Nekromanti STILLA. Världens minsta/kortaste samberättarspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Mm, jag har stött på bra nanospel. Vast & Starlit är otroligt välgjort och jag har spelat det två gånger med förtjusning (även om båda gångerna tyvärr var enkvällare och spelet behöver betydligt mer tid för att komma till sin rätt). Det klarar sig till stor del på att man kan använda kunskap som redan finns hos läsaren. Man offrar kontrollen som skapare för ett kompakt utförande, och offrar också en hel del av potentiella spelare eftersom spelet kräver en hel del förkunskaper.

Medita | zon kanske helt enkelt förlitar sig på kunskap jag inte har och jag är därmed inte målgruppen för det. Skulle spelet försöka vända sig till mig skulle det behöva förklaras utförligare. Sedan är det nog i en genre jag inte är så intresserad av (känns som ett bleed-spel), så det kanske kan bidra till att jag hade svårt att fatta poängen med spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
P.eLL.e;n185016 said:
Däremot förutsätts ingen kunskap alls, mer ett öppet sinne.
Du nämnde att Rickard förstod spelet, och han nämnde saker som jag inte alls fattade. Jag hade ingen aning om att det handlade om vänner som minns saker tillsammans, eller att man skulle tänka på bilderna och låta dessa minnen influeras av platsen. För mig såg det ut som helt skilda aktiviteter och därmed väldigt spretigt. Först skulle man prata om några bilder, sedan skulle man "känna" en plats (och jag vet fortfarande inte riktigt vad det innebär). Till sist nämns det att "Det finns magi", som jag inte förstår vad det gör där. Jag förstod inte riktigt poängen i aktiviteten eller vad de olika delarna gör där.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n185019 said:
Du nämnde att Rickard förstod spelet, och han nämnde saker som jag inte alls fattade. Jag hade ingen aning om att det handlade om vänner som minns saker tillsammans, eller att man skulle tänka på bilderna och låta dessa minnen influeras av platsen. För mig såg det ut som helt skilda aktiviteter och därmed väldigt spretigt. Först skulle man prata om några bilder, sedan skulle man "känna" en plats (och jag vet fortfarande inte riktigt vad det innebär). Till sist nämns det att "Det finns magi", som jag inte förstår vad det gör där. Jag förstod inte riktigt poängen i aktiviteten eller vad de olika delarna gör där.
"Det finns magi" är där för upplevelsen efter att meditationsmomentet är över.

Jag tror det är svårt att komma längre här; det öppna, lite poetiska passar vissa och andra ogillar att det inte återfinns utförliga beskrivningar. Begreppet "förstå" känns lite tokigt här egentligen. Handlar mer om gilla eller ej.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n185013 said:
Mm, jag har stött på bra nanospel. Vast & Starlit är otroligt välgjort och jag har spelat det två gånger med förtjusning (även om båda gångerna tyvärr var enkvällare och spelet behöver betydligt mer tid för att komma till sin rätt). Det klarar sig till stor del på att man kan använda kunskap som redan finns hos läsaren. Man offrar kontrollen som skapare för ett kompakt utförande, och offrar också en hel del av potentiella spelare eftersom spelet kräver en hel del förkunskaper.

Medita | zon kanske helt enkelt förlitar sig på kunskap jag inte har och jag är därmed inte målgruppen för det. Skulle spelet försöka vända sig till mig skulle det behöva förklaras utförligare. Sedan är det nog i en genre jag inte är så intresserad av (känns som ett bleed-spel), så det kanske kan bidra till att jag hade svårt att fatta poängen med spelet.
Sent omsider, jag funderade vidare men svarade aldrig och kom fram till en rätt slätstruken, men sann kommentar: spelet måste för de flesta och i de flesta fall spelas/genomföras för att förstås. I Medita | zon kommer jag att ändra inledningsfasen lite och låta deltagarna tillsammans beskriva tre polaroider med vissa riktlinjer (3 meningar var) och sammankoppla bilderna på något sätt. Vi får se.

Varför nanospel och varför denna typ?
Tidsbrist för mig och vänner, ointresse av traditionella rollspel bland vänner och mig själv (med undantag av 80-talets Mutant och D&D.) och lust att utforska det mänskliga psyket mer än en massa tärningar och monster.

Jag är nöjd med de spel jag skapat nu men ska koppla en modul till STILLA.-rollspelet med lite arketyper ur filmen Stalker av Tarkovskij och inspirationskort för handling, samt tips på anomalier, monument, inorganismer etc.

Genesis

Ni dés ni maître
P.eLL.e;n192376 said:
Sent omsider, jag funderade vidare men svarade aldrig och kom fram till en rätt slätstruken, men sann kommentar: spelet måste för de flesta och i de flesta fall spelas/genomföras för att förstås.
Har du själv spelat det?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n192380 said:
Har du själv spelat det?
Japp. Med två olika personer och det var intressant och givande. miljöerna i andra delen var dels Manhattan-stället som det tipsas om, andra gången var vi i en glänta på en bortglömd ö.

Andra delen funkar men det här med polaroiderna blev för utdraget och otydligt; är man två personer blir det alltså tre istället för sex foton och jag ska klura på vad som är bäst tillvägagångssätt när de gestaltas. Kanske lite som Rickard var inne på: här är några personer och här är några till (foto 2) och de hamnade i den här situationen (foto 3), men det kanske blir för snott från Imagine? ;)