Nekromanti Storlekstabell?

solvebring

Superhero
Jag ett litet problem. Hade en gång i tiden en storlekstabell som nu är borta. Finns en i rollpersonen till DoD6 Expert - men den fann jag dålig, så den är jag inte ute efter. Jag hade för mig att den jag hade skulle finnas på Nimins - men icke, om någon har en storlekstabell får ni gärna bifoga den här. :gremlaugh:

In need of a storlekstabell!

Rickard

Urverk speldesign
Varför behöver du storlek? Egentligen undrar jag varför grundegenskapen Storlek ens finns.. Visst, jag förstår att folk börjar gnälla över att man inte kan få med saker som skadebonus, rustningsmodifikation och sådana saker.. Men behövs verkligen de sekundära värderna och framförallt, behövs verkligen storleken räknas in i det?

Vad gäller själva storleken och vikten så tycker jag gott det räcker med att hitta på egna värden.. Ja, det är väldigt godtyckligt men något kan ju vara det.. Personligheten väljer man ju.. Jag tror det är mest av gammal vana som man vill ha med värden för storlek.. Själv ser jag nyttan, men jag ser också att världen inte förändras något av att det inte finns med..

Det finns en storlekstabell i den här inlägget på forumet..

/Han som hade skrivit "Sök" om det inte varit för det faktum att inlägget var halvsvårt att hitta

Snow

Swashbuckler
Jag har stuvat om rejält men får med både storlek, styrka och smidighet.

Grundegenskapen Kropp anger hur stark och smidig man är. Se på en hundrameterslöpare, extremt starka och smidiga. Se på en bergsklättrare, inte jättebiffiga men starka. Kropp används som bas för alla färdigheter där kombinationer av styrka och smidighet används: Närstrid, klättra, springa etc.

Grundegenskapen Precision används till Skjutvapen.

På ett sätt tycker jag att D&D är ganska bra med sin Strength och Dexterity även om namnen är lite fel.

Egenskapen kroppsbyggnad anger hur biffig eller fet man är. 10 är helt normalt. Vid 0 påverkas kropp inte alls. Har man +2 i kroppsbyggnad är man lite rund (eller mer muskulös) och får +2 på kropp mot skador och i skadebonus. Man får också -2 i kropp när man ska använda färdigheter. Det är alltså en avvägning som är inbyggd i personen som avgör om man vill göra mer skada eller träffa bättre. Man får lika mycket plus i skada som man får minus i träff.

Man kan alltså göra en krigare som är normalstor men väldigt biffig. Han träffar inte så bra men gör å andra sidan mer skada. Eller en extremsmal tjuv(?) som träffar väldigt bra men gör mindre skada.

Kropp ger ungefärlig längd och vikt
Kroppsbyggnad påverkar vikten enbart

Kanske någon kan ha nytta av detta....