anth
Vetefan
Halloj! Jag tänkte spelleda Lone Wolf / Ensamma Vargen - vilka är intresserade av att spela?
Jag kommer att följa soloböckerna någorlunda väl så ni som läst dem flera gånger eller nyligen kommer kanske inte få ut så mycket av att spela.
Det kommer att vara rollspel med en grupp spelare, inte solospel som det är i böckerna.
Jag kommer använda reglerna från:
- Lone Wolf Multiplayer Game Book
- Heroes från Magnamund
- Book of the Magnakai
Det betyder att man kan spela, och det finns regler för, level 1-20 till följande classes:
(inom parenteserna finns en enklare förklaring av klasserna)
- Border Ranger of the North (ranger)
- Brother of the Crystal Star (magic user)
- Dwarven Gunner of Bor (dwarf with firearms)
- Herbwarden of Bautar (druid)
- Ice Barbarian of Kalte (snow barbarian)
- Kai Lord (fighting monk)
- Kloon Sage of Chaman (gnome sage)
- Knight of the White Mountain (knight of durenor)
- Magician of Dessi (sorcerer)
- Buccaneer of Shadaki (pirate)
- Sommlending Knight of the Realm (knight of sommerlund)
- Telchoi Warrior (amazon)
- Vakeros Warrior-Mage (war mage)
Reglerna är mycket enkla:
- Man använder sig av en 10-sidig tärning.
- Rollpersonerna har bara 2 eller 3 värden:
-- Combat Skill (stridsvärde) berättar hur bra man är på att slåss.
-- Endurance Points (kroppspoäng) berättar hur tålig man är - man dör på 0 poäng.
-- Willpower (psyke) används endast av magiker.
- Väldigt enkla regler för bärförmåga:
-- Man kan bara bära med sig två vapen.
-- Man kan bara ha en pengapung och den rymmer bara 50 guldmynt.
-- Man kan bara ha 8 st föremål i sin ryggsäck.
- Varje stridsrunda slår man ett slag för varje par som slåss - det slaget berättar hur mycket skada både rollpersonen och monstret tar.
- Varje rollperson får en specialförmåga per level. Ex: kamouflage, jakt, sjätte sinne, spåra,...
Well, thats it! Nu har jag förklarat hela regelsystemet för er.
Husregler har jag ett par stycken:
- I grundreglerna börjar man på level 5. Vi börjar givetvis på level 1.
- I grundreglerna går man upp en level per äventyr/bok. Vi kör med att den som dör börjar om på level 1, men går upp 2 levels per äventyr tills den är ikapp resten av gruppen.
- I grundreglerna kan naturlig helning bara ske mellan äventyren. Jag tillåter att för en dags komplett vila återfår man 1 Endurance och 1 Will - men jag tvivlar på att man får möjlighet till detta under äventyren.
- I grundreglerna ändras inte Combat Skill, Endurance Points eller Willpower när man går upp i level. Jag kommer att ha en liten ökning (som INTE är automatisk).
- I grundreglerna har alla klasser 10 basic disciplines för level 1-10 och 10 master disciplines för level 11-20. Även om man får välja förmågor när man går upp i level betyder det att 2 rollpersoner som har samma klass kommer att ha exakt samma förmågor när de kommer till level 10. För att förhindra detta får man välja mästarförmågor redan från level 2, förutsatt att man redan har grundförmågan som mästarförmågan bygger på.
Allmänna saker:
- Jag kommer att klämma in denna kampanj när jag har tid mellan mitt andra rollspelande - så räkna med spel MAX 1g/månad.
- Det blir spel någonstans i Stockholm eftersom jag bor i Stockholm.
- Räkna med OSR-style of play.
- Författaren, Joe Dever, bröt allt samarbete med Mongoose i skiftet feb/mar-2013. Det betyder att boken med Grand Master-regler för level 21-30 inte kommer att komma ut. Det blev liksom ingen idé att vänta på mer regler så det är bara att köra igång att spela.
Jag kommer att följa soloböckerna någorlunda väl så ni som läst dem flera gånger eller nyligen kommer kanske inte få ut så mycket av att spela.
Det kommer att vara rollspel med en grupp spelare, inte solospel som det är i böckerna.
Jag kommer använda reglerna från:
- Lone Wolf Multiplayer Game Book
- Heroes från Magnamund
- Book of the Magnakai
Det betyder att man kan spela, och det finns regler för, level 1-20 till följande classes:
(inom parenteserna finns en enklare förklaring av klasserna)
- Border Ranger of the North (ranger)
- Brother of the Crystal Star (magic user)
- Dwarven Gunner of Bor (dwarf with firearms)
- Herbwarden of Bautar (druid)
- Ice Barbarian of Kalte (snow barbarian)
- Kai Lord (fighting monk)
- Kloon Sage of Chaman (gnome sage)
- Knight of the White Mountain (knight of durenor)
- Magician of Dessi (sorcerer)
- Buccaneer of Shadaki (pirate)
- Sommlending Knight of the Realm (knight of sommerlund)
- Telchoi Warrior (amazon)
- Vakeros Warrior-Mage (war mage)
Reglerna är mycket enkla:
- Man använder sig av en 10-sidig tärning.
- Rollpersonerna har bara 2 eller 3 värden:
-- Combat Skill (stridsvärde) berättar hur bra man är på att slåss.
-- Endurance Points (kroppspoäng) berättar hur tålig man är - man dör på 0 poäng.
-- Willpower (psyke) används endast av magiker.
- Väldigt enkla regler för bärförmåga:
-- Man kan bara bära med sig två vapen.
-- Man kan bara ha en pengapung och den rymmer bara 50 guldmynt.
-- Man kan bara ha 8 st föremål i sin ryggsäck.
- Varje stridsrunda slår man ett slag för varje par som slåss - det slaget berättar hur mycket skada både rollpersonen och monstret tar.
- Varje rollperson får en specialförmåga per level. Ex: kamouflage, jakt, sjätte sinne, spåra,...
Well, thats it! Nu har jag förklarat hela regelsystemet för er.
Husregler har jag ett par stycken:
- I grundreglerna börjar man på level 5. Vi börjar givetvis på level 1.
- I grundreglerna går man upp en level per äventyr/bok. Vi kör med att den som dör börjar om på level 1, men går upp 2 levels per äventyr tills den är ikapp resten av gruppen.
- I grundreglerna kan naturlig helning bara ske mellan äventyren. Jag tillåter att för en dags komplett vila återfår man 1 Endurance och 1 Will - men jag tvivlar på att man får möjlighet till detta under äventyren.
- I grundreglerna ändras inte Combat Skill, Endurance Points eller Willpower när man går upp i level. Jag kommer att ha en liten ökning (som INTE är automatisk).
- I grundreglerna har alla klasser 10 basic disciplines för level 1-10 och 10 master disciplines för level 11-20. Även om man får välja förmågor när man går upp i level betyder det att 2 rollpersoner som har samma klass kommer att ha exakt samma förmågor när de kommer till level 10. För att förhindra detta får man välja mästarförmågor redan från level 2, förutsatt att man redan har grundförmågan som mästarförmågan bygger på.
Allmänna saker:
- Jag kommer att klämma in denna kampanj när jag har tid mellan mitt andra rollspelande - så räkna med spel MAX 1g/månad.
- Det blir spel någonstans i Stockholm eftersom jag bor i Stockholm.
- Räkna med OSR-style of play.
- Författaren, Joe Dever, bröt allt samarbete med Mongoose i skiftet feb/mar-2013. Det betyder att boken med Grand Master-regler för level 21-30 inte kommer att komma ut. Det blev liksom ingen idé att vänta på mer regler så det är bara att köra igång att spela.