w176
Förlorad dotter
Fast det är det inte. Jämförelsen är fel.. Det här är inte en rättvis bild alls, utan Rasmus som kommunicerar det dåligt.Ymir;n110221 said:Jag vet inte jag. Jag gillar prettorollspel, men det här låter för pretto till och med för mig. Jag vill ha innovativa och immersiva berättelser, inte besynnerliga formexperiment.
Skulle man nämna lösrykta tekniker från alla traditionella bordsrollspel någonsin var besynnerliga formexperiment.
"Well Konfliktresulution funkar genom att man pekar med djävulgester, rullar tärning för att bli galen, respawnar så fort en roll dör med en nästan identisk roll, har ne roll som levlar upp och blir bättre, plus man spelar inte roller utan världen, har popularitets omröstningar om vem som är populärast och..."
Vilket alla enskilt är fungerande tekniker i ramen för specifika spel. Men som lösryckti en uppräkning låter helt bisarrt formexperiment.
Traditionen av scenarion som finns på Fastaval och Stockholm senario festival är inte skumma formexperiment. Inte mer än vad Montsegur är det. Utan det ascoola scenarion som fokuserar på att berätta bra berättelser och som kan använda sig från tekniker både från lajv och rollspel. Ungefär som Montsegur.
Att delta i dom är inte annorlunda än att delta ett vanligt konventspass. Spelledaren förklarar hur reglerna funkar i det här spelet. Liksom. Det är inga konstigheter.
Varje spel kommer vara genomtänkt och fungerande helthet. Varje spel kommer använda tekniker som inom ramen av den coola berättelsen främjar den berättelsen. Skillnaden är bara den att spelet mycket väl kan använda tekniker från både lajv och rollspelvärlden,
Varje enskilt spel använder bara ett par regler/tekniker (jämför med indiespelen), och varje teknik kommer vara begripligt i den settingen.
Om vi tar till exempel "Mormors mormors mors tiara" så använder det spelet teknikerna:
- Under spelet kommer de levande rollerna gemensamt göra fruktsallad/göra en kaka eller förbereda annat fika.
- Spöken
- Hemligheter på rollformulären
- Aktstruktur
- Flashbacks/drömscener
- En tiara som enda rekvisita
Titta på de faktiska senariona. Inte på Rasmus lösrykta lista av tekniker utan kontext
Läs till exempel We were W.A.S.P. vilket är ett bra och ganska typisk senario. Sen har du mycket bättre på fötterna om Stockholm Senario Festival är något för dig eller inte. Senariot finns som fil på den här sidan.
http://scenariofestival.se/archive/s...-were-w-a-s-p/