Stora äventyr/kampanjer som inte är rälsade

anth

Vetefan
Tråden:
Liten koll, vilka äventyr är egentligen rälsade?
Handlar om vilka äventyr är rälsade.

Jag tillhör dem som inte tycker om rälsade äventyr.
Jag anser också att alla längre äventyr automatiskt blir rälsade till sin natur.
Det går helt enkelt inte att skriva en kampanj i flera delar utan att rälsa: man kan inte börja med del två förrän vissa saker hänt i del ett, och man kan inte börja med del tre förrän vissa saker hänt i del två, o.s.v.

Tro det eller ej, men jag tycker om att ha fel.
Om någon kan bevisa att jag har fel betyder det att jag lärt mig något nytt som jag inte visste tidigare.

Så:
Ge mig exempel på stora äventyrsserier och kampanjer som INTE är rälsade.
Förklara också varför de inte är rälsade.

PS
Det går också bra att tipsa om större kampanjer som bara är "lite" rälsade.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag kör Masks of Nyarlathotep för min grupp och upplever inte kampanjen som speciellt rälsad. Efter kapitel 1 (New York) valde gruppen att fortsätta med kapitel 6 (Australien) och det fungerade alldeles utmärkt. Ja, förutom att produkten inte hade med hur man tar sig från USA till Australien utan att åka via England (vilket hade dumpat dem direkt i kapitel 2). Men det var inte så svårt att lösa.

God45

#PrayersForBahakan
The Emerald Spire Superdungeon till Pathfinder gör all adventure path stuffet men är inte rälsad för det är en megadungen.

Brödbane

Kristallkrönikör
För att slå lite på egen trumma, så är min kampanj Kristallkrönikan till Vindsjäl relativt orälsad. 🌿

Kampanjen går ut på att hämta hem 3st kristaller till ett tempel för att förhindra en naturkatastrof och är uppdelad i 5 delar/akter. Förutom att spelarna behöver acceptera uppdraget att få fatt i kristallerna så är det relativt öppet för hur de går till väga. De kan välja vilken ordning de ska leta upp kristallerna och varje kristall går att få tag i på lite olika sätt (ex finns det alltid en lösning som inte innebär blodspillan). Kampanjen går även att dela upp och spela varje akt fristående, utom finalen. Det är gårnäven utmärkt att knyta in andra äventyr som spelgruppen upplever på vägen.

Genesis

Ni dés ni maître
Plommonkrönikan, den spelledarlösa kampanj jag skriver på, kan ses som rälsad eller orälsad beroende på perspektiv. Varje del är fristående och utspelar sig runt 20 år efter den föregående, med helt eller delvis nya rollpersoner. Ibland finns ett krav i stil med ”Den här rollpersonen måste överleva”, men i övrigt är man ganska fri att göra vad man vill i varje del. Dock har det ju ingen effekt på nästa del, så på det sättet är det ju hårt rälsat. Det hela följer ju ett historiskt skede, så man kan knappast göra så att KMT vinner inbördeskriget, liksom.

Bolongo

Herr Doktor
Eyes of the Stone Thief är en levande mega-dungeon till 13th Age. Det innebär att den kan arrangera om sitt innanmäte mellan varje expedition ned i den. Så SL uppmuntras att flytta på eller helt skippa delar av dungan allt efter vad narrativet behöver. De delar av äventyret som utspelas ovan jord är också helt modulära - vilka som kommer i spel beror helt på vad spelarna försöker göra.

Shards of the Broken Sky till samma spel är litet mindre gonzo. Mer av en klassisk sandlåda. Men även här är de olika komponenterna fria för SL att flytta runt efter behov. In-game motiveringen för detta är att man utforskar resterna av en flygande stad som kraschat till marken, så de olika bitarna kan ju ha landat var som helst eller helt ha brunnit upp om det är någon del man inte gillar.

Leon

Leo carcion
Det här är något vi försöker jobba med i våra kampanjer (och krönikor) till Kopparhavets hjältar (se Sirenens klagan, men även den kommande Kopparhavskrönikan).

En kampanj behöver inte vara linjär, bara för att det finns ett större meta-skeende. Det blir mer komplicerat om kampanjen har flera olika kapitel med olika premisser - då behöver man ha någon sorts länk mellan delarna. Jag tror att det finns flera saker man kan göra för att öppna upp länkarna:
- Fokusera på aktörer istället för händelser. Låt en aktör ha en tydlig agenda att uppnå X istället för att presentera en scen för X.
- Ge alternativ/stöd för vad som händer om X eller Y inte inträffar. Det här kan presenteras lite som de olika sluten på Svavelvinter vid klimax för olika delar av kampanjen.
- A la klassisk sandlåda, presentera platser (och aktörer) istället för händelseförlopp.

Sedan tycker jag man får acceptera att detta inte är en svartvit fråga, där en kampanj antingen är helt öppen eller helt strukturerad, utan att det finns en gråskala, och allla äventyr och kampanjer har någon sorts struktur eller avgränsning, även om den är fysisk/platsbaserad som i en sandlåda eller dungeon.