Nekromanti Stor dag i morgon!

magoo

Hero
I morgon ska jag göra en LASIK-operation för att få till min taskiga syn. Det känns nervöst och dyrt men lite spännande också. Jag får se (!) om jag behöver ledarhund framöver eller kanske ett sånt där Stephen Hawkin-pratande tangentbord för att kunna skriva på forumet.

Kl 14 ska en finsk variant av Dr Nick skära ett snitt i mitt öga och bränna i det med laser, det kan väl ingen toppa?

Rummet där jag ska hålla till ser dessutom ut som en Rising-fantasi, stilen kan beskrivas som rik bordellmamma som fritt fått pynta en operationssal.

Troberg

Sinister eater
Lycka till och krya på dig och sånt!

Som jag ser det så är det en win-win-situation. Antingen så får du bättre syn eller så får du en gosig dogg.

Undrar hur länge det dröjer innan de kan fixa min hörsel med laser...

Rising

Vila i frid
Rummet där jag ska hålla till ser dessutom ut som en Rising-fantasi, stilen kan beskrivas som rik bordellmamma som fritt fått pynta en operationssal.
Hmm... Jag måste nog börja tänka över mitt anseende här på forumet...

Jag önskar förstås lycka till med operationen. Att skära snitt i ögat och bränna i det med laser låter dock som en sådan där lösning man drar till med när man inte har en aning om vad man ska göra. Såsom när ljudet på ens tv försvinner och man inte kommer på något annat att göra än att slå på den på olika ställen.

Ba' "mina ögon funkar inte, finns det något man kan göra?"
"Tja... öh... pfhmmm.... Jag vet inte, jag... vi har ju skalpeller och en laser här, vi kanske skall prova att skära i ögat? För typ... problemet måste ju finnas innuti, eller hur? Och då... liksom... tja, då kan vi prova att bränna i ögat med lasern, och... jamenar, då kan vi kanske bränna bort problemet?"
"Det låter ovetenskapligt... och dyrt... Finns det inget annat att göra?"
"Har du provat att slå på ögat?"

PS: Man behöver inte talande tangentbord för att kunna skriva på forum när man är blind/synskadad. Det går bra med programvaror med talsyntes som läser upp vad det står på skärmen. Talande hårdvaror används mest för personer som också har rörelsehinder av något slag.

Johan K

Gammal & dryg
Lycka till !

Hoppas verkligen att det går bra för dig & att det blir bra !

Saxifrage

Hero
Grounded!

Tydligen är luftfartsmyndigheterna lite kinkiga med ögonoperationer när det gäller att bli godkänd för flygcertifikat. Så om du tänkt dig den banan så är det dags att backa ur nu. Jag misstänker dock att det inte är gränssättande...

En kollega gjorde operationen för ett tag sedan. Jag försökte mobba honom och hinta om namnlösa lidanden, bränt kött och blixtrande värk, men det gick åt helsike, enligt honom kändes det ingenting. Så det är nog rätt händelselöst. Välkommen till de seendes värld!

Lindenius

Swashbuckler
Ooo

Har själv funderat på att uppsöka Koskelas men liksom aldrig tagit steget + att det kostar aphjärnamycket + att jag undrar hur taskig syn de kan korrigera. Hur taskig syn har du på en skala om man får vara så fräck att fråga.

//erik - 7.0

Dilandau

Myrmidon
-6

Har också gått i sådana tankar. Men vet inte om jag vill riskera det, när glajjor funkar än så länge.

Ulsak

Veteran
Re: -0,6

Så jag har mina brillor mer som accessoir, behöver all hjälp jag kan få för att förbättra utseendet... :gremshocked:

magoo

Hero
Klart till halvklart

Jag hade -6.0.

Lite obehagligt var det allt och nu är jag grusig och dimmig i ögonen men det klarnar alltmer. Det gjorde inte ont. Det tog ca 2 timmar med väntetid och konroller men själva ingreppet tog några minuter bara.

Nu väntar lite ögondroppande och viss försiktighet men sen hoppas jag på miraklet som kollegorna som opererat talar om. Men än är det bra suddigt även om jag kan läsa texten på TVn tillräckligt bra för att se Tim Burton ikväll.

Troberg

Sinister eater
Re: Klart till halvklart

Gratulerar till det lyckade ingreppet och beklagar den missade doggen. Kul att kunna synas i alla fall!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Klart till halvklart

Grattis, ja, typ i alla fall. Jag vet inte vad en Lasik-operation innebär. Men min mor drabbades av grå starr och fick opereraras. Bara någon dag efter operationen såg hon glasklart igen och fick slopa sina gamla glasögon... Visserligen är det ju risk att starren kommer igen efter ett tag... men Jiha... synoperationer rockar fett. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Hur gick det för dig ??

Hur gick det för dig ??
Hoppas verkligen att det gick bra & att du är till baka, samt ser som en falk !! :gremgrin:

/ Johan K, som inte skulle våga föra en sdåan operation