Nekromanti Stora rollspel -- annorlunda regler

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tänkte på något. Tankarna i det här inlägget är vaga, så snälla, försök behärska er från att kritisera mitt användande av begreppet "stora rollspel" och "små rollspel"!

Nu för tiden finns det ganska gott om rollspel vars regler skiljer sig från det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på. (För den som undrar vad jag menar med "det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på" så menar jag följande: Reglerna säger sig inte vara inriktade på någon speciell typ av spel, men är helt klart avsedda för att skapa rollpersoner som är nybörjaräventyrare och sedan gradvis blir bättre och bättre. 5-10 grundegenskaper samt en lång färdighetslista är i det närmaste obligatoriskt. De regler som finns utöver rollpersonsskapandet handlar nästan enbart om strid och/eller magi.) Nästan samtliga spel som använder sig av några annorlunda regler är små (oftast publicerade av upphovsmannen/männen själv/a) och finns inte tillgängliga i den genomsnittliga butiken som säljer rollspel.

Finns det egentligen några stora rollspel (stora i betydelsen publicerade av ett större rollspelsföretag, baserade på en känd licens, eller allmänt tillgängliga) som använder sig av någon annorlunda typ av regler? De få jag kan komma på är sådana som Nobilis och Marvel Universe RPG. Finns det fler och, om de finns, vad är det som är annorlunda med deras regler?

Eventuell följdfråga: Kommer vi att få se mer regler som vågar frångå den traditionella mallen i framtiden?

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Amber och Castle Falkenstein. Fast jag har ingen aning om hur lätt det var att få tag på Amber när det fanns i tryck.

Jag hoppas vi får se fler icketraditionella stora spel i framtiden, men jag tror det inte, i alla fall inte i någon större omfattning, tyvärr.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Eventuell följdfråga: Kommer vi att få se mer regler som vågar frångå den traditionella mallen i framtiden?
Kanske, men det kommer i så fall bli en stegvis process... om man går från ett av de 2 stora "systemen" till ett mindre smalare spel är det några steg till man hamnar hos spel som är totalt annorlunda... Och vid varje steg minskar sannolikt antalet spelare.

Så om vi ska få stora spel som är totalt annorlunda mot idag så måste det tänket "läcka uppåt", så att "nästan mainstream-spel" först vågar bli annorlunda. Tror att ingen vågar satsa på ett stort helt annorlunda spel idag för en konservativ rollspelsmarknad. För konservativ är den.

Arfert

Facit
Amber var ett smalt spel, förhållandevis... fast det fanns i alla fall på gamla Tradition, jag köpte det där i alla fall. De hade ett eller två ex tror jag. Men som sagt, lite udda. Ungefär lika vanligt som Burning Wheel idag eller nåt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det finns exempel på spel där mer nyskapande tankar läcker in i någon mån, och de lär bli fler med tiden. Ett sådant exempel är Noirs regler för sociala konflikter och liknande, vilka med sin eskalationsmekanik inte skulle kännas allt för malplacerade i ett mer indieinriktat spel. Det är förstås ett traditionellt system på flera andra plan, men det visar snarare på att det är dikotomi vars relevans kommer förändras under de kommande åren.

Dimfrost

Special Circumstances
Ett par spel till

Castle Falkenstein kanske inte räknas, det var ändå ganska standard när man ser bortom spelkortsmekanismen. Däremot kom jag på Dying Earth och framför allt Everway. Inte för att jag vet hur vanliga de var heller, men Everway trycktes i alla fall av WotC när de hade gett ut Magic så det kan inte ha varit så svårt att hitta.

/Dimfrost

Fludd

Veteran
Ett av mina favvospel Unknown Armies tycker jag borde platsa in som ett spel med lite annorlunda approach. Fast hur jäkla stort det är vette katten (i synnerhet nu när det är out-of-print). Det är ju större än Classroom Deathmatch men mindre än Star Wars D20.

Johan K

Gammal & dryg
Well, på första frågan så har jag tyvärr inget givet svar..

Ja, det hoppas jag verkligen !
Det vore välldigt kul om något företag kunde bryta mallen & göra nått sådant. Det vore kalrt kul om det hände.

PAX

Jordisk Äventyrare
När jag läste tråden första gången så tänkte jag just på Unknown Armies. Men gallrade bort spelet för dess regelmekanik.

Godlike, Wild Talents och Nemesis kanske kommer visa vägen för systemet ORE som är lite annorlunda enligt mitt tycke.

Storytellingsystemet är ett regelsystem som var nyskapande på sin tid och motsvarande finns inte i många andra spel just nu så därför tycker jag det systemet förtjänar en plats. L5R har ungefär samma system.

Visst kommer det säkert fler rollspel framöver som har andra sätt att lägga upp regelsystemet. Det krävs kanske ett generationsskifte hos spelproducenterna för att nå dit..

Zire

Swashbuckler
Är inte Västmarks regler också ganska annorlunda standardformatet? Det är främst användandet av egenskaperna som jag tänker på.

Fludd

Veteran
Aargh! Bajsbråck! Här satt jag och spräckte flera blodkärl i tinningarna under försöken att komma på vad det var som saknades när jag skrev förra inlägget. Gudars vilken förvirring. Godlike är ju en stor favorit, även om jag bara läst det och provspelat lite en gång med några polare. Hoppas att fler får upp ögonen för det spelet. Men det är väl med Godlike och Wild Talents som med Unknown Armies; dvs kan det räknas som ett av det "stora spelen" enligt trådskaparens definition?

När Over the Edge kom '92 (tror jag det var) så kändes det helt klart som nåt helt nytt och nyskapande. Skulle jag under pistolhot bli tvungen att nominera till The Grand Mother of Annorlunda Spel så skulle rösten helt klart hamna på Over the Edge.

Ett annat spel som jag kommer att tänka på (som åtminstone kändes lite nytt och annorlunda när det kom) är ju Feng Shui. Inget direkt stort spel det heller men...

Vad mycket Atlas Games det blev! Vad pysslade Atlas Games med på 90-talet egentligen, som de andra företagen inte pysslade med? De var ju rätt innovativa där ett tag. Och varför verkar företaget ha somnat in alldeles nu på 2000-talet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Västmark

Är inte Västmarks regler också ganska annorlunda standardformatet? Det är främst användandet av egenskaperna som jag tänker på.
Jo, det är det. Men jag hävdar bestämt att Västmark inte är publicerat av ett förlag utan av en ensam entusiast som betalat för trycket med egna pengar. Och jag är säker på att Krille håller med mig. :gremwink: Alltså kvalar det inte riktigt in under min definition av "stort" rollspel.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Håller med dig att spelen fortfarande är små och Arc Dream inte är ett stort bolag. Spelen kan dock bli stora och kanske främst regelsystemet ORE vilket nästan har blivit public domain genom sidan Nemesis Project där det finns mycket regeltillägg och flera olika rollspel på gång...

Rickard

Urverk speldesign
Ett annat spel som jag kommer att tänka på (som åtminstone kändes lite nytt och annorlunda när det kom) är ju Feng Shui. Inget direkt stort spel det heller men...
Visst, det är annorlunda då alla regler i princip är förtäckta spelledartips, men annars följer det denna mall rätt bra: "5-10 grundegenskaper samt en lång färdighetslista är i det närmaste obligatoriskt. De regler som finns utöver rollpersonsskapandet handlar nästan enbart om strid och/eller magi.)"

/Han som kan tycker upplägget är väldigt standard där vissa regelmoment är geniala

Arfert

Facit
Re: Västmark

De flesta på den här listan är inte "stora" rollspel, fast det ber väl på var man drar gränsen... kallar knappast spel som exempelvis Heroquest och liknade stora.

Gör mig går gränsen för vad som kan räknas som STORT vid Gurps eller CoC nånstans...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Annorlundare

När jag skriver "annorlunda regler" så menar jag annorlunda regler, inte bara regler där man slår flera tärningar istället för en eller slår tärningarna på ett lite otraditionellt sätt. World of Darkness kommer inte ens i närheten av att vara annorlunda och inte Feng Shui eller Godlike heller. Visst finns det nyskapande element i dem här och där, men i grunden så fungerar de precis som godtycklig variant av BRP eller d20.

/tobias