anth
Vetefan
Efter att Krille, i en annan tråd, beordrat ut alla forumiter i solen för att äta glass är frågan: vilken är din favoritglass?
Svara gärna med bild.
Svara gärna med bild.
Voldstagg13 said:Länge leve kung Pigge!
Arfert said:Det här var långt före photoshoppade produktbilder. WYSIWYG.
Kärlekscraft said:Varför togs dom bort ur sortimentet? Syftar speciellt på stortrumman, gondola, pistagepuck & storstruten.
anth said:GB ändrar sitt sortiment varje år, Här finns alla glassar mellan 1967-2014. Troligtvis slutar de tillverka de sorter som säljer sämst.Varför togs dom bort ur sortimentet?
Arfert said:GB blev väl uppköpta av ett utländskt bolag? Unilever? Då dumpade de en massa av sina gamla varumärken för att byta ut dem mot internationella, som Magnum och Cornetto. Massivt uppbackade med reklam. Kvar blev bara ett mindre antal favoriter/storsäljare, som Piggelin.
Kärlekscraft said:Men varför ta bort produkter som säljer?? Är som All-Bran Fruit - bara försvann sådär!
Kärlekscraft said:Tittar just igenom sortimenthistorien - och jag minns nu när jag ser det: Cornetto med blåbär! Dom svinen!!! Hur kan man ta bort den!!!???
anth said:Vilken ångest jag får över priserna. De flesta av de där glassarna kostar runt en krona styck.
Idag kostar väl alla glassar över tio kronor.
Arfert said:Barnen var smalare på den tiden.
Arfert said:Idag ligger de väl på 10-20:-. 1967 var en spänn mycket pengar, så det är nog billigare nu.
Max Raven said:Bara att kolla konsumentprisindex...
Reddokk Fheg said:Sorbet och glass är väl 2 helt olika saker? Ja båda serveras och bör ätas kalla men fortfarande olika saker
Men håller med om mango sorbet. det är grymt gott
Ymir said:vaddå 'bör ätas kalla'? kineserna har minsann friterad glass,och det är awesume!
anth said:Mmm, friterad glass. Det var 20 år sedan, men jag kommer fortfarande ihåg när vi gick på kinarestaurang och en kompis inte kunde bestämma sig vilken efterrätt han ville ha: han stod och valde mellan friterad banan och glass. Till slut fick han panik och sa friterad glass. Servitören sa OK och gick iväg och vi började slå vad om det skulle komma in friterd banan eller vanlig glass. Alla förlorade vadet när friterad glass kom in.
Kärlekscraft said:Hur gör dom så inte den friterade glassen smälter under processen???
anth said:Friteringen tar inte specielt lång tid så glassen hinner inte smälta.
Dessutom har vi en liknande rätt i Europa: googla på glace au four så får du se.
Vimes said:Kärlekscraft: det är bara speciella shaolinmunkar som kan konsten att fritera glass så att den inte smälter. Inget vi oupplysta européer kan förstå oss på.