Jag vill ha uttrycksfulla karaktärer och så, men jag hänger ofta upp mig på att anatomin inte är korrekt och så sätter jag igång med att försöka fixa den. Det slutar med att jag förstör känslan i bilden och det blir stelt
Tja, det beror ju på vad man vill ha. Vill man ha realistisk anatomi och cartoony uttryck eller vill man ha cartoony anatomi och realistiska uttryck, eller vill man ha en mix på allt?
Jag tror att du måste bestämma dig för en grundläggande design och sedan låta den vara genomgående för de flesta av karaktärerna. Anatomi är viktigt nåt otroligt - men det är inte alltid en cool karaktärsdesign låter sig styras av det. Tvärtom. Tuffa, originella karaktärer bryter oftast anatomiföreskrifterna ganska mycket. Däremot brukar det krävas ganska grymma anatomikunskaper för att kunna bryta det anatomiska på ett snyggt och trovärdigt sätt.
... Just nu pluggar jag Warhammer FRP och man kan väl säga det att är det några som kan det så är det lätt deras concept artare och designers. Du borde kika en del på illustrationerna till Warhammer och D&D i det avseendet tycker jag.
Ta
den här dvärgen till exempel. Det är mer gorilla i den än vad det är en anatomiskt korrekt dvärgväxt. De där armarna skulle ju, om han rätade ut dem, nå honom ned till fotknölarna.
... Men först och främst. Har du ett manus?