Lupus Maximus
Tekniker
Vi söker fler spelare till våran Exalted-kampanj i Stockholm. Vi spelar på söndagar, och planen är att spela var fjärde vecka.
För närvarande är vi är två spelare plus spelledare, varav en behöver ta en längre paus. Vi har en potentiell spelare som kanske kommer vara med, men vi vill helst vara minst tre spelare, och helst fyra eller fem. Så det finns plats för åtminstone två spelare till.
Spelstilen är hyfsat karaktärsdrivet och sandboxig, där rollpersonerna har en bakgrund och drivkrafter. Det finns utrymme för vardagshändelser och äventyrande; t.ex. utforskande av gamla uråldriga platser, diplomati, strid, samt in-game diskussioner över en kopp té.
Exalted är en High Fantasy-setting som är mer influerad av mytologisk antika Kina, Persien, och Grekland och har mer gemensamt med filmer som Crouching tiger, hidden dragon; 47 Ronin; och The forbidden kingdom än Sagan om Ringen. Systemmekanikmässigt är det en variant av White Wolfs tärningspölssystem (och vi kör version 2.5-ish [moddat samt att jag oftare approximera regler än följer dem strikt]).
Rollpersonerna är antingen Solars (smalare fokuserade förmågor) eller Lunars (bredare förmågor samt formskiftare), d.v.s. människor som fått krafter och förmågor. Både Solar och Lunars anses vara "befläckade" (anathema) enligt många kulturer, där man tror att de är onda demoner som stulit sina krafter från solen och månen, för att sedan ta över människor (eller döda dem och ta över deras utseende). Medan en Solar kan lära sig förmågor som att hoppa över ett berg eller balansera på en tunn gren; så kan en Lunar skaffa sig en fågelform och flyga över berget, balansera på en tunn gren som en liten ödla.
Rollpersonerna befinner sig för närvarande i ett område som kallas för de hundra kungadömena, som består av en myriad av olika riken och stadsstater. En rollperson kan komma från närområdet eller långväga, och det finns goda möjligheter att ha en rollperson som är hyfsat okunnig om settingen (och därmed inte behöva sätta sig in i allt för mycket som spelare). Rollpersonerna kopplas till varandra genom att de tycker sig känna igen varandra (nåja, en har hittills misslyckats med alla sådana tärningsslag) hur långväga de än är, och händelser eller ödet verkar ha fört dem till samma område. Rollpersonerna har nyligen fått sina krafter.
Några punkter om kulturna i settingen som kan vara bra att veta:
* Den största religionen är "Den rena läran" som säger att elementardrakarna är de högsta väsena, och att Drakbloden (personer upphöjda med elementarkrafter) är i slutet av reinkarnationscykeln och världens naturliga ledare. Den rena läran är den som säger att Solars och Lunars är onda varelser som måste bekämpas till varje pris. Andra religioner kan ofta tillbe t.ex. lokala gudar, eller mer schamanistiskt inriktade. Men många av dem har influenser från den rena läran.
* Medan det finns kulturer med uttalade skillnader mellan könen, det största riket, vilket influerar många andra kulturer, har i stort sett inga skillnader (det är dock ett starkt klass-samhälle).
* Diskriminering baserat på hudfärg är i stort sett obefintligt. Dock kan diskriminering förekomma baserat mellan kulturer, samt t.ex. mot djurfolk och liknande.
* Slaveri förekommer i stor sett i alla kulturer, och medans det finns många olika åsikter om vad som är korrekt och acceptabelt, så saknas fortfarande idéer om att det skulle vara generellt fel och oacceptabelt.
Solars har blivit upphöjda när de gjort något farligt, reelt eller uppfattat. De har agerat när andra inte skulle vågat.
Lunars när de uthärdat något eller på annat sätt vägrat ge sig. Det kan vara att uthärda en snöstorm, eller vägrat anpassa sig trots starkt socialt tryck under längre tid.
Det finns olika typer av Solars och Lunars. Detta är dock inte "klasser", utan snarare att de har några få specialförmåga samt vissa förmågor och färdigheter blir aningen billigare. Solars är någon som tagit en stor risk (verklig eller uppfattad). Lunars har uthärdat något, eller vägrat att anpassa sig.
Solars:
Dawn (Krigare, militära lerade, kämpar, strateger), tagit en risk kopplad till kamp och fysisk konflikt.
Zenith (Präster, ledare), tagit en risk kopplad till religion eller ledarskap.
Twilight (Magiker, helare, vetenskapsmän, uppfinnare), tagit en risk kopplad till kunskap.
Night (Spioner, lönnmördare, tjuvar, smygare), tagit en risk kopplad till att inte bli upptäckt.
Eclipse (Diplomater, förhandlare), tagit en risk kopplad till förhandling eller på annat sätt kommunicera.
Lunars:
Full moon (Krigare som förlitar sig på styrka av hastighet)
Changing moon (Tricksters som förlitar sig listighet)
No moon (Mystiker som förlitar sig på urgammal kunskap)
Casteless – Lunar som ännu inte har hunnit binda sig till en av de tre ovanstående, utan pendlar mellan dem.
De nuvarande två rollpersonerna är en kampsportstränad ung dam som hört för många berättelser om kringvandrande hjältar, och själv söker ära (upphöjd som Eclipse, "Solar-diplomat"); samt en något äldre, men fortfarande ung, jägare från en avlägsen stam (upphöjd som Zenith, "Solar-präst"). Dock funderar Zenith-spelaren att prova på att skapa en ny rollperson, som kommer vara upphöjd som Night caste.
För närvarande är vi är två spelare plus spelledare, varav en behöver ta en längre paus. Vi har en potentiell spelare som kanske kommer vara med, men vi vill helst vara minst tre spelare, och helst fyra eller fem. Så det finns plats för åtminstone två spelare till.
Spelstilen är hyfsat karaktärsdrivet och sandboxig, där rollpersonerna har en bakgrund och drivkrafter. Det finns utrymme för vardagshändelser och äventyrande; t.ex. utforskande av gamla uråldriga platser, diplomati, strid, samt in-game diskussioner över en kopp té.
Exalted är en High Fantasy-setting som är mer influerad av mytologisk antika Kina, Persien, och Grekland och har mer gemensamt med filmer som Crouching tiger, hidden dragon; 47 Ronin; och The forbidden kingdom än Sagan om Ringen. Systemmekanikmässigt är det en variant av White Wolfs tärningspölssystem (och vi kör version 2.5-ish [moddat samt att jag oftare approximera regler än följer dem strikt]).
Rollpersonerna är antingen Solars (smalare fokuserade förmågor) eller Lunars (bredare förmågor samt formskiftare), d.v.s. människor som fått krafter och förmågor. Både Solar och Lunars anses vara "befläckade" (anathema) enligt många kulturer, där man tror att de är onda demoner som stulit sina krafter från solen och månen, för att sedan ta över människor (eller döda dem och ta över deras utseende). Medan en Solar kan lära sig förmågor som att hoppa över ett berg eller balansera på en tunn gren; så kan en Lunar skaffa sig en fågelform och flyga över berget, balansera på en tunn gren som en liten ödla.
Rollpersonerna befinner sig för närvarande i ett område som kallas för de hundra kungadömena, som består av en myriad av olika riken och stadsstater. En rollperson kan komma från närområdet eller långväga, och det finns goda möjligheter att ha en rollperson som är hyfsat okunnig om settingen (och därmed inte behöva sätta sig in i allt för mycket som spelare). Rollpersonerna kopplas till varandra genom att de tycker sig känna igen varandra (nåja, en har hittills misslyckats med alla sådana tärningsslag) hur långväga de än är, och händelser eller ödet verkar ha fört dem till samma område. Rollpersonerna har nyligen fått sina krafter.
Några punkter om kulturna i settingen som kan vara bra att veta:
* Den största religionen är "Den rena läran" som säger att elementardrakarna är de högsta väsena, och att Drakbloden (personer upphöjda med elementarkrafter) är i slutet av reinkarnationscykeln och världens naturliga ledare. Den rena läran är den som säger att Solars och Lunars är onda varelser som måste bekämpas till varje pris. Andra religioner kan ofta tillbe t.ex. lokala gudar, eller mer schamanistiskt inriktade. Men många av dem har influenser från den rena läran.
* Medan det finns kulturer med uttalade skillnader mellan könen, det största riket, vilket influerar många andra kulturer, har i stort sett inga skillnader (det är dock ett starkt klass-samhälle).
* Diskriminering baserat på hudfärg är i stort sett obefintligt. Dock kan diskriminering förekomma baserat mellan kulturer, samt t.ex. mot djurfolk och liknande.
* Slaveri förekommer i stor sett i alla kulturer, och medans det finns många olika åsikter om vad som är korrekt och acceptabelt, så saknas fortfarande idéer om att det skulle vara generellt fel och oacceptabelt.
Solars har blivit upphöjda när de gjort något farligt, reelt eller uppfattat. De har agerat när andra inte skulle vågat.
Lunars när de uthärdat något eller på annat sätt vägrat ge sig. Det kan vara att uthärda en snöstorm, eller vägrat anpassa sig trots starkt socialt tryck under längre tid.
Det finns olika typer av Solars och Lunars. Detta är dock inte "klasser", utan snarare att de har några få specialförmåga samt vissa förmågor och färdigheter blir aningen billigare. Solars är någon som tagit en stor risk (verklig eller uppfattad). Lunars har uthärdat något, eller vägrat att anpassa sig.
Solars:
Dawn (Krigare, militära lerade, kämpar, strateger), tagit en risk kopplad till kamp och fysisk konflikt.
Zenith (Präster, ledare), tagit en risk kopplad till religion eller ledarskap.
Twilight (Magiker, helare, vetenskapsmän, uppfinnare), tagit en risk kopplad till kunskap.
Night (Spioner, lönnmördare, tjuvar, smygare), tagit en risk kopplad till att inte bli upptäckt.
Eclipse (Diplomater, förhandlare), tagit en risk kopplad till förhandling eller på annat sätt kommunicera.
Lunars:
Full moon (Krigare som förlitar sig på styrka av hastighet)
Changing moon (Tricksters som förlitar sig listighet)
No moon (Mystiker som förlitar sig på urgammal kunskap)
Casteless – Lunar som ännu inte har hunnit binda sig till en av de tre ovanstående, utan pendlar mellan dem.
De nuvarande två rollpersonerna är en kampsportstränad ung dam som hört för många berättelser om kringvandrande hjältar, och själv söker ära (upphöjd som Eclipse, "Solar-diplomat"); samt en något äldre, men fortfarande ung, jägare från en avlägsen stam (upphöjd som Zenith, "Solar-präst"). Dock funderar Zenith-spelaren att prova på att skapa en ny rollperson, som kommer vara upphöjd som Night caste.