Nekromanti Stil funderingar angående att göra en ny serie

Terroquita

Veteran
Jag funderingar på vilken stil jag ska använda på min nya serie som jag hade tänkt ska vara en rollspelsinspirerad fantasy sak.
Jag ritar oftast relativt realistiskt, men nu tänkte jag testa att jobba med en mer skämtsam eller cartoony stil. Vad tycker ni? Kommentarer av alla slag uppskattas.

Attachments

solvebring

Superhero
Personligen gillar jag något åt det halvrealtistiska hållet. Helt cartoony passar väl om man ska köra på Åsa-Nissehumor sådant, annars gillar jag något halvrealistiskt. Helt realistiskt är snyggt som fan men har tensens att bli lite stelt. Något mittemellan är alltid intressantast, eftersom det då inte ger hinder för att presentera onaturliga varelser och element.

... Skitsnygga bilder förövrigt. Du är verkligen duktig. Me like.

Terroquita

Veteran
Tackar för komplimangen och för kommentaren :gremwink:
Jag håller med dig om att för realistiskt lätt blir stelt och helt cartoony blir lätt Åsa-Nisse. Jag har dock lite svårt att hitta den där gyllene medelvägen. Jag vill ha uttrycksfulla karaktärer och så, men jag hänger ofta upp mig på att anatomin inte är korrekt och så sätter jag igång med att försöka fixa den. Det slutar med att jag förstör känslan i bilden och det blir stelt ;(

solvebring

Superhero
Jag vill ha uttrycksfulla karaktärer och så, men jag hänger ofta upp mig på att anatomin inte är korrekt och så sätter jag igång med att försöka fixa den. Det slutar med att jag förstör känslan i bilden och det blir stelt
Tja, det beror ju på vad man vill ha. Vill man ha realistisk anatomi och cartoony uttryck eller vill man ha cartoony anatomi och realistiska uttryck, eller vill man ha en mix på allt?

Jag tror att du måste bestämma dig för en grundläggande design och sedan låta den vara genomgående för de flesta av karaktärerna. Anatomi är viktigt nåt otroligt - men det är inte alltid en cool karaktärsdesign låter sig styras av det. Tvärtom. Tuffa, originella karaktärer bryter oftast anatomiföreskrifterna ganska mycket. Däremot brukar det krävas ganska grymma anatomikunskaper för att kunna bryta det anatomiska på ett snyggt och trovärdigt sätt.

... Just nu pluggar jag Warhammer FRP och man kan väl säga det att är det några som kan det så är det lätt deras concept artare och designers. Du borde kika en del på illustrationerna till Warhammer och D&D i det avseendet tycker jag.

Ta den här dvärgen till exempel. Det är mer gorilla i den än vad det är en anatomiskt korrekt dvärgväxt. De där armarna skulle ju, om han rätade ut dem, nå honom ned till fotknölarna.

... Men först och främst. Har du ett manus?

Rising

Vila i frid
Jag skulle köra på ditt cartooniga manér, om jag vore du. Du har en luftig och lätt stil som jag fann väldigt behaglig för ögat. En cartoonig stil har dessutom fördelen att den enkelt förmedlar vad som händer i rutorna; varpå en tecknare kan leka desto mer med små subtila känslospel och ett mer finstilt berättande.

PS: Jag älskar de grovkorniga rastren. Väldigt coolt.

solvebring

Superhero
Kan väl också även jag, liksom Rising, tillägga att jag gillar det här ovan och att du mer än gärna får köra på det. Snyggt, kort och gott.

Terroquita

Veteran
Tack för berömmet och kommentaren. Jag har inte riktigt vågat att satsa fullt ut på det cartooniga manéret för att jag varit rädd för "Åsa-Nisse effekten" s.a.s. Men den borde gå att undvika ifall man har lite djup i berättandet. Bone är ett exempel på en serie som kommer undan med ett delvis väldigt cartoony stil i en seriös berättelse.

Ps. Nu när alltmer är snyggt färg renderat så tycker jag om grova raster också :gremwink:

solvebring

Superhero
Jag har inte riktigt vågat att satsa fullt ut på det cartooniga manéret för att jag varit rädd för "Åsa-Nisse effekten"
Jag tror att det beror väldigt mycket på hur man definierar "cartoony. Med tanke på hur dina bilder ovan ser ut så kan jag inte för min dag tro att du ligger åt Åsa-Nisse ett endaste dyft. Om det du gjort ovan är ditt "cartoony" så måste jag säga att du har ett väldigt realistiskt cartoony.
Var inte rädd för vad andra tycker, gör det du själv gillar att göra. Som tecknare tycker jag att du ska skapa det du vill skapa. Det är din serie, därav dina karaktärer och därav din karaktärsdesign.

... Trots att jag delade min åsikt förut och trots att du ville det så är det ändå din grej. Så jag måste ändå tillägga det att ja, man kan ju ta råd och kritik från andra, men i slutändan måste man ändå få göra det man trivs med. You want cartoony, you make cartoony! :gremlaugh:

Terroquita

Veteran
Som du säger så beror det på vad man vill ha... och att veta vad jag vill ha är lite av problemet. Men en mix på allt låter bra, fast lite svår att få konsekvent. Det kräver som du också säger grymma anatomikunskaper att bryta mot anatomireglerna på ett snyggt sätt. - Jag hoppas att komma dit.
Jag har ritat en ganska realistisk serie en längre tid nu, men lessnat på den på sistonde. Den blev bara stelare och stelare och jag höll på så länge med den att stilen i början skiljer sig ganska mycket från stilen i slutet, men det värsta var att jag körde slut på manus. Någonstans mitt i så lämnade jag mitt ganska magra manus och introducerade lite extra karaktärer utan att skriva om manus. Sedan så hittade jag på manus sida för sida tills jag körde fast.
Den här gången så tänkte jag slå fast stilen noga innan jag börjar. Skriva hela manuset och sedan skissa ett antal sidor (helst alla) innan jag börjar tuscha.

Angående dvärgen så gillar jag helt klart överdrifter av det slaget.

Terroquita

Veteran
solvebring said:
Om det du gjort ovan är ditt "cartoony" så måste jag säga att du har ett väldigt realistiskt cartoony.
Hmm.. den första är mest cartoony sedan är den andra lite mindre (sköldpaddan) och den sista är minst cartoony (seriestrippen).
Jag ska lägga upp några av mina mindre cartoony bilder i en ny tråd för bättre jämförelse.

Bunny

Crazy like a fool
Terroquita said:
Jag funderingar på vilken stil jag ska använda på min nya serie som jag hade tänkt ska vara en rollspelsinspirerad fantasy sak.
Jag ritar oftast relativt realistiskt, men nu tänkte jag testa att jobba med en mer skämtsam eller cartoony stil. Vad tycker ni? Kommentarer av alla slag uppskattas.
Själv har jag nyligen läst igenom, och förälskat mig i, Bone (det är ju fantastiskt att kunna upptäcka en sådan serie när den redan är färdig). För min del tycker jag att du gärna kan experimentera med en blandning av det realistiska och det som är utstuderat cartoony. Du tycks ha både teknik och känsla, så det skulle du säkert klara av. Når du balansen mellan epik och humor så kommer du ha +1 läsare (mig). :gremsmile:

Terroquita

Veteran
Härligt att träffa en annan Bone fan :gremwink: Det var Bone som visade mig att man kan berätta en spännande och episk berättelse med Bone figurer i huvudrollerna. Jag ska göra mitt bästa för att få till samma balans... behöver bara ett manus... och bra karaktärer... och orka rita typ 2000+ sidor...
Nå alla resor börjar med ett steg.