Nekromanti STILLA. Världens minsta/kortaste samberättarspel?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Skrev ner ett samberättarspel under någon timme igår och bjuder här på en PDF.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gillar't! Det är definitivt varken världens minsta eller kortaste samberättarspel (se till exempel Stoke Birmingham 0-0), men det är fint. Inspirerad av DeBracys tråd om långsamma rollspel?

Kommentarer:

* Biten där alla ställer personliga frågor skulle må bra av ett par exempel.
* De saker man får göra i steg 6 introducerar alla nya saker. Att sätta scen efter scen där nya saker introduceras och som man sedan aldrig återvänder till känns som att det går emot spelets tema om stillhet. Nya hot, nya projekt, nya personer och platser. Jag hade nog velat vara mer återhållsam med introduktionerna.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n182474 said:
Jag gillar't! Det är definitivt varken världens minsta eller kortaste samberättarspel (se till exempel Stoke Birmingham 0-0[/URL]), men det är fint. Inspirerad av DeBracys tråd om långsamma rollspel?

Kommentarer:

* Biten där alla ställer personliga frågor skulle må bra av ett par exempel.
* De saker man får göra i steg 6 introducerar alla nya saker. Att sätta scen efter scen där nya saker introduceras och som man sedan aldrig återvänder till känns som att det går emot spelets tema om stillhet. Nya hot, nya projekt, nya personer och platser. Jag hade nog velat vara mer återhållsam med introduktionerna.
Tack för genomkoll och kul att det finns kortare än det här. Ska kolla in exemplet du gav.

Skrev som sagt snabbt igår (satt ute i Judarskogen (Åkeshov) i solen) som en Anteckning på mobilen: jag håller med dig till 100 % i båda punkterna du lyfter fram. Det behövs justeringar där. Exempel är lätt att ordna fram. I andra punkten krävs någon form av mekanik för att begränsa "nya grejer", så att berättelsen blir mera STILLA.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
En idé kan vara att en huvudperson får göra något av "det nya" under punkt 6. Resten av deltagarna får bara köra det som står efter "och sedan får huvudpersonen..." under ett varv. Nästa varv är det berättaren till höger, den nye huvudpersonen, som kan introducera något och sedan köra "och sedan får huvudpersonen..."

Består gruppen av tre berättare introduceras således något nytt var tredje vecka.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Sådär. Uppdaterat och förbättrat enligt förslag. Fortfarande möjligt att skriva ut allt på ett papper :)

Verkar som man måste vara inloggad för att se PDF.

Attachments

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n182515 said:
Gillar du korta spel kan du kika på 200 ordsutmaningen http://schirduans.com/david/200-word-rpg-challenge-2016

Och från Norge kom det en våg av rollspelsdikter för några år sedan. https://norwegianstyle.wordpress.com/category/role-playing-poems/
Det här skrev jag ner på 10 min.

SKIFTESBERG, tystnaden.

Ni är
1. i skogen
2. bland ruinerna
3. i bergen
4. på slätten
5. på grusvägen nära kärret
6. i byn.

Någonting
1. fantastiskt
2. skrämmande
3. märkligt
4. tragiskt
5. glädjande
6. overkligt
kommer snart att hända.

Det
1. är grått och kallt
2. är soligt och vindstilla
3. duggregnar
4. snöar lätt
5. är varmt men stormar
6. är en fuktig höstdag.

Ni börjar prata. Ni har aldrig träffats förut och aldrig varit här.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För några år sedan var jag på HolmCon. Där öppnade man konventet med att spela "Du är i ett mörkt rum" för att bryta isen och värma upp. Det är ett snabbt litet spel inte helt olikt ditt Skiftesberg.

- Reglerna, fritt ur minnet -

Ett spel för två deltagare. Den ena säger "Du är i ett mörkt rum, vad gör du?"

- Slut -
Folk fick spela i en minut, sedan ringde en klocka och man bytte partner. HolmCon var ett rätt litet konvent, så på en halvtimme hade alla spelat med alla.

Jag körde det på SävCon samma år i samband med öppningsceremonin. Men där var man så många att alla inte fick spela med alla, istället visslade jag med jämna mellanrum och då fick alla byta partner. Jag tror vi höll på i tio minuter, inklusive regelgenomgång.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n182736 said:
För några år sedan var jag på HolmCon. Där öppnade man konventet med att spela "Du är i ett mörkt rum" för att bryta isen och värma upp. Det är ett snabbt litet spel inte helt olikt ditt Skiftesberg.

Folk fick spela i en minut, sedan ringde en klocka och man bytte partner. HolmCon var ett rätt litet konvent, så på en halvtimme hade alla spelat med alla.

Jag körde det på SävCon samma år i samband med öppningsceremonin. Men där var man så många att alla inte fick spela med alla, istället visslade jag med jämna mellanrum och då fick alla byta partner. Jag tror vi höll på i tio minuter, inklusive regelgenomgång.
För att förlänga spelet, som egentligen kan pågå hur länge/kort som helst:

Varför kommer ni att ta er
1. över bäcken och bort till en stuga
2. djupt in i skogen
3. till värdshuset i byn
4. till ön i mitten av sjön
5. till trädgränsen i bergen
6. in i byn och till kyrkoherdens hus?

Sedan slutar berättelsen.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Färdig version, 133 ord:

SKIFTESBERG

Ni är
1. i skogen
2. bland ruinerna
3. i bergen
4. på slätten
5. på grusvägen nära kärret
6. i byn.

Någonting
1. fantastiskt
2. skrämmande
3. märkligt
4. tragiskt
5. glädjande
6. overkligt
kommer snart att hända.

Det
1. är grått och kallt
2. är soligt och vindstilla
3. duggregnar
4. snöar lätt
5. är varmt men stormar
6. är en fuktig höstdag.

Ni börjar prata. Ni har aldrig träffats förut och aldrig varit här.

Varför kommer ni att ta er
1. över bäcken och bort till en stuga
2. djupt in i skogen
3. till värdshuset i byn
4. till ön i mitten av sjön
5. till trädgränsen i bergen
6. in i byn och till kyrkoherdens hus?

Beskriv platser, resor och allt som händer detaljerat.

Sedan slutar berättelsen.

Genesis

Ni dés ni maître
SOFFAN är ett annat klassiskt minirollspel, men jag tror inte att det finns nedskrivet. Det kan spelas på ungefär en minut, helst med Stövelkatten, som har skapat det (väl?).

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Omspelbarheten är enorm. Potentiellt 1296 varianter innan samma uppstår igen.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Medita | zon

Tre polaroider vardera.
Människor på två av dem och sedan en plats. Eller tvärtom. Berätta för varandra. Beskriv varje foto under ett par minuter. De är viktiga för dig.

-
Kort paus.
-

Ni är där ni är eller föreställ er en annan plats:
en balkong en stjärnklar, varm natt
ett helt vitt rum med två svarta kuddar
en glänta i skogen där fjärilar trivs
ett ödsligt café i en skyskrapa på Manhattan.

Ni är där tillsammans. Slut ögonen i minst 10 minuter. Prata inte. Sitt en bit ifrån varandra men känn kraften som håller er samman, som finns i er. Känn platsen.

Det finns magi.

Spelet skapades 10 juni

Jag har satt upp en Wordpress-sajt där alla spel ska ligga samlade. Återkommer med adressen dit inom kort.

?

Genesis

Ni dés ni maître
P.eLL.e;n184471 said:
Medita | zon

Tre polaroider vardera.
Människor på två av dem och sedan en plats. Eller tvärtom. Berätta för varandra. Beskriv varje foto under ett par minuter. De är viktiga för dig.

-
Kort paus.
-

Ni är där ni är eller föreställ er en annan plats:
en balkong en stjärnklar, varm natt
ett helt vitt rum med två svarta kuddar
en glänta i skogen där fjärilar trivs
ett ödsligt café i en skyskrapa på Manhattan.

Ni är där tillsammans. Slut ögonen i minst 10 minuter. Prata inte. Sitt en bit ifrån varandra men känn kraften som håller er samman, som finns i er. Känn platsen.

Det finns magi.
Det här känns rätt spretigt. Beskriv några fotografier. Sedan är "ni" (spelarna?) på en plats. Så "känner" man platsen och det är slut. Platsen verkar inte ha något att göra med fotografierna. Så på det stora hela verkar det vara ett spel där man berättar om sina kompisar för varandra och sedan mediterar i tio minuter genom att föreställa sig en plats. vad den första delen har att göra med den andra, om något, framgår inte.

Jag håller inte med om att det påminner om kishotenketsu. Där avslutar man med en sammanfattning som knyter ihop det som introducerats innan. Något sådant finns inte här, och utan den biten tycker jag att kishotenketsu-strukturen helt saknar mening.

Rickard

Urverk speldesign
Det enda jag tycker är spretigt är egentligen bara "Eller tvärtom". Om du skriver korta spel, var rakt på och begränsande, för det gör att folk förstår att de kan bryta mot det, om de vill få in omspelbarhet i det.

Det här spelet handlar om två(?) vänner som minns saker tillsammans. Korten är minnen, platsen är en punkt i livet där de träffats igen och påverkar nu de minnen som de har gemensamt. Om man ser på helheten, istället för enskilda moment, så är det ett fokuserat spel. Vad Pelle beskriver är en process (likt poesi och vettiga brädspelsmanualer) och inte en linjär struktur (likt skönlitteratur). En process kan inte förstås förrän man ser till helheten.

Kishotenketsu
  • Introduction (ki): Första fotot med människor.
  • Development (sh?): Andra och tredje fotot.
  • Twist (ten): Befinner sig på en orelaterad plats (Manhattan).
  • Conclusion (ketsu): Vänner som minns tillsammans.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Rickard;n184745 said:
Det enda jag tycker är spretigt är egentligen bara "Eller tvärtom". Om du skriver korta spel, var rakt på och begränsande, för det gör att folk förstår att de kan bryta mot det, om de vill få in omspelbarhet i det.

Det här spelet handlar om två(?) vänner som minns saker tillsammans. Korten är minnen, platsen är en punkt i livet där de träffats igen och påverkar nu de minnen som de har gemensamt. Om man ser på helheten, istället för enskilda moment, så är det ett fokuserat spel. Vad Pelle beskriver är en process (likt poesi och vettiga brädspelsmanualer) och inte en linjär struktur (likt skönlitteratur). En process kan inte förstås förrän man ser till helheten.

Kishotenketsu
  • Introduction (ki): Första fotot med människor.
  • Development (sh?): Andra och tredje fotot.
  • Twist (ten): Befinner sig på en orelaterad plats (Manhattan).
  • Conclusion (ketsu): Vänner som minns tillsammans.

Spelet är öppet att spelas lite som man vill, om det nu kan kallas spel... din idé om process ovan är ungefär som jag tänkt det. Hur deltagarna gör med fotografierna är också öppet: Kishotenketsu-stegen för utveckling är fullt möjliga. Det kan också vara helt utan röd tråd där beskrivningen av fotona mer är ett sätt för deltagarna att lära känna varandra (eller träna på att öppna sig/fantisera) och att deltagarna sedan fortsätter processen med den andra fasen: meditationsmomentet. Fotografierna kan givetvis vara beskrivningar av verkliga individer/platser eller uppdiktade.

För mig personligen och min tanke med Medita | zon var att regellöst kunna slå sig ner varsomhelst och göra detta. Om deltagarna gör det till en lång berättelse av något fantastiskt, sorgligt eller skrämmande är upp till dem. Om Medita | zon ska kallas samberättarspel, kort-spel (i motsats till långt), rollspel eller meditationsmoment känns rätt oviktigt.

Mycket trevligt att du tog dig tid att redogöra för din tolkning/idé!

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n184738 said:
Det här känns rätt spretigt. Beskriv några fotografier. Sedan är "ni" (spelarna?) på en plats. Så "känner" man platsen och det är slut. Platsen verkar inte ha något att göra med fotografierna. Så på det stora hela verkar det vara ett spel där man berättar om sina kompisar för varandra och sedan mediterar i tio minuter genom att föreställa sig en plats. vad den första delen har att göra med den andra, om något, framgår inte.

Jag håller inte med om att det påminner om kishotenketsu. Där avslutar man med en sammanfattning som knyter ihop det som introducerats innan. Något sådant finns inte här, och utan den biten tycker jag att kishotenketsu-strukturen helt saknar mening.

Jag kan inte hålla med om spretigheten, men detta är naturligtvis hur du tolkar det hela. Läs gärna mitt svar till Rickard ovan (och hans inlägg, vilket i stort sett är identiskt med min avsikt).