Nekromanti [Stjärnfabel] Yrken och äventyr

stenhöna

tellstory
Hej nya forum!

(Nytt namn på min sci-fi-fabel är alltså Stjärnfabel.)

Har en del nya funderingar. Nedan är en lista över de yrken jag har tänkt ska kunna spelas. Ett yrke är bundet till en djurart, man kan alltså inte kombinera fritt som i andra rollspel. Det är tänkt att RP ska vara en "osannolik samling", alltså en från varje läger.
ArtYrke
FågelSolmystiker, akademiker
RovfågelPilot
KaninKnegare
HareMilissoldat, pirat
RåttaKriminell borgare
MusHacker
LejonAdelsman, byråkrat
TigerSäkerhetspolis
Min fråga är, vilka slags äventyr kan man tänkas spela utifrån dessa? Jag tänkte att utgångspunkten ska vara asteroidbältet, som fungerar som ett slags latin-amerika on drugs, som efter 500 år fortfarande inte har nått en stabil punkt av kolonisering.

En annan sak jag funderat på: Är det OK för ett rollspel att ha en maxgräns på tänkt antal speltimmar? Man skriver några äventyrsmoduler, och that's it.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ursäkta en dum fråga, men... om alla kriminella ser ut på samma sätt, blir det inte väldigt svårt att vara kriminell? Eller gäller den regeln bara rollpersoner.

(Och jag vet, symbolik och metaforer och bla bla. Men det är ju rätt svårt att få spelarna att tänka så, i synnerhet om spelet i övrigt ska vara problemlösande.)

stenhöna

tellstory
Man Mountainman;n3875 said:
Ursäkta en dum fråga, men... om alla kriminella ser ut på samma sätt, blir det inte väldigt svårt att vara kriminell? Eller gäller den regeln bara rollpersoner.

(Och jag vet, symbolik och metaforer och bla bla. Men det är ju rätt svårt att få spelarna att tänka så, i synnerhet om spelet i övrigt ska vara problemlösande.)

Bra fråga. Det blir väl lite som en finversion av Hells Angels - alla vet att de sysslar med olaglig verksamhet, men ingen sätter dit dem (inte alla på en gång, iaf). Man kan säga att Råttorna är kända för att spela utanför spelreglerna. Men givetvis kan man också tjäna på att ha förbindelser med dem - om man står på rätt sida.

Vad är annars ett icke-problemlösande rollspel? Karaktärsutveckling, drama, scener?