Nekromanti Stora och små rollspelskonvent?

luddwig

Lawful evil
Det är bara att erkänna. Jag har usel koll på rollspelskonvent. Ber därför vänligt, upplys mig (och eventuella andra som har lika dålig koll). Vilka stora och små konvent finns det egentligen i vårt avlånga land? Vad är utmärkande/bra/mindre bra/viktigt att veta om de olika konventen?

Björn den gode

Swashbuckler
Om det är specifikt rollspel du är ute efter, så finns det inte jättemycket konvent att välja på som har ett stort utbud (många konvent har ett eller ett par arrangemang), GothCon är det absolut största konventet och har vanligtvis ett ypperligt rollspelsutbud, LinCon är också ett stort konvent och brukar ha helt ok på rollspelsfronten men de har kämpat/experimenterat lite med formen senaste åren så det är ett något mer osäkert kort.

Stockholm Scenario Festival är det absolut mest intressanta rollspelskonventet i sverige men har en särskild nisch på sina scenarion som inte passar alla.

Själv kommer jag förhoppningsvis att åka på Stockholm Scenario Festival, Grenselandet (oslo) och Blackbox Copenhagen i höst för att spela rollspel, samt Borås spelkonvent för att spela magic. Det vill säga om nu tiden tillåter.

En annan trend är att hålla riktigt små och fokuserade konvent, DanCon som hålls av Dante återkommande är ett sådant och FjällCon som hålls av w176 ett annat, båda brukar få oerhört fina recensioner av besökande forumiter. Här pratar vi om storlekar på 15-30 pers.

luddwig

Lawful evil
Ambitiöst med en nördkalender. Kul grej. Synd att den inte var uppdaterad men det är samtidigt fullt förståeligt med tanke på den arbetsinsats som krävs.

Tack också för dina tips Björn. GothCon vore absolut trevligt att besöka någon gång. Stockholm Scenario Festival verkar som en kul grej men inte riktigt min kopp te. Då är jag mer sugen på nischade småevenemang. Jag har haft väldigt roligt på Grottröj och tänker att t.ex. HoboCon skulle kunna bjuda på samma slags avslappnade rollspelande. Hoppas också att det blir SävCon även 2015.

RasmusL

Champion
Sensommaren kommer även att bjuda på en eller två Flumspelsgrillar i ett blomstrande Roslagen. Öl, korta och kärnfulla samberättarspel och le grille!

luddwig

Lawful evil
Flumspelsgrill låter kanon. Det är väl närmast tiden och kostnaden för att ta sig dit som avskräcker. Det är inte så nära mellan Norrland och Norrtälje som man kan förledas att tro.

GnomviD

Heresiark
luddwig;n109800 said:
Hoppas också att det blir SävCon även 2015.
Det blir och det verkar som att det arrangörerna gör om formatet lite till i år genom att bl.a. kapa en dag.

w176

Förlorad dotter
Ymir;n109907 said:
Vad är den nischen?
http://scenariofestival.se/what-is-this/

"What is this?
This is a festival where we role-play scenarios.

What is a Scenario?
A scenario is where you tell a story together with other players for about 2-4 hours. Instead of talking about it you play it out up on the floor. To make things run smooth you have a gamemaster that works as a theatre director to guide you through the story. It is easy and since you have a gamemaster you can’t make any mistake, but rather play it out, like childs play and you can always do a retake if you want to.

It is larp, freeform, jeepform and role-playing.

Why Should I Participate?
Because it is fun and you will have a great experience! Do you like reading books and watching movies? Good! This is the same, but instead of watching or reading you are in the action.

Can I participate if I have never done anything like this before?
YES! We want you to come and play with us! You can choose to participate in the games or you can just hang out!"

Jag vet inte om det är senario festivalen som har en särskild inriktning. Problemet är snarare att traditionella äventyr på konvent har en speciell inriktning. I grova drag att man spelar bordsrollspel enligt något publicerat rollspelsytem. Rollerna är äventyrare som förväntas hantera ett yttre hot med hjälp av våld. Med ändlösa variationer på det temat.

Haken är att det inte är den formula som gäller där för majoriteten av spelen. Utan att form och innehåll kan vara långt från formulan.

På samma sätt som många indiespel bryter om den formulan.

(Lajven som spelades på FjällCon skulle nog passa ganska bra på senariofestivalen. Lika så många av rollspelspassen)

RasmusL

Champion
w176;n109949 said:
(Lajven som spelades på FjällCon skulle nog passa ganska bra på senariofestivalen. Lika så många av rollspelspassen)
"Rollspelspass" som i "sitta ner runt ett bord" är inget som förekommit ännu och deltagarna är nästan uteslutande lajvare så en ska inte förvänta sig tärningar och rollformulär (även om jag faktiskt fick ett rollformulär på ett av lajven förra året :) ). Generellt är det friformsscenarion och halvblackboxiga grejer (det har inte funnits ordentliga blackboxes med tillräcklig möjlighet att manipulera ljud och ljus för att jag med gott samvete ska kunna kalla det "helblackboxiga") där det arbetas mycket med kropp och metatekniker.

RasmusL

Champion
Det är dock jävligt awesome spelande, kul folk och hitintills kick-ass barhäng efteråt!

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n109970 said:
"Rollspelspass" som i "sitta ner runt ett bord" är inget som förekommit ännu och deltagarna är nästan uteslutande lajvare så en ska inte förvänta sig tärningar och rollformulär (även om jag faktiskt fick ett rollformulär på ett av lajven förra året :) ). Generellt är det friformsscenarion och halvblackboxiga grejer (det har inte funnits ordentliga blackboxes med tillräcklig möjlighet att manipulera ljud och ljus för att jag med gott samvete ska kunna kalla det "helblackboxiga") där det arbetas mycket med kropp och metatekniker.
okej, så, det är inte riktigt som Fastaval, där det faktiskt spelas (pretto)bordsrollspel? (Jag har hört att Montsegur-spelet till exempel hade premiär på Fastaval).

w176

Förlorad dotter
Ymir;n110187 said:
okej, så, det är inte riktigt som Fastaval, där det faktiskt spelas (pretto)bordsrollspel? (Jag har hört att Montsegur-spelet till exempel hade premiär på Fastaval).
Njoaojojojonejo. Stockholms senario festival är typ svenska fastaval. Och som Montsegur är skrivet har det ju skrivet som lajvas (den där ritualen jag inte minns vad den heter)

Grejen är snarare är att senario traditionen inte bryr sig om distinktionen och kan använda alla både berättande och fysiskt spel HUR SOM HELST.

Ymir

Liten kantbaron
w176;n110194 said:
Njoaojojojonejo. Stockholms senario festival är typ svenska fastaval. Och som Montsegur är skrivet har det ju skrivet som lajvas (den där ritualen jag inte minns vad den heter)

Grejen är snarare är att senario traditionen inte bryr sig om distinktionen och kan använda alla både berättande och fysiskt spel HUR SOM HELST.
hmm, hur går det till rent praktiskt? blir det inte väldigt förvirrat? även ett friform-rollspelsscenario har ju delvis helt andra premisser än ett lajv. Går man före scenariot liksom igenom vilka premisser som gäller, alltså typ "i det här scenariot beskriver spelledaren miljöerna och skeendena och hur spelledarpersoner ser ut", kontra "i det här scenariot finns ingen berättarröst, och här kan bara finnas de människor som fysiskt finns i rummet, som på lajv"?

RasmusL

Champion
Ymir;n110195 said:
hmm, hur går det till rent praktiskt? blir det inte väldigt förvirrat? även ett friform-rollspelsscenario har ju delvis helt andra premisser än ett lajv. Går man före scenariot liksom igenom vilka premisser som gäller, alltså typ "i det här scenariot beskriver spelledaren miljöerna och skeendena och hur spelledarpersoner ser ut", kontra "i det här scenariot finns ingen berättarröst, och här kan bara finnas de människor som fysiskt finns i rummet, som på lajv"?

Väldigt olika :)

En del av dem skulle kunna spelas som bordsrollspel, andra lägger all kommunikation via dans eller kroppslig gestaltning och i vissa är alla spelare klädda i svart och kastar socker på varandra. Kolla in ett par av spelen vetja!

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n110219 said:
Väldigt olika :)

En del av dem skulle kunna spelas som bordsrollspel, andra lägger all kommunikation via dans eller kroppslig gestaltning och i vissa är alla spelare klädda i svart och kastar socker på varandra. Kolla in ett par av spelen vetja!
Jag vet inte jag. Jag gillar prettorollspel, men det här låter för pretto till och med för mig. Jag vill ha innovativa och immersiva berättelser, inte besynnerliga formexperiment.

RasmusL

Champion
Ymir;n110221 said:
Jag vet inte jag. Jag gillar prettorollspel, men det här låter för pretto till och med för mig. Jag vill ha innovativa och immersiva berättelser, inte besynnerliga formexperiment.

RasmusL

Champion
Ymir;n110221 said:

Men fan, dra på nästa uppsättning av Hamlet eller liknande då, det är ju jävligt immersivt på ett ganska traditionellt sätt samtidigt som det blandar in en hel del progressivt tänkande och spännande idéer!