Nekromanti Stora nördkulturjulklappstråden

Dilandau

Myrmidon
Nu är det jul (eller chanukka, som börjar på fredag)! Nu är det presentdags!

I denna tråd kan vi ventilera vår julklappsångest och ge varandra tips om exakt vilket seriealbum som kan vara lämpligt att ge farmor Agda, 92.

För egen har jag nästan ingen aning vad jag ska ge folk öht.

Nu till själva tråden: Vilka nördkulturgrejer tänker du ge bort i år? Och vilka önskar du dig?

Jag ska nog ge bort någon form av lågmäld sci-fi-bok till min farsa. Han är egentligen lite anti "sånt därnt", men har å andra sidan inget mot att läsa typ "Låt den rätte komma in". Så om någon har tips på bra, vuxen, sci-fi på svenska så mottas de gärna.

Vad önskar jag mig? Fan vet. King Kong extended vore skoj. Eller morissons "Animal Man"-album.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min hustru Anila ska få Matrix-trilogi-boxen.

Mina döttrar ska gemensamt få Miyazakis My friend Totoro på DVD (världens bästa barnfilm).

Troberg

Sinister eater
Mina döttrar ska gemensamt få Miyazakis My friend Totoro på DVD (världens bästa barnfilm).
Är den inte lite för mörk för barn (utan att veta deras ålder)? Döende föräldrar är ett otäckt tema för barn.

Troberg

Sinister eater
Jag har kommit på den perfekta presenten till någon som har allt, något som man inte kan skaffa på egen hand. Jag tänker ge min syster syfilis!

Troberg

Sinister eater
De har redan sett ett låne-ex av filmen och älskade den. Nu ska de få ett eget ex.
OK, då borde de hantera den. Den slutar ju lyckligt också.

Fast du ska kanske vänta innan du ger dem "uppföljaren" Grave of the Fireflies. Den tyckte jag var otäck, och jag är 37 och macho.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hoppas själv på någon av de böcker jag önskat mig - Dantes Den Gudomliga Komedin, eller kanske något av Ray Bradbury eller Kurt Vonnegut vore inte helt fel.

Ska ge bort fantasytrilogin "Den mörka materian" till min bror. Han är 18, och har läst sammanlagt fyra böcker frivilligt sedan den dag han föddes. Han hatar böcker, och är inte alls bekväm med att läsa. men nu nämnde han i förbifarten att han var intresserad av Guldkompassen, så då kände jag att det var ett tillfälle för bra för att försitta... Hoppas bara böckerna hinner komma innan Jul, vilket Bokus nu säger att de inte gör... nåja, det får bli som det blir.

Till mig själv ska jag försöka skaffa Vertigo Pop: Bankok (om jag öht hittar den), den tredje TBP'n med Doom Patrol, och (om det alls är inom rimlighetens och möjlighetens ram) få tag på Advanture! rpg.

Johan K

Gammal & dryg
Vilka nördkulturgrejer tänker du ge bort i år?
Well, tyvärr så blir det inte några ge-bort-nördsaker.. eftersom hella familjen är onördifierad.. S¨det blir en massa annat julklapperi.

Och vilka önskar du dig?
Pengar, som är öronmärkta för konvent.. :gremgrin:
Mamma frågade vad jag ville hha & jag svarade.. Hon gick med på det hela ! :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Vilka nördkulturgrejer tänker du ge bort i år? Och vilka önskar du dig?

Är Stephen Lynch nördkultur? :gremsmile: Nä, det är han inte... så jag ska inte ge bort nördkulturella grejer. Det får räcka att lära kusinerna hur bra musiktexter ska se ut.

Ska jag få nåt nördigt då?

Eftersom alla här (jag faktiskt, jag har räknat) nämner Neil Gaiman som nån man måste läsa och Sandman som nåt man måste läsa så nämnde jag den här till syrran. Får se vad som händer.

Sen har jag nämnt svavelvinter för föräldrarna.

Jag är alltså en endoterm nörd. :gremsmile: (Kräver mer nördande än vad som ges ut, uselt skämt, ignorera mig.)

Feliath

Swashbuckler
Döende föräldrar är ett otäckt tema för barn.
Etableras det verkligen att hon är döende? Nog för att man kan tolka det så, men jag har inte intrycket av att filmen med bestämdhet upplyser en om mer än att hon ligger på sjukhus.

/Feliath — Grave är väl inte ens regisserad av Miyazaki för den delen

Foggmock

Myrmidon
Jag vet inte om det räknas som nördkultur, men jag har köpt ett Nintendo DS Lite till min lillebrorsa.

Själv hoppas jag få in stålar så jag kan köpa en laptop.

dream

Hero
Generellt sett är det bra att ge bort saker, då är man snäll, men jag måste ändå slå ett slag för att julen inte måste kosta en massa!!! Priset på klappen är ej det viktiga, det är att det är just du som ger den till mottagaren!

Så med det i åtanke tänker jag främst ge bort "En bok för alla"-böcker till diverse föräldrar, svärföräldrar, syskonbarn och annat löst folk. Världslitteratur för ca. 26 kronor, statsbidragsfinansierat!

Nämnas bör förresten att stor-nörd-titlar såsom t.ex. Alice i Underlandet finns som "En bok för alla".

Lindenius

Swashbuckler
Död my ass [ot]

Jag tror det är få teman som är för otäcka för barn.
Död och lidande är nödvändiga ingredienser att lära sig för att förstå vad livet handlar om. Mitt intryck är snarare att vuxna förväxlar sin egen reaktion på död som tematik. Vuxna kan reagera starkare stundtals eftersom vi utvecklat erfarenheten att översätta tematiken till reella händelser för våra nära och kära.

//erik. för trött för att utveckla

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Död my ass [ot]

Jag tror det är få teman som är för otäcka för barn.
Död och lidande är nödvändiga ingredienser att lära sig för att förstå vad livet handlar om. Mitt intryck är snarare att vuxna förväxlar sin egen reaktion på död som tematik. Vuxna kan reagera starkare stundtals eftersom vi utvecklat erfarenheten att översätta tematiken till reella händelser för våra nära och kära.
Medhåll, totalt.

Vetenskapliga studier har dessutom visat att barn har ett mycket väl utvecklat sinne för vad som är "på riktigt" och vad som är "på lek", även om det hos dem finns en enorm växelverkan däremellan. Vem som helst som sett på när barn leker vet att barn skiljer på metaperspektivet ("nu leker vi..." - "Jag är en...") och inlevelseperspektivet, och växlar däremellan nästan enklare än den mest kunnige skådis.

Vuxna oroar sig gärna för att barn ska må dåligt av våld eller död som teman. Jag tror att barn i längden mår dåligt av underhållningsvåld och alltför lättsam död, men det tror jag egentligen gäller vuxna också. Men jag tror samtidigt inte att de råmesiga Bröderna Grimm förstört särdeles många barngenerationer.

Troberg

Sinister eater
Etableras det verkligen att hon är döende? Nog för att man kan tolka det så, men jag har inte intrycket av att filmen med bestämdhet upplyser en om mer än att hon ligger på sjukhus.
Kanske inte, men det känns rätt så tydligt att det är något allvarligt.

Grave är väl inte ens regisserad av Miyazaki för den delen
Men samma produktionsbolag.

Feliath

Swashbuckler
Kanske inte, men det känns rätt så tydligt att det är något allvarligt.
Men inte hotfullt. Åtminstone inte för mig. Jag får mest intrycket att hon konvalescerar under den tid filmen utspelar sig. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">De tror ju att hon får ett återfall, men så visar det sig vara en förkylning. Till exempel.</font></td></tr></table>

Men samma produktionsbolag.
Ah, så Toy Story är en »uppföljare« till Den Lilla Sjöjungfrun. :gremsuck:

/Feliath — vill ha Laputa

Organ

Out of time, out of mind
För egen del har jag önskat mig första säsongen av tv-serien Battlestar Galactica. Av det jag tänker ge bort så är nog nördighetsfaktorn högst på den dvd-box med The Muppet Show som min fru ska få, samt det Memoir 44-spel som är till min systerson.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Ah, så Toy Story är en »uppföljare« till Den Lilla Sjöjungfrun.
Skulle kunna vara det i porrfilmsversioner...

De (Totoro och Grave) har dock mer samband än så. Från wikipedia:

Its (min kommentar: Grave of the Fireflies) initial theatrical release was accompanied by Hayao Miyazaki's much more lighthearted My Neighbor Totoro as a double feature.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Coraline är en barnbok av Gaiman...

...som handlar om ganska hemska saker som försvunna föräldrar och onda varelser som kommer i deras ställe. En mycket bra bok som har något för både föräldrar och barn. Jag har aldrig prövat den på barn men när vuxenvärlden försöker gissa sig till hur barn och ungdomar fungerar så går de ofta bet. Det visar sig att allt ifrån jazz till rollspel och datorspel är farligt för de små liven. Barn är bra mycket tuffare än deras föräldrar tror, men eftersom det är föräldrarnas uppgift att uppfostra och beskydda sina barn så är det bara naturligt att de överreagerar.

Feliath

Swashbuckler
Its (min kommentar: Grave of the Fireflies) initial theatrical release was accompanied by Hayao Miyazaki's much more lighthearted My Neighbor Totoro as a double feature.
Jaha, så den är en uppföljare på samma sätt som Dick Tracy är en uppföljare till Roller Coaster Rabbit :gremsmirk:

/Feliath — lite sjuk combo dessutom, Grave och Totoro