Nekromanti Stormästarna från Gordrion

Agin0r

Veteran
Stormästarna från Gordrion, vilka är de? hur många är de? Vad sysslar de med? And what in God's name is the purpose of those extremly heavy armours of theirs?

Duddmannen

Hero
Jag trodde de hette Stormmästarna...

Jag vill minnas att det stått Stormmästarna (alltså de som är bäst på att storma, typ borgar och sådant). I så fall är deras rustning rätt enkel att förklara - största jävla pansaret man kan hitta, stor jävla yxa och sedan är det bara att rusa fram under pilregn och ta ner porten åt sina stridskamrater som väntar på att man ska bli klar. Sedan stormar de fram genom den bräsch man slagit upp och den pansarklädde stormmästaren kan börja vila (vilket lär behövas).

/Duddmannen

Agin0r

Veteran
Re: Jag trodde de hette Stormmästarna...

Oj då! va pinsamt =P

Det satta ju det hela i en helt ny dager, inte nödvändigtvis sämre.
Men det skulle fortfarande vara kul med lite ytterligare detaljer om dessa speciella krigare.
Och om man nu skulle vilja göra en storm m ästare som rp, vilket yrke skulle man då annvända sig av - yrkessoldat?
och vad gör de när det inte finns några borgar att storma....?

Duddmannen

Hero
Stormmästarna från Gordrion

Så här då:

Yrke: vanligtvis renodlad yrkessoldat av något slag. Det kräver dyr utrustning, men inte så fasligt komplicerad utbildning. De bör kanske lära sig något om hur borgar är konstruerade, vilka svaga punkter en port kan tänkas ha, hur man bäst tar sig an många motståndare i försvarsställning.

De skulle kunna göras som en specialvariant på Riddare. De använder inte hästar i strid, men de utgör en viktig och unik del av armén. De är ju faktiskt de som går FÖRST mot en välförsvarad position, med fara för eget liv på en helt annan nivå än andra soldater.

Och de måste vara starka. VÄLDIGT starka.

Vid sidan av sin huvuduppgift, skulle dessa bjässar till krigare nog även fungera utmärkt som Livvakter eller Legosoldater.

/Duddmannen

Duddmannen

Hero
Tips!

Har du sett Luc Besons film om Jeanne D'Arc? I den finns det en scen (den första stridsscenen som hon är med i som vuxen) där hon öppnar porten till en engelsk träborg. De som först stormar över vindbryggan är de som mest liknar min version av Stormmästare. Stort och tungt pansar runt en stor och bred snubbe som rusar rätt in utan att frukta pilregn eller svärdshugg.

/Duddmannen

Xzarjo

Warrior
Jag har för mej att Gordrustningen, antar att det är den du menar, används vid dueller tillsammans med cirkelcalden, ett stort svärd vanligtvis utsmyckat med silver/guld och ädelstensinlägg. Svindyra. I alla fall brukar dessa duelanter vara av ädel börd... i alla fall så ädel som man kan bli i cirfalien eller betalda duellanter och duellerna varar tills första blodet eller någon ger sig. Eller stupar av utmattning, vilket är vanligare. Cirkelcaldsvärden används sällan utanför dueller då dom som sagt var är alldeles för värdefulla, och gordrustningarna lämpar sig helt enkelt inte på fältet då även den starkase krigare får dubbel eller trippel utmattning och inte årkar fram till målet. Har för mig att detta står på rustningen alternativt i Cirfalien-modulen. Kanske är det Melorierna som använder rustningen. Som ett annat inlägg antyder skulle man kanske kunna använda rustningen till att storma fortifikationer, men jag är tveksam. Dels finns det både sappörer (nissar som raserar muren) och divärse belägringsvapen att anvalla porten med, men också att dessa män som iförd ca 44 kg rustning skulle alla ha exeptionell styrka och tålighet (20+) för att ta sig fram till porten (ca 150 meter når man med båge/armborst, samt att det troligtvis är en aning uppförsbacke) och därefter strida mot övervägande odds. Har också för mej att man får -Ob1T6 i undvika och träffa pga rustningens rörelsehindrande och vikt, förutom det man får av utmattning. Visserligen har bärarna garanterat tekniken "snabb återhämtning" i sin stridskonst, men dom skulle fortfarande få svårt att klara sig.

Kanske en magiker skulle kunna lösa viktproblemet men jag är rädd för att även den rikaste konung bara skulle ha råd till ett fåtal livvakter. Kommer inte i håg magireglerna men en läka utmattningsformel tillsammans med "snabb återhämtning" tekniken samt att slåss deffensift medan man hämter andan på det vanliga sättet kanske skulle vara intresant.

När det gäller Stormästarna är dom berömda duelanter som dels använder gordrustningen (ibland) och är extremt duktiga vapenmästare.

Mvh en vätte som kommer ihåg saker, men inte var dom stod.

Duddmannen

Hero
Nope, no, nej, nix.

Jag har för mej att Gordrustningen, antar att det är den du menar, används vid dueller tillsammans med cirkelcalden, ett stort svärd vanligtvis utsmyckat med silver/guld och ädelstensinlägg. Svindyra.
Nej, nej, nej! Om svärdet är så dyrt, varför ska man hugga med det i mot dubbla ringbrynjor? Svärdsfäktning med Cirecald sker tvärtom mellan i stort sett nakna duellanter, eller snarare uppvisningsduellanter.

Som ett annat inlägg antyder skulle man kanske kunna använda rustningen till att storma fortifikationer, men jag är tveksam. Dels finns det både sappörer (nissar som raserar muren) och divärse belägringsvapen att anvalla porten med,
Det ena utesluter inte det andra. Självklart tar man i med belägringsmaskiner först. Men när man sen ska storma (för det måste man förr eller senare) så är det stormmästarna som går in först. Jag var lite otydlig i min tidigare förklaring, men det är alltså inte så att stormmästarna hackar sönder borgen själva, snarare så att de hackar sönder försvararna så att stridskamraterna får plats på murkrönet.

Har också för mej att man får -Ob1T6 i undvika och träffa pga rustningens rörelsehindrande och vikt, förutom det man får av utmattning.
Det är därför som man bara tar de allra största och starkaste kämparna till denna gruppering. Upp till dubbel bärförmåga får man inga svårighetsökningar, bara försämrad FÖR och mer Utmattning. Räkna med att grabbarna som antas har STY och TÅL på minst 16. Dessutom behöver de ju inte bära annat än rustningen och en Långyxa. Det blir inte så farligt mycket.

/Duddmannen

PS
Packåsna ger förtur. :gremlaugh:

Re: Nope, no, nej, nix.

Ah, fan, här får man tillbacks minnen från ett gammalt äventyr.
Tzor Jozn den Lille. Gordrisk ex-slav, numera livvakt. Extremt hårig, minst två och tjugo lång, och gordpansar och långyxa. Han var väldigt rolig och spela vad jag vill minnas. Stor, dum, analfabetisk cirefalier...

Mr Brunch

Veteran

Nepp dom heter faktiskt stormästare, står bland annat på sidan 25 i krigarens väg, om man läser om långyxan. Då dessa krigare finns i Gordrion är jag ytterst tveksam om dom används till att storma borgar eftersom dom enda befästningar som skulle kunna finnas där är just cirfaliska.
Då Cirfaliernas elitstyrkor är vapenmästare skulle jag gissa att man använder just det yrket om man vill vara en sådan. Dock borde krav på väldigt hög styrka och tålighet vara ganska lågiskt, typ 16+.

Duddmannen

Hero

Då dessa krigare finns i Gordrion är jag ytterst tveksam om dom används till att storma borgar eftersom dom enda befästningar som skulle kunna finnas där är just cirfaliska.
Det är sant att det bara finns Cirefaliska fästen i Gordrion. Men om man sedan tar och tittar i Legender och Hemligheter så finner man där en ANNAN anledning till att konstruera denna typ av hårdbepansrade krigare...

...men det talar man inte högt om.

/Duddmannen
:gremcool:

Mr Brunch

Veteran

Jo det är väldigt sant, men jag är fortfarande tveksam att deras huvudsyfte är att storma borgar och befästningar, då jag tror dom är för få numerärt till att fungera som en sköld för resten av styrkorna. Deras träning och utrustning är förmodligen för dyr.

Duddmannen

Hero
Det heter Stormmästarna

Deras träning och utrustning är förmodligen för dyr.
Inte för en Cirefalisk furste! De behöver inte vara så himla många heller, en grupp om tolv stycken som leder attacken, med resten av fotfolket bakom sig. Det kan funka även med bara sex man, eller till och med fyra om bräschen är smal. Allt de ska göra är att ta de första smällarna, men fortfarande trycka på så att alla andra kan komma innanför.

/Duddmannen

PS
När man tittar på Gordpansaret så står det Stormmästarna (två 'm' alltså), men när man läser om långyxan så står det Stormästarna (ett 'm').

Förklaring tack, Neogames!

Baelor

Veteran
Re: Det heter Stormmästarna

Den praktiske betydningen av stormmesterne er ganske enkel. De løper rett inn i sine fienders rekker, og lager en åpning for resten. (les: korkåpner.)
Resten av soldatene vil da presse på (linjeknekter.) og skape et enormt trykk / skade på fiendens linjer.

For at dette skal ha noen spesiell virkning må ikke stormmesterne ha noen ekstra trening. De trenger bare en tung rustning, og masse mot!!!
For menn kommer og går, men rustningene består......

En krigsfører/hærfører kan på denne måten klare seg meget bra, men i lengden kan han enten få dårlig rykte. Eller så får han en elite av ypperlig trente soldater. (stormmestere.)

Håper dette kan gi en liten forklaring på hvordan det i praksis vil være. For det er med stor sannsynlighet slik det ville fungert..