Nekromanti Stora rollspelsjuryn 2012

anth

Vetefan
I tråden Svenskt (Nordiskt) WRNU-pris 2012 diskuteras just nu "Stora rollspelspriset" (arbetsnamn).

Till detta pris behöver vi nu en jury som ni kan nominera här.

Jurymedlemmar ska ha följande egenskaper:
- vara aktiva på rollspel.nu
- vara respekterade på rollspel.nu
- ha goda kunskaper om svenska rollspel och deras historia
- helst inte ha varit aktiva som rollspelsskapare/-makare i mer än 20 år (vi vill helst se att en eventuell pristagare inte sitter i juryn :gremsmile: )

Så:
NOMINERA vilka ni vill ska sitta i juryn, gärna med en kort motivering.
KOMMENTERA andras nomineringar.

Det är från början sagt att juryn ska bestå av ungefär 5 personer (exakt antal bestämmer vi när vi ser hur många bra nomineringar vi får in).

Tänk på att vi vill ha en jury med breda kunskaper som täcker upp hela rollspelssverige.

Börja nominera nu!
Nomineringstiden har löpt ut.

Accepterade nomineringar
Johan K
krank
NilsK
Sapient
Svarte Faraonen
Vitulv
w176
Ymir

Avböjda nomineringar
Anders & Tove
anth
Arfert
Arvidos MC
Dante
DeBracy
Den Upplyste Despoten
Genesis
Han
Krille
Magnus Seter
Mekanurg
MrG
Måns
Oldtimer
Poppe
Tisanphiel
Wilper
Vimes

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag nominerar Dante och Vitulv. Inte för att jag har 100% koll på deras kunskaper om svensk rollspelshistoria (även om jag misstänker att den är god), utan för att när jag tänker "respekterade på wrnu" så dyker båda upp väldigt fort i mitt huvud. Jag tror att de skulle göra ett väldigt bra jobb.

!Paxen

Swashbuckler
Jag nominerar Dante för hans aktivitet och hans allmänna kunskap, Vitulv för hans aktivitet och hans SLande som gör en väldigt stor del av forumet avis och jag skulle även vilja nominera Mekanurg för dom självklara anledningarna (om inte han har kunskap om rollspelshistoria vet jag inte vad), men inser att den nomineringen kommer falla platt iom att han är rollspelsmakare.

Unfair

Hero
Jag nominerar Wilper för att jag misstänker att han har goda kunskaper om andra spel än trad och för att han är en trevlig, drivkraftig och aktiv användare.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag accepterar nomineringen och känner mig hedrad.

Jag nominerar Krille och Marco Behrman. Krille för att han är en av de absolut mest respekterade och kunniga användarna på forumet, och Marco för att han har gjort så mycket för svensk rollspelshobby genom åren, och till viss del är ansvarig för hur vi spelar rollspel i Sverige. Båda två är respekterade på rollspel.nu, och mig veterligen är det ingen av dem som just nu planerar att släppa ett rollspel i närtid, eller?

Eksem

Champion
Knepigt knepigt, finns ju en del rätt bra val som är för nära att vara potentiella vinnare för att kunna föreslås som jurymedlemmar. Min förslagslista innehåller därmed en del gränsfall, och jag vill absolut påpeka att jag inte med de här nomineringarna pekar ut någon som ej värdig att nomineras och väljas till själva priset. Det finns också många andra potentiella namn som jag missar här i ren glömska, och jag klippte ned en ursprungligen ganska lång lista till tre personer. Bla bla bla, nog disclaimat.

Krille
Har varit inblandad i många svenska spelprojekt, inklusive ett rejält fång egna sådana. Är helt klart en forumprofil (flest inlägg av alla!).

krank
Gör också mycket spel själv, och funderar mycket över spelskapande på ganska många fronter. Utan tvekan en forumprofil.

Ymir
Det saknas ju knappast passion för hobbyn hos Ymir, och en hel del insikt i den svenska hobbyns historia har han också. Definitivt en forumprofil.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Båda två är respekterade på rollspel.nu, och mig veterligen är det ingen av dem som just nu planerar att släppa ett rollspel i närtid, eller?
Fast poängen är väl lite av en Hall of Fame, vad jag förstod? Jag säger inte att det är dåliga nomineringar, men vad jag förstod skulle det delas ut till just folk som gjort mycket, varför de nominerade skulle vara mer "respekterade på wrnu" och "kunniga".

Jag kan dock ha missuppfattat.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har svårt att föreslå specifika användare, men jag har idéer om vilka -kategorier- av folk jag skulle vilja se representerade. Ett problem med flera av nomineringarna hittils som jag upplever, nämnligen, är att många av dem är samma -typ- av spelare; jag tycker man borde eftersträva att täcka ett brett spektrum i urvalet av juryn.

Så man skulle tex kunna ha:

- Någon som har koll på och uppskattar tradspel; den här typen på forumet verkar ofta gilla D&D, DoD och nostalgispel

- Någon som faktiskt spelar -svenska- rollspel, gärna en Eonit, eftersom dessa känns lite som de har ett annat perspektiv på hobbyn än D&D/DoD:are.

- Någon som föredrar nyskapande spel (dvs, någon ur indie-ligan...)

- Någon som föredrar friform, immersionism, dylika spelformer som lägger fokus på roll-delen av spelandet (dvs typ Jeepform/Vampire-nördar, eller dyl).

- En tjej

Edit: det finns en person jag vill nominera: Svarte Faraonen. Den mannen har en otrolig bredd i sitt rollspelsintresse, och är extremt uppdaterad på hobbyn, till den grad att han kvalar in både för punkt 1, 2 och 3 på listan ovan. Han har också massor av intressanta och originella tankar runt spelteori och världsbyggande.

solvebring

Superhero
(reviderad)
Krille
Marco Despoten
Dante
Sapient
Oldtimer
Mekanurg
DeBracy
Vitulv
wilper
Han
Arfert
Seter
Poppe
Arvid
Faraonen
Genesis

... Problemet är väl att många av dem som är duktiga nyligen skapat, eller skapar, egna spel. Men skitsamma, jag tänkte slänga in alla dem som jag tycker är erfarna men som också är synliga och framåt. Fler kan komma att dyka upp.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det där är mer eller mindre en enda lång lista på potentiella pristagare, snarare än jurymedlemmar. Sedan är minst hälften av dem tradfolk, och juryn bör vara mångfacetterad.

solvebring

Superhero
Jo, jag vet det, vilket också är en grej som anmärktes längst ned i mitt inlägg. Jag droppar dock alla dem jag tycker är vettiga i stort, och som dessutom uppfyller de första kriterierna. Sedan går det la att sålla mellan dessa för att hitta de lämpligaste.

Sedan skulle jag gärna droppa fler folk av indieklassen, men jag vet lite om deras kunskaper, plus att gå av den är synliga på samma sätt som de jag räknat upp. Fast tja, kan revidera lite. =)

Ymir

Liten kantbaron
speaking of indiespelare...Arvidos är ju en snubbe som gjort väldigt mycket för den svenska indiescenen. Men jag vet inte hur stor koll han har på hobbyn i stort, och det är kanske vanligt bland indiespelare, att de inte bryr sig om resten av scenen längre. Jag tycker oavsett han kan få en nominering ill juryn, though han egentligen snarare, to my mind, förtjänar en plats bland potentiella pristagare.

solvebring

Superhero
Ymir said:
speaking of indiespelare...Arvidos är ju en snubbe som gjort väldigt mycket för den svenska indiescenen. Men jag vet inte hur stor koll han har på hobbyn i stort, och det är kanske vanligt bland indiespelare, att de inte bryr sig om resten av scenen längre. Jag tycker oavsett han kan få en nominering ill juryn, though han egentligen snarare, to my mind, förtjänar en plats bland potentiella pristagare.
Helt klart, här kan jag inte göra annat än att hålla med. Petade in honom i en reviderad lista. Fast som du säger, han har kanske inte så mycket till över för resten av hobbyn längre. Däremot sitter han nog på en lång rad baskunskaper från förr och känner till mycket historia. Arvid brukar ju ändå vara en tämligen påläst person. Han är duktig och vettig på alla plan. Helt klart att han ska nomineras.

Ond bråd död

Swashbuckler
Nils Karlén tror jag han hette som hade Nyhetssvepet i Fenix. Han ger iaf intryck av att ha bra koll.

Gillbringarna när vi är inne på Fenix. Åsa Roos och vilka mer som ofta recenserar spel.

Är dessa medlemmar i föreningen eller räcker det att vara insatt?

Wilmer eller Wilper eller han heter som recenserar spel på sin blogg.

Indiespelarna och old schoolspelarna borde kanske nominera en av de sina. Jag har så dålig koll på vem som har mest kredd där. Genesis kanske?

Som Ymir sa, så borde det vara nån som faktiskt spelar svenska spel. Men finns det nån Eonspelare som är respekterad? :gremtongue:

De enda jag är något så när säkra på har koll är Han och Krille.

anth

Vetefan
Ond bråd död said:
Nils Karlén tror jag han hette som hade Nyhetssvepet i Fenix. Han ger iaf intryck av att ha bra koll.

Gillbringarna när vi är inne på Fenix. Åsa Roos och vilka mer som ofta recenserar spel.

Är dessa medlemmar i föreningen eller räcker det att vara insatt?

Wilmer eller Wilper eller han heter som recenserar spel på sin blogg.

Indiespelarna och old schoolspelarna borde kanske nominera en av de sina. Jag har så dålig koll på vem som har mest kredd där. Genesis kanske?

Som Ymir sa, så borde det vara nån som faktiskt spelar svenska spel. Men finns det nån Eonspelare som är respekterad? :gremtongue:

De enda jag är något så när säkra på har koll är Han och Krille.
Jag tycker nog att vi ska hålla på kravet att användarna ska vara forumiter.
jag tror inte att Nils Karlén är forumit - någon som vet?
Användaren Anders & Tove moderar Western så Gillbringarna finns.
Åsa Roos är väl Tsianphiel (hoppas jag)?.
Både Wilmer och Wilper, men jag antar att du menar Wilper.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Någon dedikerad indielirare bör vi i alla fall ha. Jag har svårt att avgöra vem av Arvidos MC och Måns som är bäst lämpad, så jag nominerar nog båda.

Jag accepterar nomineringen, f.ö.

Möller

Hubert Hortlax
Så, kan någon sätta ihop en 5 namn lång lista över nominerade som täcker in ett så brett spektrum av rollspelsintressen som möjligt?

Annars får jag väl göra det själv ...