Nekromanti Stormbringerutgåvor

Organ

Out of time, out of mind
Jag har den femte utgåvan av Stormbringer (den från 2001). Vad jag förstått så ska den regelmässigt i stort sett vara identisk med den som gavs ut 1993 under namnet Elirc!. Min fråga är; hur skiljer sig de båda från tidigare utgåvor av spelet. Jag har spelat den första utgåvan, även om det var hundra år sedan, och som jag minns det var det inga större skillnader från den jag har. Enligt vad jag dock läst på nätet så verkar alla vara överens om att det är fråga om så stora skillnader att det i stort sett är fråga om två olika spel fast med samma setting. Är det nån som har koll?

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De tidigare utgåvorna är framför allt avsevärt mycket mer obalanserade. I Nightowls signatur finns för tillfället en beskrivning av hur det gick när vi spelade det -- sådana märkliga karaktärer är långt ifrån ovanliga. Reglerna innehöll kraftiga attributmodifikationer beroende på hemland (vilka var helt obalanserade -- till exempel fick en person från Weeping Waste +1D6 STR, +1D4 DEX, +1D6 CON, -1D4 CHA och -1 SIZ, samt fick automatiskt både krigarens och jägarens yrkesfärdigheter, medan en person från Nadsokor fick -1D6 i CON och CHA och automatiskt blev tiggare). Yrkena var inte likvärdiga för fem öre -- en eshmirisk lönnmördarpräst var överlägsen en tiggare bonde på i stort sett varje plan. Magireglerna skilde sig också kraftigt -- den enda magi som fanns var åkallande av elementarvarelser och demoner, och magiker blev oerhört mycket mer kraftfulla än andra rollpersoner, om de var beredda att offra och hålla på. Sedan fanns det förstås andra skillnader, i stil med färdighetslistor, religionsregler och så vidare.

Nightowl

Champion
Dessutom fanns en bakgrundsbeskrivning av världen som är ganska annorlunda från spel till spel. Moorcock hade ju bara beskrivit det som var intressant för sina noveller, resten har spelskaparna hittat på - och han hade hunnit komma ut med fler böcker när Elric! skrevs än när Stormbringer 1st ed gjorde det.

1st Ed har också många likheter med andra tidiga rollspel, i att det är otroligt hänsynslöst mot spelarna. Det är gott om grejer av typen "Och nu måste du slå under din CON med 1d100 eller döööööö!"

Erik

Necross

Swashbuckler
Minns att jag hade några av mina trevligaste rollspelsstunder med Stormbringer. Men det kanske berodde på min dugliga SL, som hade vett att själv balansera spelet. T.ex. spelade ingen "magiker" (minns inte ens att det fanns ett sånt yrke) eller karaktär från Weeping Waste.

Och det låter faktiskt som att en "eshmirisk lönnmördarpräst" BÖR vara överlägsen en tiggare bonde! :gremsmile: