karaktärer från level 10-14 och det kändes fräscht att spela en del av spelet som det känns som att OSR rörelsen har glömt bort. Det var också kul att visa att höglevel AD&D fungerar som spel (det faller inte sönder som 3rd och 4th) och att spela på ett sätt som påminner om hur det var i Lake Geneva kampanjen. Jag kände att äventyret kanske var lite enkelt men det beror till stor del på att i höglevel D&D så har karaktärerna väldigt mycket resurser och den lilla mängd tid vi har på HoboCon gör det väldigt svårt att börja nöta ned dem och verkligen börja att utmana karaktärerna. Skulle jag spela modulen i min egen kampanj så skulle den fyllas ut ordentligt och bli mycket dödligare men också längre.
chrull said:
Mina dungeonkartor är inspirerade av Dyson till utseende och Jaquay till upplägg. Så det är trevligt att det delvis kommer fram :)

Rob

Veteran
Angående Kloptok så har jag inga kommentarer annat än att han använde sitt sword of sharpness till att först hugga båda benen av en docka för att sedan summariskt halshugga den...

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag hade kul på Hobocon, grymt av chrull och Rob att skriva helt egna dungeons också! Men jag undrar nu om jag hade lite för kul, apropå det där ni-vet-vad. Borde jag söka hjälp?

kloptok

Pensionerad astrolog
Björn Wärmedal;n46357 said:
kloptok: Jag kan hjälpa dig! Enligt utsago är jag expert på sånt där :D
Försöker du säga att du är psykolog? För vad jag förstår så jobbar du ju med typ såna där datorgrejer. Felutbildad?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nääää! Men jag är duktiga på att ge utlopp för brutalitet och orättvisa i rollspel! Var det inte det du ville bli bättre på?

kloptok

Pensionerad astrolog
E
Björn Wärmedal;n46371 said:
Nääää! Men jag är duktiga på att ge utlopp för brutalitet och orättvisa i rollspel! Var det inte det du ville bli bättre på?
Eh, jo... precis så...

Ja, jag har ju varit rätt orättvist behandlad vid båda de här tillfällena som vi pratar om när det gäller mig.