Agin0r
Veteran
Stormästarna från Gordrion, vilka är de? hur många är de? Vad sysslar de med? And what in God's name is the purpose of those extremly heavy armours of theirs?
Nej, nej, nej! Om svärdet är så dyrt, varför ska man hugga med det i mot dubbla ringbrynjor? Svärdsfäktning med Cirecald sker tvärtom mellan i stort sett nakna duellanter, eller snarare uppvisningsduellanter.Jag har för mej att Gordrustningen, antar att det är den du menar, används vid dueller tillsammans med cirkelcalden, ett stort svärd vanligtvis utsmyckat med silver/guld och ädelstensinlägg. Svindyra.
Det ena utesluter inte det andra. Självklart tar man i med belägringsmaskiner först. Men när man sen ska storma (för det måste man förr eller senare) så är det stormmästarna som går in först. Jag var lite otydlig i min tidigare förklaring, men det är alltså inte så att stormmästarna hackar sönder borgen själva, snarare så att de hackar sönder försvararna så att stridskamraterna får plats på murkrönet.Som ett annat inlägg antyder skulle man kanske kunna använda rustningen till att storma fortifikationer, men jag är tveksam. Dels finns det både sappörer (nissar som raserar muren) och divärse belägringsvapen att anvalla porten med,
Det är därför som man bara tar de allra största och starkaste kämparna till denna gruppering. Upp till dubbel bärförmåga får man inga svårighetsökningar, bara försämrad FÖR och mer Utmattning. Räkna med att grabbarna som antas har STY och TÅL på minst 16. Dessutom behöver de ju inte bära annat än rustningen och en Långyxa. Det blir inte så farligt mycket.Har också för mej att man får -Ob1T6 i undvika och träffa pga rustningens rörelsehindrande och vikt, förutom det man får av utmattning.
Det är sant att det bara finns Cirefaliska fästen i Gordrion. Men om man sedan tar och tittar i Legender och Hemligheter så finner man där en ANNAN anledning till att konstruera denna typ av hårdbepansrade krigare...Då dessa krigare finns i Gordrion är jag ytterst tveksam om dom används till att storma borgar eftersom dom enda befästningar som skulle kunna finnas där är just cirfaliska.
Inte för en Cirefalisk furste! De behöver inte vara så himla många heller, en grupp om tolv stycken som leder attacken, med resten av fotfolket bakom sig. Det kan funka även med bara sex man, eller till och med fyra om bräschen är smal. Allt de ska göra är att ta de första smällarna, men fortfarande trycka på så att alla andra kan komma innanför.Deras träning och utrustning är förmodligen för dyr.