Nekromanti Stjärnkarta vs karta

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Här finns en del kartofiler och jag är en av dem. Sen finns ett anhang som är emot kartor så det här är inte intressant för er.

Mundana!
Magnamund!

MUMS!

Star wars karta!

Bläsch!

Ni kartofiler,är ni med? Att se Pyramiden i Mundana eller Kaltes grottor i magnamund ger ju känslan av att "jag-vill-dit!" eller "jag-var-där". Färgerna, bilderna, symbolerna... Vägarna mellan öst och väst som tar så lång tid att färdas på. De djupa skogarna, de farliga träsken...

Sen byter man vy till ett gäng punkter på en ljus snurryta. Det finns INGET som får mig att vilja åka till j't'pn (utom namnet) eller Bespin.

Går det att översätta känslan från kartan över skogar, hav och berg till universum? Jag har en del tankar kring det men de är alldeles för lösa att ens andas.

sakara

Veteran
Jag håller helt klart med att kartorna från mundana och magnamund har bra mycket mer känsla än vad star wars kartan har.

Vad man skulle kunna göra för att få en rymdkarta mer intressant är väll att lägga in områden med asteroidbälten, gasmoln mm mm så att det blir mer liv mellan ljuspunkterna.

Vad som kan vara ett problem är att en karta över "jorden" är lättare att uppfatta än en karta över rymden. åtminstone får jag en bättre känsla för avstånd som känns bekanta. tex det är 250mil mellan två städer istället för det tar 5 dagar i överljushastighet att nå den planeten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Ni kartofiler,är ni med? Att se Pyramiden i Mundana eller Kaltes grottor i magnamund ger ju känslan av att "jag-vill-dit!" eller "jag-var-där". Färgerna, bilderna, symbolerna... Vägarna mellan öst och väst som tar så lång tid att färdas på. De djupa skogarna, de farliga träsken...

Sen byter man vy till ett gäng punkter på en ljus snurryta. Det finns INGET som får mig att vilja åka till j't'pn (utom namnet) eller Bespin.
Kan det bero på vilken genre man gillar? Fantasykartorna är fär mig "bläh, ännu en jäkla fantasykarta", exakt noll lust att utforska ett dugg - medan Bespin har både en handelsrutt med andra planeter och ett ungefärligt klimat att använda sig av. I en "utforska världen-kampanj" skulle jag helt klart hellre köra en rymdkampanj med starwarskartan - givetvis kompletterat med lite översiktlig text om planeterna - än en fantasykampanj med de ganska trista standardfantasykartorna. "lite floder, träd, berg, visst visst, det blir säkert spännande den här gången..."

EDIT: men; för att skapa mer liv i en rymdkarta:

- Allianser, imperier, grupperingar
- Handelsrutter finns redan, men jag vill veta mer om dem. Vad som fraktas, och av vem.
- "farliga" områden t.ex rymdpirater eller bara instabila gravitationsfält eller liknande.

Sapient

Swashbuckler
Star Wars-kartan lider av klar fantasibrist och känns som den slängdes ihop sent i projektet av någon som måste jobba över och längtade hem...

I sådana fall klarar även en enkel vektorgrafik-genererad stjärnkarta som denna att föda mer inspiration hos mig. Den är inte vacker, men den ger mer känsla. (Tycker jag...)

Den ger en känsla av (just det...) rymd. (De övriga kartorna på samma sajt är dock inte nödvändigtvis bättre än Star Wars-kartan...) Wikimedia har en liknande projektion men i enklare utförande.

Vill man hålla sig till en mindre sektor och vill man klämma in användbar information i kartan (soltyp, ev. planeter/kolonier et.c.) så kan man kika på den här modellen över de närmaste stjärnorna.

Den kartan är mer abstrakt men ger samtidigt en känsla av att vara baserad på information som gör den "spelbar". Man kan tänka sig att det är så det ser ut på skärmen på ett rymdskepp där man vill presentera maximalt med information för användaren. (Det finns fler varianter på samma sajt, jag valde den jag gillar bäst.)

En otroligt användbar sajt som jag snubblat över är dock Project Rho star maps. Här finns fler habila varianter (de flesta till salu - men man kan låta sig inspireras också). Här finns både hex-grid-kartor som väl knappast är inspirerande för fantasin, men definitivt användbara till spel. Ja, sajtens delar om matematik, rymdfart et.c, är också ett plus...

Men den karta som heter "Galactic map 2.0" är hur Star Wars borde ha gjort. (Nu syns bara en liten del av den, men jag har sett den i full skala en gång.) Det tycker jag är precis lagom avvägning mellan den rena kartfuktionen (var allt är), känsla av rymden (färger, strukturer) och en massa användbar information.

anth

Vetefan
Låt oss ta djurgården i Stockholm.
Här är en Tråkig karta över djurården
Och här är en kul karta över djurgården

Ska du ha en kul karta så:
- plocka bort minst hälften av stjärnorna - plottrigt är tråkigt.
- varje stjärna eller planet ska representeras av en bild som är typisk av stjärnan, t.ex. någon varelse, byggnad eller annat fenomen som man förknippar med den.
Och bilden ska vara tillräckligt stor så att man ser vad den föreställer utan att behöva kisa med ögonen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har tänkt på det där med färgsättningen. problemet är att vad fan vill man göra i ett gasmoln? Det är ju inte pyramiderna i Mundana liksom?

Ditt resonemang om avstånd är sant. Jag tror eventuellt jag har en lösning på det vilken jag planterat och det är att låta avstånd

1) alltid vara i en definition som inte är knutet till meter tex Nära, långt bort, extremt långt bort. jag använder det själv för räckvidd för vapen men kom på att det går att använda till allt så länge det ställs relativt till andra skalor (vapen-rymd)

2) Att alltid mäta resor i tid och inte i meter.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Wow tack! Galactica 2.0 gillas men det är alldeles för gigantiskt för att klämma in i ett spel. Däremot är färgerna och strukturen mest tilltalande. Samtidigt så tror jag att för att få liv i en stjärnkarta måste den "befolkas" med saker man vill utforska, precis som fantasykartorna. Färger och prickar ger inte den känslan. Handelsrutter, farliga ställen, bedrägliga solsystem med mera gör det och då måste man skala ner. Däremot fanns idéer på hur man ska rita den.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och då får vi en galax stor som en knappnål om man inte ska ha en bok på 2000 sidor om galaxen. Det coola med ett universa är ju storleken och avstånden och det magiska som finns långt långt borta. Och det är där problemen, bland annat, finns.

Ond bråd död

Swashbuckler
+1!!

Helt rätt! Släpp på all exakthet som gör sci-fi tråkigt. Färre men tydligare planeter/stjärnor och mera färg! Tänk dig att ett barn ska uppskatta bilden, så är du mer rätt ute.

Kan fantasy-kartor ha sjöormar utritade så kan du ha... rymdormar. :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kan fantasy-kartor ha sjöormar utritade så kan du ha... rymdormar.
Yes men de heter Sharakireen och är för små för att synas på en stjärnkarta. Exakthet är inte mitt mål. Mycket färg är planerat men jag är ute efter upptäckarlustan och inte fan finns det upptäckarlusta i att utforska ett gasmoln. Det finns det i att upptäcka Kaltes grottor i Kalte i Magnamund. Så hur väcker man upptäckarlustan med stjärnkartor utan att göra avkall på all den mängd solsystem som existerar bland miljarder och åter miljarder och åter miljarder stjärnsystem. Universum är så galet stort...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du vet väl att sjöormar på fantasykaertorna knappast är så stora att de borde synas? Sådana saker handlar inte om skalor - det handlar om att skapa fantasi. Sådant gör du inte med skalor. Så rita ut Sharakireen, för det finns inget skäl att inte göra det.

För övrigt så väcks min upptäckarlusta av gasmoln. Betydligt mer en skog på en karta. Lägg sedan ett namn på gasmolnet så är du i awesomeland nästan direkt. :gremwink:

Nabu

Warrior
Niklas73 said:
Yes men de heter Sharakireen och är för små för att synas på en stjärnkarta. Exakthet är inte mitt mål.
Ja, alltså kan du ju ha en jättestor Sharakireen utmålad på kartan i ett område där de är vanliga, exempelvis.

Niklas73 said:
Mycket färg är planerat men jag är ute efter upptäckarlustan och inte fan finns det upptäckarlusta i att utforska ett gasmoln. Det finns det i att upptäcka Kaltes grottor i Kalte i Magnamund.
Jaså, det finns det inte? Då har jag väl fel då ... Näe, jag tror krank är inne på rätt spår, för jag har då inga problem att få upptäckarlusta från att utforska ett gasmoln. Den upptäckarlustan skulle nog snabbt försvinna om vi utforskade tio stycken utan att någonting hände, dock. Så jag tror nyckeln ligger i att skapa gasmoln och andra platser som ger något att utforska, och inte låta 90% av områdena som pekas ut vara tomma.

De ingamiga kartorna som finns till 40K har odjur utmålade, det beror lite på vilken stämning man vill åt.

I En gotisk Sci-Fi miljö som 40K så passar det och är helt rätt. Passar det i Star Challenge? Det är det nog bara du som kan avgöra, men coolt är det i vilket fall.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag personligen skulle göra något som mer liknar ett sjökort än en karta, där farliga "skärr" finns på astrotud 38, 67 och Sharakireen har synts vid höstögat nära Shandra Nebolusan.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det görbart med tanke på hur stor en galax är? Om du målar ut sharakireen i en astrotud så skulle man behöva en bunker med stjärnkarta.

Frågan är om man ska bry sig om det där med skalor? Jag antar att det är värdo för det är ändå omöjligt att skapa en snygg karta om man ska resonera så. Eller?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Antagandet är att strunta i skalor, ett ljusår är ca 10 triljoner kilometer, eller 10 upphöjt i sexton meter. Den närmaste stjärnan till solen ligger lite över 4 ljusår bort, jag menar, ska du göra en skalenlig karta kommer du att ha två microskopiska punkter och tomrum mellan dem, på ett paper som är stort som en fotbollsplan.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad tror du om den här? Även om den är tvärtemot vad jag förespråkat så gillar jag den. Jag tror det beror på att man ser att det rör sig om en galax. Sen kanske de kunde dra ner något på antalet platser. Kompassen var intressant dock. :gremsmile:

Fast, man kanske ska ta hänsyn till hur man reser i din värld. Om man hoppar mellan wormholes eller liknande så blir ju det mesta som inte ligger längs såna linjer ointressanta. En karta med punkter och linjer skulle funka bättre i så fall.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Frågan är om man ska bry sig om det där med skalor? Jag antar att det är värdo för det är ändå omöjligt att skapa en snygg karta om man ska resonera så. Eller?
Bara för att ge lite perspektiv.

Och infallsvinklar - kanske en bit papper helt enkelt inte är tillräckligt tredimensionell för att kunna göra rymden rättvisa.