Nekromanti Stora dryckjomstråden (inkl. alkoholfria alternativ)!

solvebring

Superhero
Detta är en tråd med fokus på alkoholhaltiga drycker och alkholfria alternativ!

Var vänlig och undvik diskussion om illegala berusningsmedel, fylla eller huruvida alkoholkonsumsion eller alkoholavhållsamhet är ditten eller datten.

Här kan du, exempelvis:
  • ... dela med dig av bästaste groggreceptet.
  • ... efterlysa ett skarpt rödtjut till favoritosten.
  • ... rangordna dina alkoholfria öl-favoriter.
  • ... tipsa om den grymmaste whisky-resan.
  • ... rådfråga inför inköpet av nya ölglas.
Ange gärna nummer eller använd länkar när du tipsar om drycker!

Kärlekscraft

Swordsman
Mitt tips: Hur kan folk köpa/drycka ölen som säljs på närmaste ICA/Coop? Jag talar om Norrlands, Falcon etc. Äcklig svagöl som inte borde få säljas, nääää. Köp istället Starompramen, starka stouts, fint lager och skummande mörka på närmaste systembolag! (Nästan bara utländskt öl!) Ända som kan slinka ned från ICA är Bishop's Finger.
Kärlekscraft said:
Hur är det med Rosévin egentligen? Finns det några tips på några goda?
Kritik här: https://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/En-ren-och-skar-sommarhit/
Jarl said:
Kärlekscraft said:
Ser fint ut! :)
Voldstagg13 said:
Jag gillar faktiskt Bishop's bättre i 3,5 varianten än som starkis...fast det slår ju inte en starkporter.
slanfan said:
Det där är ju inget tips.
Troberg said:
Hur kan folk köpa/drycka ölen som säljs på närmaste ICA/Coop? Jag talar om Norrlands, Falcon etc. Äcklig svagöl som inte borde få säljas, nääää.
Nja, ska man ha alkoholfri öl så är Störtebekker helt OK, finns på Coop.

Vill man ha systembolagsörl och gillar Guinness så rekommenderar jag att testa Gråskägg från Strömsholms Bryggeri. Den är ungefär vad Guinness skulle vara om Guinness åt steroider och rökte cigarr.

Sedan så är ju kolsyrade läskedrycker aldrig fel. Finns i massor av olika sorter, så att man får i sig alla delar av kostcirkeln. Viktiga för att upprätthålla kolsyrebalansen i kroppen, vilket behövs för att man inte ska ramla omkull.

Zorbeltuss

Hero
Zetas Vita Matlagningsvin är ett riktigt gott alkoholfritt vin och till skillnad från många andra matlagningsviner är det riktigt vitvin.

/Luna Lovegood

Kärlekscraft

Swordsman
Luna Lovegood;n26752 said:
Zetas Vita Matlagningsvin är ett riktigt gott alkoholfritt vin och till skillnad från många andra matlagningsviner är det riktigt vitvin.

/Luna Lovegood
Men är det inte häderi att tillsätta alkoholfritt vin i matlagningen? Den heliga ritualen kräver att alkoholen ska försvinna genom den höga temperaturen. :sad:

(För att det blir godare så)
Luna Lovegood said:
Brukar använda riktigt vin i maten och ja det blir godare så, men detta vinet är gott att dricka, vilket tråden handlar om.
Kärlekscraft said:
Då var det precis som jag trodde.

solvebring

Superhero
Kärlekscraft;n26740 said:
Mitt tips: Hur kan folk köpa/drycka ölen som säljs på närmaste ICA/Coop? Jag talar om Norrlands, Falcon etc. Äcklig svagöl som inte borde få säljas, nääää.
I egenskap av redaktör säger jag – utan att vi behöver diskutera saken vidare efter detta: tipsa gärna utan att nedvärdera andras smaker och vanor. Det blir så mycket trevligare på det sättet.

solvebring

Superhero
Ale-tips?
Alltså, jag gillar ale, men är ingen stordrickare av någon alkohol och är därför mycket knapert bevandrad vad gäller olika sorter. Jag dricker för det mesta "de gamla vanliga grejorna", som: Kilkenny, Guinness, en och annan Oppigård, NewCastle Brown, Oxford gold, Bishop's osv.

Ni som kan det här med övergäst, mörkt mumsmums – vad rekommenderar ni till en glad amatör?

Zorbeltuss

Hero
solvebring;n26780 said:
Ale-tips?
Alltså, jag gillar ale, men är ingen stordrickare av någon alkohol och är därför mycket knapert bevandrad vad gäller olika sorter. Jag dricker för det mesta "de gamla vanliga grejorna", som: Kilkenny, Guinness, en och annan Oppigård, NewCastle Brown, Oxford gold, Bishop's osv.

Ni som kan det här med övergäst, mörkt mumsmums – vad rekommenderar ni till en glad amatör?
De du skriver är ett ganska smalt urval av ale, men jag skulle väl säga att om du inte redan provat det så skulle en Trappist nog vara gott, Chimay La Trappe eller Westmalle skulle jag nog rekomendera på omständigheterna men min egen favorit bland dessa är nog Rochefort.

Misstänker att du kan gilla någon India pale ale också men där jag jag inte rekommendera för fölr mig smakar de härsket smör allihopa.

/Luna Lovegood

solvebring

Superhero
Luna Lovegood;n26797 said:
De du skriver är ett ganska smalt urval av ale
Sannerligen! Jag brukar typ ta Guinness eller Kilkenny beroende på ... Så jag behöver all hjälp jag kan få för att få till det.

Så kör i vind, bara! Evigt tacksam!

kloptok

Pensionerad astrolog
Då tar jag tillfället i akt och nämner de godaste alkoholfria ölsorterna jag smakat:
Störtebeker och Clausthaler - båda har en rejäl beska vilket uppskattas, speciellt för att vara alkoholfri öl som annars man kan tro ska vara blaskig och smaklös. Faktiskt föredrar jag dessa framför lättöl. Sedan har jag provat Mariestads, Carlsbergs och Staropramens alkoholfria varianter men ingen av dem var något att berätta för barnbarnen om precis.

Kärlekscraft

Swordsman
Finns det några bra tips på spritdrycker gjorda av frukt? Som äpplen och liknande? :p

chrull

Stockholm Kartell
Luna Lovegood;n26752 said:

/Luna Lovegood

2.2% är inte alkoholfritt.
Luna Lovegood said:
Oh, var länge sen jag hade det hemma så jag missade det.

chrull

Stockholm Kartell
Kärlekscraft;n26845 said:
Finns det några bra tips på spritdrycker gjorda av frukt? Som äpplen och liknande? :p

Vin. Druvor är väl en frukt? :)

Jag tycker att japanskt plommonvin, Umeshu, är helt okej. Kan dock inte rekommendera någon favorit eftersom jag aldrig brytt mig om att leta upp något som säljs på bolaget.
Luna Lovegood said:
Fast förrtutom portvin är vin inte en spritdryck.

chrull

Stockholm Kartell
solvebring;n26767 said:
Bra ölbok?

Jag skulle vilja veta lite mer om öl i största allmänhet och söker därför en bra, tämligen komplett bok i ämnet.

Jag har inte läst den själv, men om Darren varit med och skrivit den borde den vara bra: http://www.bokus.com/bok/9789174243932/ol-smakerna-hantverket-stilarna/

Jag hittar inte någon av mina gamla ölböcker på varken bokus eller adlibris, och jag kommer inte ihåg exakt vad de hette eller vilka som var bra. Ditt närmaste bibliotek har säkert en eller ett par böcker på ämnet dock, kolla där.
Kan du hitta Michael Jackson's Great Beer Guide http://www.amazon.com/Michael-Jacksons-Great-Beer-Guide/dp/0789451565 så är den värd att läsa och bläddra i, även om den är lite gammal.
solvebring said:
Okidokers, tackar, tackar! =)

Mogger

Hipsteranka
solvebring;n26780 said:
Ale-tips? Alltså, jag gillar ale, men är ingen stordrickare av någon alkohol och är därför mycket knapert bevandrad vad gäller olika sorter. Jag dricker för det mesta "de gamla vanliga grejorna", som: Kilkenny, Guinness, en och annan Oppigård, NewCastle Brown, Oxford gold, Bishop's osv. Ni som kan det här med övergäst, mörkt mumsmums – vad rekommenderar ni till en glad amatör?
Jag är lite tvärtom. Jag gillar inte ale, men jag dricker ganska mycket så då och då slinker de ner ändå :) Ingen har väl missat IPA-vågen som sveper över landet? Nu finns den inte ännu men jag tror att Lagunitas snart ska lansera sin IPA i Sverige, och den är riktigt bra! Annars tycker jag utbudet är grymt dåligt i Sverige. Kommer precis från NY och där var det fan nästa svårt att hitta en Bud eller en Miller bland alla ale. Och då var det främst lokala bryggerier de sålde. Så, jag gissar att IPA-trenden inte blir speciellt kortlivad, utan kommer att fortsätta öka.
Eksem said:
Vilken Lagunitas IPA menar du? Maximus IPA har varit mer eller mindre standardutbud även på halvtaskiga Stockholmskrogar i flera år, och har funnits på Systemet väldigt länge?
Måns said:
Hoppsan, det hade jag missat. Jag får helt enkelt köpa några flaskor och se. Drack den bara på fat, och over there var det den enda de hade. Vad den hette vettefan...

Men, jag snackade med en snubbe från bryggeriet (råkade hamna på en bar där de hade någon form av bjudfest) och han sa att den "snart skulle finnas i Sverige, hoppas jag" :)
Eksem said:
Kanske om de tänkte sig lansera ännu större då, eller om de tänkte göra en push med sin andra variant (som inte är Maximus), men Maximus finns liksom på min lokala förortspizzeria. Men möjligen är Stockholm ahead of the curve på den här fronten, jämfört med resten av landet (sådant vet jag ingenting om).
Måns said:
Jag ska ut och öla (och kolla Robert Plant) idag, så jag återkommer imorgon med status i GBG!
Måns said:
Ok, Lagunitas finns tydligen överallt. Men det var Pale Ale jag tänkte på, inte IPAn.
solvebring said:
Det bjöds på Brooklyn East India Pale Ale hos svärfar igår. Jag vet inte vad ni säger om den men jag tyckte den var helt okej. ... Ganska fräsch och fruktig, ingen särskild tyngd. Är den sådan IPA:n är generellt?

RasmusL

Champion
chrull;n26921 said:
Umeshu är en spritdryck. Den baserar (ofta? alltid?) på Shochu som är destillerat och gjort på sötpotatis, råg, morötter eller vete (eller ris, eller ... ). Men det kanske inte räknas som fruktsprit enligt den där definitionen.

Om inte umeshu är fruktsprit så veti fan vad som är.

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n26933 said:
Om inte umeshu är fruktsprit så veti fan vad som är.
Någon av de där länkarna verkade kräva att det var desillerad fruktsaft eller liknande för att det skulle vara fruktsprit (likör gildes inte tex). Umeshu är ju destillerad sprit som man sedan låter ume-frukten dra i. Så det är inte riktigt samma sak.