Nekromanti stockholm o stockholm!

Tibbelin

Warrior
Jag kraschar hos släkten när jag är i Tokholmen tillfälligt. Men annars så beror det väl på när du ska börja jobba, börjar du nu under sommaren så kan det ju finnas studentlägenheter som står sommartomma och någon som gärna hyr ut tills skolan börjar igen. Annars så är väl bostad det mest dryga med Stockholm. Jag skulle be företaget om tips och råd med bostad, på många orter så hjälper företagen till att förmedla bostad eller åtminstone kontakter.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Långpendla?

Jobbar du centralt (=Norrmalm) i Stockholm? Flextid? Kan du tänka dig att inledningsvis långpendla? Det är lättare att hitta bostad ute i regionen.

Jag långpendlar just nu, knappt 1.45 dörr till dörr varav ungefär en timme på tåget och resten är cykeltur resp. promenad. Inte till Stockholm, men från Gävle till Falun. Det håller på att knäcka mig just nu men i morgon går jag på semester och sedan har jag bara en månad kvar, så jag står ut.

Inom en timmes hyfsat bekväm tågresa utan byten från Stockholm hittar du orter som Knivsta, Enköping, Strängnäs, Västerås, Eskilstuna och Flen. Eftersom alla dessa orter har billigare bostadsrätter (enligt senaste statistiken) än Gävle (där jag bor och har koll) så kan du förmodligen få en central bostadsrätt för under 250 000 kr/rum (vilket är mindre än en fjärdedel av vad en innerstadslägenhet kostar i Stockholm). En kommunal hyresrätt är inget jag skulle hoppas på, här i Gävle kan det ta flera år att köa sig till en halvcentral lägenhet. Privatvärdar kan ha lägenheter men då gäller det att vara aktiv och ringa runt och hoppas att det finns något ledigt.

Förvisso är det dyrt att pendla (1330 kr/månaden för mig) men det får man ta.

Kruxet med bostadsrätt är att det är så mycket krux. Man kan inte bara säga upp den när man hittat något nytt, städa, flytta och sedan är allt frid och fröjd utan det är en massa krångel med allt ansvar som följer med ägandet.

Jaja, jag har inga konkreta tips men har kanske givit dig nya tankeuppslag.

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Långpendla?

Nacka? Och Atlas Copco? Det luktar som Sickla med andra ord (räta mig om jag har fel). Och då kan du bo varfansomhelst, nästan. Nära till handds finns då Fisksätra med dess hyresvärd, eller om du är riktigt vågad, Hammarby Sjöstad. Vågad och rik som ett troll, det vill säga. Sickla har god kommunikationer - Tvärbanan, Saltsjöbanan och bussar stannar alla där.

... om det nu inte är atlas Copco i Saltsjö-Boo du menar. Då är det bäst att bo utmot Värmdö till, eller rentav i Saltsjö-Boo. I så fall är nog denna länk matnyttig. Undvik Fisksätra bara, det är en gangsterhåla som försöker vara som Borlänge.

Storuggla, pang pang

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Hmm Sickla stämmer bra det...

hmm om det är en gangsterhåla så kanske det går att få tag på lägenheter där... behöver ju bara en kortsiktigt så att man kan fortsätta att leta medans man eventuellt bor där... hammarby strand? Finns det många yuppies där eller? :gremsmile:

Helst av allt skulle jag ju vilja bo i samma hus som sf bokhandeln :p

tack för alla tips föresten!

Storuggla

Champion

"hmm om det är en gangsterhåla så kanske det går att få tag på lägenheter där... behöver ju bara en kortsiktigt så att man kan fortsätta att leta medans man eventuellt bor där... hammarby strand? Finns det många yuppies där eller?"

Området har (mars 2004) cirka 4000 invånare. En majoritet av de boende är mellan 25-39 år.
Cirka 800 personer mellan 30-34 år
Cirka 600 personer mellan 35-39 år
Cirka 400 personer är 0-4 år
Cirka 500 personer är 5-24 år
Endast cirka 150 personer är 65 år eller äldre
Medelklassens hemvist. :gremgrin:
Men okej, omdet är Sickla kommer du dit utan problem från varsomhelst nästan. Reseplaneraren kan du använda för att kolla restiden mellan jobbet och intressanta lägenheter, så att du inte åker på en riktig långresa med byte i Mjölby.

Storuggla, högdalen duger

Genesis

Ni dés ni maître
Go Atlas!

Jag har egentligen inget vettigt att säga, förutom att jag sitter på Atlas i Örebro. Fast som konsult. Men ändå ...

//Genesis, som inte sade något vettigt.