Nekromanti Stora dryckjomstråden (inkl. alkoholfria alternativ)!

solvebring

Superhero
solvebring;n26780 said:
Ale-tips?
Alltså, jag gillar ale, men är ingen stordrickare av någon alkohol och är därför mycket knapert bevandrad vad gäller olika sorter.
[...]
Ni som kan det här med övergäst, mörkt mumsmums – vad rekommenderar ni till en glad amatör?
Ja, jag har ju genom lite kommentarer fått några tips, bland annat IPA som troligen kommer att bli en trevlig, ny bekantskap.
Nå, för att driva på saken lite och göra det lite enklare för eran del, tänkte jag rask väcka frågan:

Vilken är din favorit-ale?
... Motivera gärna, om du vill.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Oppigårds Golden Ale är min klara favoritöl! Fräsch, fruktig men med robust karaktär tycker jag.

Sen efterlyser jag tips på god mörk rom att sippa som den är. Känns trist att köpa kaptenen hela tiden.

Annars är Bourbon något jag verkligen uppskattar och då är Four Roses favoriten.
kloptok said:
Oppigårds är riktigt bra!

Genesis

Ni dés ni maître
Problemet med alkoholfritt öl och vin tenderar att vara att de smakar som öl och vin med alkohol i. Det är ju vettigt för de som typ kör bil men dricker annars, men för oss som sällan dricker alkohol och inte lärt oss tycka om alkoholsmaken är det liksom ingen bonus. Cider är gott, dock, och alkoholfri glögg.
chrull said:
Jag tycker att problemet med mycket alkoholfritt är att de smakar som öl/vin UTAN alkohol i. Och i vissa fall är det så extremt tydligt att smaken inte alls är balanserad utan alkoholen.

Kolla bara de där ojästa humlekryddade maltsafterna som vissa alkoholfria öler är. Ingen jäst, ingen jäsning, bara en söt, äcklig saft gjord på malt med lite, lite, lite humle i. Blä.

Ymir

Liten kantbaron
White Chinese är en väldigt basic cocktail som gör kinesiskt tiokronors-brännvin uthärdligt, och därmed är mer eller mindre en basic survival skill för alkoholiserade men fattiga laowais, tex tjejen jag kände som hade astma så hon inte kunde röka ganja, och därmed var hänvisad till brännvin som sin enda källa till budget-rus (import-sprit är svindyrt i Kina). Det bästa är att man med lite skills kan skapa sin White Chinese on the fly på gatan, genom att hälla strategiskt mellan olika burkar. Du behöver:

1 del kinesiskt brännvin (báiji? av den mer brungula sorten), ~45%:igt
2 delar kokosmjölk/kokosmjölksdryck

tycker du fortfarande det smakar fullständigt horribelt kan du dryga ut med mer kokosmjölk. Ta-daa! Plötsligt blev hongjiu drickbart!

Ska du däremot dricka femkronors raketbränsle typ èrgu?tóu hjälper däremot inte ens White Chinese; det är lättare att bara bita ihop och halsa.

solvebring

Superhero
Så, midsommar – en tid som ofta firas med dryckjom av olika slag – är förbi.
Någon som har några intressanta uppslag eller nyheter a la dryckjom att dela med sig av?