Nekromanti Stjäla bra idéer

adam_UBBT

Veteran
Hej alla glada!

Jag struntar i att introducera mig (risken är stor att ni lär känna mig alltför väl ändå under de kommande veckorna/månaderna) utan kastar mig ett hest gallskrik rätt in i problemställningen.

Jag leder för tillfället en rollspelskampanj (Blue Planet, stenhård militär-SF med mycket bioteknik och modifierade människor) och är på väg att starta upp ytterligare en (BattleTech, episk rymdopera med tio meter höga Mecha som bultar på varandra med lasrar, automatkanoner och raketer).

Jag har en ungefärlig plan för vad jag vill uppnå i de stora dragen (om ni kan er BattleTech så säger jag bara att kampanjen börjar 3048 i Fria Republiken Rasalhague), men det är detaljerna som jag har svårt att få pränt på.

Det jag undrar är om någon eller några av er har något gammalt rollspelsäventyr/scenario som ligger och skräpar och som jag skulle kunna få ta del av som inspiration. Det behöver inte vara ett SF-äventyr, utan jag vill mest få inspirationer till vad jag kan hitta på.

adam_UBBT

Veteran
Huh. Det där var kanske lite väl luddigt. Låt mig ge lite mer detaljer.

BattleTech-kampanjen handlar om att spelarna spelar en grupp soldater i en stat vid namn Fria Republiken Rasalhague. Denna stat är en tämligen nyskapad liten buffertstat mellan två stora stjärnimperier som har krigat med varandra i ungefär 300 år. Rätt illa inklämda, med andra ord.

Jag kommer att skicka dem på diverse uppdrag inom (och, i sinom tid, även utanför) Republikens gränser men första uppdraget består i att de helt enkelt ska agera garnisonstjänst på en planet i någonstans mellan fyra månader och ett år.

Spelarna består av
4 kavallerister (namnet på piloterna som kör robotarna)
1 flygare, chef för flygdivisionen
1 tekniker
1 "inbäddad" krigsjournalist, den ende civilpersonen

Jag vill gärna ge spelarna ganska blandade utmaningar, inte bara *pew pew pew skjuta laser* hela tiden.

adam_UBBT

Veteran
Såhär i efterhand inser jag att den här tråden nog hade passat bättre under "rollspelsmakande". Håhåjaja. Bra inledning på min vistelse på det här forumet ...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flytt

Såhär i efterhand inser jag att den här tråden nog hade passat bättre under "rollspelsmakande".
Ja den passar bättre här, så jag flyttade den hit.

Välkommen till forumet. Jag hoppas att du får några svar som visar sig användbara.

/tobias