"Nej, det jag fikar efter är vilken tidsålder man ska spela i, enligt erat tycke. Som bekant så finns det ju tre tidsåldrar; i Republiken, Inbördeskriget eller i den Nya Republiken."
Ska man vara helt petig så finns det faktiskt fem: Tales of the Jedi (tidig republik), The Fall of the Republic (sen republik), Classic Era (inbördeskriget), New Republic (tidigt i den nya republiken) samt Jedi Academy (sent i den nya republiken). Var och en har sina distinkta smaker.
Tales of the Jedi-eran präglas av sina oerhört episka krig mellan Sith och Jedi, som är så överdrivet svulstigt att det nästan är klassisk fantasy. Det är så ont mot gott som något kan bli.
The Fall of the Republic kännetecknas mest av intriger, byråkrati och en anda av "Roms sista dagar" eller nåt. Vad man kämpar för där är egentligen att uppskjuta förfallet ännu en dag.
Classic Era handlar om återfödelse. Det gäller egentligen att pressa igenom galaxen genom en mörk era till en ljus era. Det är våndan i den tiden kombinerat med en slags "jävlar-anamma" som gör perioden kul.
New Republic är, som PAX sade, en pionjäranda. Nu ska ett nytt samhälle byggas upp ur ruinerna av det gamla.
Jedi Academy är mest... tja, ursäkta uttrycket, skit. I och med den ska hela konceptet med jedi och Star Wars exploateras till sista blodsdroppen, och nu plötsligt kräks det in mängder med utomjordingar från resten av galaxen som vi aldrig hört talas om tidigare och Imperiet föll aldrig riktigt och en massa mörka Jedi finns överallt... Jag har fortfarande inte hittat vad Jedi Academy-eran handlar om utom att förse Lucasfilm med mer pengar genom franchising.
Det är inte så svårt att lista ut att Jedi Academy hamnar LÅNGT ner på listan över favoriteror. Jag har nog en stor favorit i Classic Era eller väldigt tidigt i The Fall of the Republic. Där trivs jag bäst.