Nekromanti Story Now och omvändelseparadigmet

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Ok, då är min åsikt att färre än majoriteten av alla som pratar om Story Now - på bloggar, forum, i spel m.m. - drivs av en vilja att omvända. Åtminstone om vi endast ser till vilka åsikter de uttrycker.
Handlar den här diskussionen inte bara om ett annat perspektiv på fanboyism?

/Han tycker att väckelserörelse och fanboyism är väldigt snarlika annars

Ram

Skev
Kanske, men för mig så är det viktigt att inte få en negativ klang på det.

Story now-människor har enligt mig en klart över genomsnittet stor vilja att berätta om sina upplevelser, att tala om hur awesome deras sätt att spela är och i bland även att tala om att de spelat annorlunda innan och att de har roligare nu. De vill ibland lite för mycket stoppa in deras agenda som lösningar på lite för många problem (storys, spänning i berättande, deltagande, regelkomplexitet, ...).

Story now-människor har också enligt mig en över medel förmåga att accepera att andra inte har samma agenda som dem.

Fanboys och omvändningsiver upplever jag som över lag otrevligare.

De är inte Jehovas, utan mer som kyrkans stödgrupper kanske. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Story now-människor har också enligt mig en över medel förmåga att accepera att andra inte har samma agenda
Jag tror att det kan stämma, eller gjorde iaf. Som jag ser det är Ron Edwards misstag att han försökte beskriva allt som ryms under rollspelande men med avstamp i story now. Det blev fel. Men det här har vi ju gått igenom 1000ggr och är det inte dags att glömma gamla synder nu?

Ram

Skev
Läste du inte fel nu? Jag sa att Story now-are är bättre än fanboys på att acceptera att inte alla har samma smak som dem.

De var mer elitistiska tidigare, bättre nu. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Data said:
Handlar den här diskussionen inte bara om ett annat perspektiv på fanboyism?

/Han tycker att väckelserörelse och fanboyism är väldigt snarlika annars
Så tycker jag det verkar. Och de sakerna är lika tråkiga att anklagas för – uttalat eller antytt, personligen eller by association och grupptillhörighet – i synnerhet när vad det handlar om är en hobbyverksamhet man ägnar sig åt av glädje och engagemang.

Also, ang trådstarten. Det gör inte så stor skillnad att man säger "Jag menar inget nedsättande..." om man sedan fortsätter med att säga något nedsättande.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Efter min relativt korta tid här på rollspel.nu har jag flera gånger stött på diskussioner liknande den som nu försiggår.

Jag undrar helt sonika om någon kan ge mig en länk eller liknande som beskriver vad Story Now egentligen är.

Jag vill kunna ta del av det som sägs på ett bättre sätt helt enkelt.

Tack på förhand!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tack, jag sätter genast igång att förkovra mig!

Lite senare...

Hmm, jag blev inte klokare av det där egentligen, men jag kanske ska fråga vidare i en annan tråd.

RasmusL

Champion
Måns said:
markuslinderum said:
Tack, jag sätter genast igång att förkovra mig!

Lite senare...

Hmm, jag blev inte klokare av det där egentligen, men jag kanske ska fråga vidare i en annan tråd.
Det finns massor på forumet om du söker på story now, och här finns lite mer: http://revolverspel.blogspot.se/2010/11/vad-ar-story-now.html
Jag tror att jag tillslut förstår vad det här med Story Now handlar om och jag tog vägen via Ron Edwards artiklar på Adept Press och därefter Big Model-wikin men det var den därifrån länkade Frostfolk-tråden och dess fortsättning som polletterna började hagla.

Edit: Aja, det skulle vara svar till Markus

RasmusL

Champion
markuslinderum said:
OK, tackar monsieur Elmrig, jag kör en förkovringsvända till!
Det är en sjuhelsikes massa läsning dock, kanske kan du börja med Frostfolk och se om du kan förstå vad de pratar om trots att du kanske inte har gått igenom all terminologin!