Nekromanti Story Now och omvändelseparadigmet

Ram

Skev
Men om man bortser från den raljanta sektionen i mitten (syndare, frälst och det där religiösa som du vill trycka i mitt tycke lite väl hårt på), är det inte så det var med din snowboardupplevelse?

"Fan, jag hade kul innan men det här är awesome! Jag skall berätta hur kul jag har med min snowboard för alla så de kan få uppleva samma awesome som mig!".

Ser du inte lite väl negativt på det hela? Är omvändelse dåligt? Är att berätta om sitt awesome så att andra kan dela det dåligt? Enda gången det kan vara det är kanske när det förs fram till folk som inte är intresserade av det eller eventuellt som svaret på allt.

Mogger

Hipsteranka
Som jag uppfattar Fiktionsleks inlägg så är det omvändelsen i sig som är central, och en omvändelse för tydligen med sig en massa saker:

I ett omvändelseparadigm är det meningen att man gradvis ska komma att förändras och bli en annan – komma till en avgörande insikt eller få en ordentlig aha-upplevelse.
De som redan fått sina upplevelser och blivit omvända arbetar hårt för att omvända andra och har stort tålamod med dem.
I omvändelseparadigmet är det viktigt att kontrasterna mellan före och efter är ganska starka, och därför är det vanligt med demoniserande respektive idealiserande beskrivningar av tillstånden före respektive efter omvändelsen
Det är också viktigt vilka ord man använder för att beskriva något
Auktoritetstron är ofta stark
Inget av det här klingar positivt för mig och inget av det kan jag identifiera mig med vilket antingen innebär att jag är förledd eller att teorin inte stämmer. Jag väljer att tro det senare.

Wyldstorm

Swordsman
Måns said:
Jag för för all del ett korståg själv, men jag försöker att inte reducera andra när jag gör det.
Jag brukar inte idas, men tänkte meddela att det är fler än dig som störs på den i det närmaste religiösa tonen.
Det är en hel del som att höra på en korkad kristen utan självdistans ibland..

Sodivra

Champion
Ram said:
Ser du inte lite väl negativt på det hela? Är omvändelse dåligt? Är att berätta om sitt awesome så att andra kan dela det dåligt? Enda gången det kan vara det är kanske när det förs fram till folk som inte är intresserade av det eller eventuellt som svaret på allt.
Jag svarar också.

Jag kan känna att jag hittat den rätta vägen för mig, och att detta inte bara skänker underhållning, utan även meningsfullhet och personlig utveckling. Det gäller inte bara inom rollspel, utan även inom mitt yrke och min teaterhobby - Så sett kan jag se att det finns något religiöst eller andligt över mig och det jag gör.

Men religion och väckelseparadigmet har också en massa negativt bagage: Okritiskhet, idealisering och demonisering, fundamentalism. Saker som faktiskt Fiktionslek också berör i trådstarten.

Krille

Super Moderator
Arvidos MC said:
Jag kan känna att jag hittat den rätta vägen för mig, och att detta inte bara skänker underhållning, utan även meningsfullhet och personlig utveckling. Det gäller inte bara inom rollspel, utan även inom mitt yrke och min teaterhobby - Så sett kan jag se att det finns något religiöst eller andligt över mig och det jag gör.

Men religion och väckelseparadigmet har också en massa negativt bagage: Okritiskhet, idealisering och demonisering, fundamentalism. Saker som faktiskt Fiktionslek också berör i trådstarten.
Lätt relaterat till detta: det finns vissa påvisbara likheter mellan religiösa personer och övertygade mac-användare. Parkerar man en övertygad mac-användare i en magnetkamera och visar bilder på Apple-produkter eller Steve Jobs så aktiveras ofta samma delar i hjärnan som triggas av religiösa bilder hos en troende.

Jag skulle inte alls förvånad om motsvarande fenomen skulle kunna förekomma i andra sammanhang än Apple-produkter eller religion. För min del är det inte ett dugg långsökt att det även kan förekomma OSG eller Story Now.

Ram

Skev
Well...

Det största på gränsen till det enda som jag vänder mig emot i fiktionsleks post är användandet av ordet demonisering. Jag håller även med dig om att tonen är neutral med negativ underton.

Men jag erkänner att jag förvånas över det som du skriver...

Vad gäller den första punkten, förändringen, hur många är det inte som kännt sig lite låsta av klassiskt regelstyrt spel och som testat att spela story now och kännt en jättestor frihet och aldrig velat gå tillbaka (och rörande "demonisering" även uttryckt just det)?

Hur många gånger hänvisas till GNS, TBM, Ron, Vincent och liknande i diskusdioner?

Hur ofta har vi pratat om Gameism, Story now, Step on up etc?

Vad gäller positivt... Bra teori är oftast inte positiv eller negstiv utan neutral.

Kort även till Arvidos: Skulle skon kunna tänkad passa bättre om vi skulle exemplifiera med Anonyma alkoholister eller någon gruppering som slutat med droger i stället? Är det just kyrkan och dina erfarenheter av den som gör det extra obekvämt?

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Lätt relaterat till detta: det finns vissa påvisbara likheter mellan religiösa personer och övertygade mac-användare. Parkerar man en övertygad mac-användare i en magnetkamera och visar bilder på Apple-produkter eller Steve Jobs så aktiveras ofta samma delar i hjärnan som triggas av religiösa bilder hos en troende.

Jag skulle inte alls förvånad om motsvarande fenomen skulle kunna förekomma i andra sammanhang än Apple-produkter eller religion. För min del är det inte ett dugg långsökt att det även kan förekomma OSG eller Story Now.
Det måste ju röra sig om före detta PC-användare som konverterat till Mac för att det ska bli relevant för tråden. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Well...

Det största på gränsen till det enda som jag vänder mig emot i fiktionsleks post är användandet av ordet demonisering. Jag håller även med dig om att tonen är neutral med negativ underton.

Men jag erkänner att jag förvånas över det som du skriver...

Vad gäller den första punkten, förändringen, hur många är det inte som kännt sig lite låsta av klassiskt regelstyrt spel och som testat att spela story now och kännt en jättestor frihet och aldrig velat gå tillbaka (och rörande "demonisering" även uttryckt just det)?

Hur många gånger hänvisas till GNS, TBM, Ron, Vincent och liknande i diskusdioner?

Hur ofta har vi pratat om Gameism, Story now, Step on up etc?

Vad gäller positivt... Bra teori är oftast inte positiv eller negstiv utan neutral.
Att det finns en terminologi som är mer eller mindre obegriplig för utomstående gäller ganska många områden. En landkrabba på en båt kan få det svårt, men innebär det något annat än att en tamp är en tamp och inte ett snöre?

Och engagemang känner jag, vilket jag skrivit i tråden. Det är klart att det är mer givande att syssla med något man gillar framför något man inte gillar lika mycket, eller tom direkt ogillar. Och givetvis får vi lov att uttrycka åsikten att vi gillar X mer än Y.

Men det du inte tar upp alls, det jag vänder mig mest emot i Fiktionsleks tes, är att det inte rör sig om hobbyutövande alls utan att det finns en iver att omvända och att hela forgerörelsen är uppbygd kring det.

När ni (om du nu gör det?) säger att det ligger till på det viset så säger ni att ni vet bättre än mig vad det är jag håller på med och tar ifrån mig det jag anser och tycker. Ni klappar mig på huvudet och säger "såja, du kanske inte förstår det, men egentligen är du en väckelsepredikant och en blind slav under Ron Edwards." Och, nej, det kan jag så klart inte hålla med om. Jag pratar om sånt jag tycker är kul och kunde inte bry mig mindre om folk gillar det jag gillar eller inte. Det jag bryr mig om är att avmystifiera hela den här story now-grejen. Det är min agenda. Inte att omvända folk från deras syndiga BPR-spelande.

Det är alltså helt främmande för mig. Jag kan inte hålla med om att det är vad jag gör när jag pratar om Big Model.

Sodivra

Champion
Ram said:
Kort även till Arvidos: Skulle skon kunna tänkad passa bättre om vi skulle exemplifiera med Anonyma alkoholister eller någon gruppering som slutat med droger i stället? Är det just kyrkan och dina erfarenheter av den som gör det extra obekvämt?
Haha, gud nej. Det är ett ännu starkare patologiserande.

Okej, här kommer min berättelse:

För mig själv så är jag en adept som söker bemästrandet, likt en lärjunge av konst, hantverk, dans eller kampsport. Jag älskar att få ta in en mindframe, börja på ett nytt tankesätt från det man är van vid.

Till exempel:

- Psykoterapi: Ge inte råd. Stanna i känslan. Stå ut med ångesten. Introjicera inte patientens projiceringar.
- Improteater: Planera inte. Acceptera allt. Bejaka och lyft alltid upp dina medspelare. Ta plats och fatta beslut även om det är otäckt. Skjut inte upp på det.
- Rollspel: Planera inte. Skydda inte dina SLP. Ta initiativ som spelare, bejaka som spelledare. Ställ frågor.

Det här är regler som går emot de man fostrats till och vant sig vid att leva efter, och för mig är det utmanande, stimulerande och befriande att lära sig och att bemästra dessa regler. Det är religiöst på det sättet att man köper en ny världsbild, om så bara för när man utövar sitt hantverk. Men det är inte religiöst, på det sättet att dessa regler kan böjas och brytas på kreativa sätt när man väl bemästrat dem.

Ett annat exempel på min religiösa/adept sida är att jag på psykologprogrammet skrev ett fördjupningsarbete om det här som hette "Mästarens Väg", där jag tittade på vad som utmärker en psykoterapimästares personlighet och mindframe, där jag även plockade in taoism, zenbuddistisk meditation och improteater. Det var lite provokativt, men ledde till väldigt bra diskussion i seminariet.

Det är så jag tänker, kanske kan det ge något i denna diskussionen.

Ram

Skev
Jag håller helt med om att Forge-rörelsen i sig inte alls är ute efter att omvända. Den biten av mitt igenkännande kommer helt ifrån hur story now-spelare beter sig på forum. Jag tror iofs att Ron har blivit en "profet" men det är en roll som påtvingsts honom (och som jag iofs tror han trivs i). :gremlaugh:

Men du har kanske rätt. Jag läser kanske med alltför positiva glasögon på mig. Jag tycker att jag känner igen mönstret i hur våra Story now:are beter sig här och hur andra är på andra forum att jag bortser från saker som du ser. Jag tar nog inte lika illa vid mig som du gör av det.

Jag tycker bara att tesen borde funka bättre som ögonöppnare än som vidare hård kritik.

Ram

Skev
Ok, intressant.

Finns det något samhällsfenomen förutom de som du nämner som du skulle kunna tänka dig att jämföra det med?

Och som parantes, om du ser på dina egna svar i andra trådar, hur upplever du att ditt agerande är i relation till dina grundlägganse tankar?

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jag tycker bara att tesen borde funka bättre som ögonöppnare än som vidare hård kritik.
Jo, fast jag tror inte att det har undgått någon som gillar att snacka om Story Now att det flera som ser på Edwards teorier som extremt polemiska. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Ram said:
Finns det något samhällsfenomen förutom de som du nämner som du skulle kunna tänka dig att jämföra det med?
Spontant nej.

Ram said:
Och som parantes, om du ser på dina egna svar i andra trådar, hur upplever du att ditt agerande är i relation till dina grundlägganse tankar?
Det är kul att prata impro, men det är inte impro.

Ifall du vill göra parallellen väckelserörelse-story now, låt inte mig hindra dig. Jag tror det kan vara fruktbart, men det talar inte till mig och mina upplevelser, bara.

Ram

Skev
Måns said:
Ram said:
Jo, fast jag tror inte att det har undgått någon som gillar att snacka om Story Now att det flera som ser på Edwards teorier som extremt polemiska. :gremsmile:
Det blir lätt så när de är det. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
i Fiktionsleks tes, är att det inte rör sig om hobbyutövande alls utan att det finns en iver att omvända och att hela forgerörelsen är uppbygd kring det.
Jag tror eventuellt att vi kan ha läst helt olika inlägg här, för det där känner jag inte alls igen från Fiktionsleks text.

Å andra sidan verkar det som att du har en väldigt mycket mer negativ syn på just religion och religiös väckelse som jag har.

Jag ser ingen anledning till att ett hobbyutövande kan ha förtecken av väckelserörelse; jag förstår inte ditt "inte hobbyutövande alls". Det är som att säga att väckelserörelseengagerade personer inte ägnar sig åt religion eller åt kristendom eller åt att älska gud alls "utan att det finns en iver att omvända och att hela [rörelsen] är uppbygd kring det".

Vilket jag tror visserligen kan vara sant i en del fall, men min upplevelse av religiösa väckelsetyper som vill omvända folk är att det inte är så. De älskar Gud, och tror att jag skulle må bättre om jag också älskade det. Det är inte en ond plan, utan en välvillig önskan om att sprida lycka och frälsa andra.

Inte att omvända folk från deras syndiga BPR-spelande.
Tycker du inte att du individualiserar lite mycket nu? Du är inte Story Now, liksom. Inte mer än en enskild kristen är Kristendomen. Det måste gå att säga saker om Kristendomen och vissa grupper av kristna utan att det man skriver ska tolkas som förolämpning mot en enskild kristen.

Jag säger absolut inte att DU sitter och försöker omvända folk från deras syndiga BRP-spelande, men nog har jag mött den attityden - kanske inte från dig, men i en hel del diskussioner med Forgepersoner.

Leon

Leo carcion
PatrikL said:
Sen är ju inte det här något unikt för Forgeskolan, det har nog varit ungefär samma visa varje gång någon ny rörelse har dykt upp i hobbyn. Jag tycker att tongångarna var rätt lika när friformen blev stor på nittitalet tex.
Precis min tanke och uppfattning - likheterna är slående. Sedan finns det ju gott i båda rörelserna (även om jag nog tycker att friform hade snäppet mer att komma med). Men jag tror att det folk ibland reagerar/reagerade på var vad de (kanske orättvist) uppfattar som en predikande ton. One true way-ism, som man brukade skriva på rpg.net osv. Jag tror inte att den anklagelsen är helt gripen ur luften, men ofta används den på ett orättvist sätt. Det är som med buzzwords - man kan få en övergripande känsla av att något står en upp i halsen, men i varje enskilt situation är det kanske rätt ord att använda.

Sodivra

Champion
krank said:
Jag tror eventuellt att vi kan ha läst helt olika inlägg här, för det där känner jag inte alls igen från Fiktionsleks text.
Det är i mycket en fenomenologisk diskussion, tycker jag. Fiktionslek förstår Story Now på detta sätt, men det matchar inte Måns upplevelser. Då kan vi ju inte argumentera mot eller motbevisa Måns upplevelse, och tvärtom kan vi inte motbevisa Fiktionsleks upplevelse.

Här kan väckelseliknelsen vara värdefull för de som känner igen sig i den, men vill vi förstå Måns upplevelse så får vi ta till hans ord och erfarenheter.

Plus att det är provocerande att få en etikett av andra.

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Ram said:
Spontant nej.
Eller, hur vida begrepp tänker du dig egentligen? För jag tänker att min upplevelse kan delas av folk som åker motorcykel, spelar handboll, målar tavlor, spelar instrument, breakdancear, kör stand-up, snidar möbler, vallar kor, osv. Egentligen alla konster som tjänar ett syfte (Flowparadigmet!), där utövaren tar till sig ett nytt mindset. Däremot tänker jag mig att det är något annat än från politik och religion. (Jag nämnde taoism tidigare - Filosofi, för syftet att leva, är klockrent, men inte religion. Kanske ter sig som hårklyverier, men det är så jag känner)

På samma sätt så kan man förstås ägna sig åt rollspel, terapi och impro utan att dela min upplevelse. Men i fallet med impro skulle det nog bli ganska svårt och ganska kasst...

Sedan finns det ju en sorts missionerande verksamhet i mitt liv också: Jag har i flera år arrangerat indierummet, som ursprungligen hade syftet att visa och promota indiespel. Så här skrev jag om indierummets syfte i våras.

Mogger

Hipsteranka
Ok, då är min åsikt att färre än majoriteten av alla som pratar om Story Now - på bloggar, forum, i spel m.m. - drivs av en vilja att omvända. Åtminstone om vi endast ser till vilka åsikter de uttrycker.