Nekromanti [story games] Vad är nytt och fräscht? Vad är hajpat? Vad är ni sugna på att spela?

RasmusL

Champion
Jag skapade en liknande tråd som det gamla forumet tog med sig i graven och denna föregångare var så givande att jag känner det relevant att starta en ny här.

Jag pratar om story games, lägg vad ni vill i det begreppet, och jag vill veta vad som är nytt och coolt, vad som är hajpat, vad ni hajpar, vad ni vill spela och sedan som en liten parentes; vilka som kan tänkas vara sugna på att träffas och lira de här nya, coola spelen?

Jag är fatthajp på Dream Askew, som Pilze tipsade om i tråden på gamla forumet, Durance, som jag ska se till att spela med kloptok, the Journey (tips som kom upp på story-games.com, verkar coolers) och Anatman som jag ta mig fan ska spela med Genesis någon helg (fler intresserade om vi styr upp något?). Vad är ni hajpade på? Varför?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Okult har varit ute i två månader, så det får väl ses som hyffsat nytt fortfarande. Det är ju inte någon jätteträngsel mellan de svenska berättarspelen. Jag har spelat det lite till och från under utvecklingen men har inte spelat mig trött på det än. Så snart arbete/fritids-balansen tippar till normaltillståndet igen så får jag försöka jaga ihop en spelgrupp.

Ryuutama är på gång, vi som sponsrade kickstartern fick en preview för någon månad sedan. En översättning av ett gammalt japanskt rollspel som spelas typ som ett hjärtevärmande CRPG. Det verkar asmysko och alldeles underbart på samma gång. Enhörning har redan börjat prata om vad hon skall spela i det.

Annars är jag nyflyttad till Umeå, jag känner en del OSR-folk. Men jag har katten ingen aning om vilka jag skulle kunna samla till storygaming.

RasmusL

Champion
Ja Okult är givetvis även på min lista, jag plockar fram boken och bara tittar på den några gånger i veckan, så jävla snyggt.

Ryuutama låter ju som en fest! Det skulle vara awesome om du återkom med huruvida det rockar eller inte när du fått det!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just ja. Jag väntar fortfarande på Julia Ellingboes Tales of the Fisherman's Wife där man spelar japanska folksagor, snuskiga folksagor med demoner i. Det har varit på gång i evigheter, men saker har tydligen kommit emellan och förhindrat en release. Men den dag då det släpps, då står jag först i kön.

Basenanji

Postd20modernist
Jag har ingen som helst koll på vad som är nytt, fräscht eller hajpat.

Story Games för mig är när rollspelandet fokuserar på att alla runt spelbordet gemensamt skapar en spännande historia. Spelarna ska känna det rollpersonerna känner och uppleva (spel-)världen immersionistiskt. Spelarna ska också känna sig fångade av världen och berättelsen och vad den nu betyder för deras rollpersoner.

Och jag är fett sugen på att:

1) Spela nån sorts gritty deckar/skräck/everydayangst-spel i en storstad i USA. Varför inte ett skakat Detroit där ekonomin bryter ihop som en glaciär under växthuseffekten?

2) Rollpersonerna ska förstås ha någon sorts koppling till varandra så att det känns motiverat att de samarbetar, men å andra sidan får rp gärna ha egna drömmar/mardrömmar och mål, vilket färgar av sig på deras relationer.

3) 10-20+ spelmöten. Inget mindre. Oneshots: gå och dö!

4) Spelare och spelledare delar på ansvar och möjligheter att konstruera vad som äger rum i spelvärlden, men där SL har huvudansvaret för storyns utveckling. Saker och ting äger rum som spelarna/rollpersonerna måste reagera på, och som de inte på ett enkelt sätt "kan skriva ut ur manuset". Därigenom liknar mitt Story Game traditionella rollspel och spelarna kommer uppfatta det som att deras rollpersoner har vissa uppgifter som måste lösas.

5) Det ska finnas en sanning bakom massa märkliga händelser och samband som SL känner till och medvetet utgår från när hen deltar och som spelarna inte känner till utan sakta men säkert förstår genom rollpersonernas deltagande i spelvärlden.

6) Reglernas betydelse tycker jag inte ska överdrivas. Tvärtom, här borde regeln vara att man ska styra bort från regler så långt det är möjligt. Om vi börjar diskutera regelmekanik har vi gått miste om den immersionistiska effekten. Vill vi nörda spelmekanik kan vi ta fram DnD 3.5. Det vill vi inte.

7) "Ja men om SL och spelare inte kommer överens då?" Inget problem, för SL/spelare vet var den gränsen går – dvs SL avgör. Om en spelare vill sladda en bil över ett broräcke och SL säger att det inte funkar, utan att bilen klumpigt lägger sig vid det krockskadade räcket och att en krockkudde löser ut samtidigt som det hörs sirener - så är det vad som händer. Här spelar min faiblesse för vardagsångest in: spelet ska bort från superhjälte/actiondrama.

8) "Jaha. Men vad ska jag som spelare bidra med dårå?" Beskrivningar av miljöer, stämningar, personer; rollpersonernas agerande, hjälpa till att förstärka en SLP, fundera ut hur deras rollpersoner resonerar och agerar.

9) "Seven" är rätt och "Pirates of the Caribbean" är fel.

10) "Tinker Tailor Soldier Spy" är rätt och "Ocean's Eleven" är fel

11) Gary Oldman/Lena Olin är rätt och Brad Pitt/Keira Knightley är fel

12) Jag skulle också gärna spela en kampanj som utspelar sig under 1960-talets kalla krig, där några oväntade personer mot sin vilja blir indragna i ett ångest-svettigt spion-drama. Berlin/Polen/Skåne är självklara platser för händelseutvecklingen. Rollpersonerna börjar som aningslösa kurirer och när de vill dra sig ur är de så insmetade i spionfrågor att de omöjligen kan återvända till sina normala liv.

13) Spelarna tycker att det här är coolt för att de "vill veta hur det egentligen ligger till!" och för att det är coolt att få bidra till en dramatisk berättelse som ingen riktigt vet exakt hur den ska sluta. Det är som att få uppleva en bok i förstaperson.

---

Är jag helt off i Story Games-kretsar?
Bolongo said:
Låter som om eventuellt Hillfolk kunde vara något för dig?

http://sveslack.blogspot.se/2013/11/hillfolk-recension.html
Basenanji said:
Bra recension, även om det systemet märkligt nog ändå verkar för regeltungt för min smak.
Jocke said:
Det låter som att du egentligen vill spela KULT, med ett nytt och bättre regelsystem. Det vill jag med.

Basenanji

Postd20modernist
"The Few" var ju assnyggt! Och bra regler för olika situationer. Ungefär så kan det få fungera i mitt SG. Jag kan tänka mig att man använder sig av olika egenskaper: stark, uthållig, karismatisk, skolad, rik, inflytelserik, mörk bakgrund, ... Och så ett värde. Varje gång som det känns befogat tittar man på sitt karaktärsblad, slår en tärning, lägger till ett värde. Inget krångel.

I stället för att fastna i "vad händer/lyckas jag?" så borde spelet fokusera på "vad gör vi [spelare] nu?".

RasmusL

Champion
Omikron:

Kanske inte helt off i alla fall. Den stora stötestenen jag ser är detta med att spelledaren ska ha kontroll över någon form av "sanning". Lite beroende på hur du kan tänka dig att arbeta med detta är AW-stuket inte helt främmande.

På spiontemat är annars Spione ganska fett, men det har mer än en spelledare och funkar strukturellt lite annorlunda från det du beskriver.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag är ju rätt ny i gemet när det gäller story games så det är möjligt att följande är gammalt och grått sedan flera år. Nåväl, jag har ett par pdf:er hemma på datorn med spel som heter Perfect Unrevised och The Quiet Year som jag förstår båda två är författade av Joe Mcdaldno (har ännu inte läst någon av dem). Som sagt, det är nog gammalt vid det här laget och jag gissar att det redan är känt av er entusiaster men jag tyckte framförallt det lilla jag sett av båda spelen verkade riktigt tufft.
wilper said:
Perfect har jag testat som hastigast. Det var trevligt.

Mogger

Hipsteranka
Eftersom jag har skrivit klart och börjat layouta ett "story game" är jag naturligtvis ganska pepp på det. Och eftersom det här är mitt forum (mitt som i att det här jag hänger) kanske det finns intresse även hos er som åtminstone känner till mig :)

Så, mitt heta tips är The Fog of War. Ett tungt krigsspel som kommer att dyka upp under året.

Spelet handlar om unga amerikanska soldater som kastas in i ett krig på andra sidan jorden, där de tvingas omvärdera allt de trodde att de visste om sig själva och världen i stort. Centrala teman är kamratskap och moral.

Spelet är väl närmast att betrakta som Old School Indie, eftersom det inte är ett AW-hack, utan ligger betydligt närmre spel som Sorcerer och Dogs in the Vineyard. Jag upplever dessutom att det fyller en hyfsat tom nisch eftersom spelet är tydligt politiskt. Det ställer frågor till oss som spelar. Det är inte dagdrömmeri eller verklighetsflykt, utan ett politiskt inlägg på något plan.

Utöver det finns det en och annan ny finurlighet, inte minst i spelets story-struktur som är uppbyggd så att spelgruppen ska prova reglerna successivt.

RasmusL

Champion
Måns;n2983 said:
Eftersom jag har skrivit klart och börjat layouta ett "story game" är jag naturligtvis ganska pepp på det. Och eftersom det här är mitt forum (mitt som i att det här jag hänger) kanske det finns intresse även hos er som åtminstone känner till mig :)

Så, mitt heta tips är The Fog of War. Ett tungt krigsspel som kommer att dyka upp under året.

Spelet handlar om unga amerikanska soldater som kastas in i ett krig på andra sidan jorden, där de tvingas omvärdera allt de trodde att de visste om sig själva och världen i stort. Centrala teman är kamratskap och moral.

Spelet är väl närmast att betrakta som Old School Indie, eftersom det inte är ett AW-hack, utan ligger betydligt närmre spel som Sorcerer och Dogs in the Vineyard. Jag upplever dessutom att det fyller en hyfsat tom nisch eftersom spelet är tydligt politiskt. Det ställer frågor till oss som spelar. Det är inte dagdrömmeri eller verklighetsflykt, utan ett politiskt inlägg på något plan.

Utöver det finns det en och annan ny finurlighet, inte minst i spelets story-struktur som är uppbyggd så att spelgruppen ska prova reglerna successivt.

När kommer det!? Och Revolver, när kommer det!? Måns, den evige teasern!

Måns said:
Faktum är att jag för en gång skull har skrivit klart ett spel, äntligen, och dessutom får jag hjälp med layout! (Tack Debbie, eller vad du kallar dig nuförtiden :) ). Och DESSUTOM så vet jag redan hur spelet ska säljas! Närmre än så här går inte att komma utan att vara helt klar :)

Mogger

Hipsteranka
Haha! The Fog of War kommer när layouten är klar :) Men sannolikt i år. Revolver kommer...inte i år.