Nekromanti Storytelling rules!

Targon

Hero
Finns det någon på forumet som med framgång tillämpar White Wolfs storytelling system på Eon? Skulle vilja ha lite synpunkter och tips vad det gällde detta.

Ja, det är alldeles riktigt. Jag hatar FMMSL.

- Targon, skrivare

Vindhand

Myrmidon
Finns det någon på forumet som med framgång tillämpar White Wolfs storytelling system på Eon?

Jag kan förstå om man inte gillar Eons system men att lägga ned tid och energi på att använda det trasiga och opraktiska WoD-systemet i stället verkar rätt meningslöst... Det finns så många bättre system att porta till...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Åh herregud...

Du undrar alltså seriöst om det finns någon på det här forumet som använder WoDs regelsystem istället för Eons? Alltså, folk som använder ett inkonsekvent, ostrukturerat, onödigt krångligt, oerhört långsamt totalt värdelöst regelsystem istället för Eons alldeles utmärkta? Jag må inte ha höga tankar om folket här på forumet, men om någon visar sig använda WoDs regelsystem istället för Eons kommer jag att gråta blod över den stackarn, och föreslå omedelbar tvångstlobotomi.

- Ymir, redo med pannlobsborren (Man vet ju aldrig, det skulle faen inte förvåna mig...)

Targon

Hero
Exempelvis vilka?

Ärligt talat är jag inte jätteinsatt i White Wolfs system. Har bara hört rykten om att det skulle kunna fungera som alternativt system. Finns det andra förslag som dessutom har tillämpats vid något tillfälle så vore det supersköj att få höra lite om dessa.

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Ord och inga visor

Från ditt svar tror jag mig kunna utläsa att du vänligt men bestämt rekommenderar att jag aktar mig för White Wolfs system. Nåväl, jag tar det rådet på allvar från en insatt eftersom jag än så länge bara har ytterst ytlig kännedom om systemet. Snälla, skicka mig inte till lobotomeringen. Ok, sökandet efter alternativa system till Eon fortsätter. Jag får väl fortsätta att använda mitt eget så länge.

- Targon, skrivare

Vindhand

Myrmidon
Re: Exempelvis vilka?

Valfri BRP-variant skulle säkert funka (Pendragon, Stormbringer, DoD v 1-3), fuzion skulle nog funka rätt fint, <a href="http://members.dsl-only.net/~bing/frp/fudge/fudge_toc.html">FUDGE</a> funkar till allt men kräver en del jobb, <a href="http://www.mimgames.com/window/">The Window</a> skulle nog också funka och är dessutom mycket bättre lämpat för "Storytelling" än WWs system...

Det finns oändligt med system... Om du inte gillar Eons så är det bara att leta vidare tills du hittar ett bättre. (IMHO är alla ovanstående exempel på dylika :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ord och inga visor

Ah, du tar rådet på allvar. Tro mig, det gör du rätt i.

Men du vill alltså ha alternativa system till Eon...tja, hur vill du att de skall se ut? Vad är det du ogillar med Eons system som du vill ha förbättrat, så att säga?

- Ymir, tycker själv väldigt, väldigt mycket om Eons regelsystem

Rosen

Myrmidon
Re: Ord och inga visor

Har träffat en kille som berättade att han spelleder en kampanj i Mundana och med Geminis regelsystem. Han tyckte det var en ultimat kombination, fast jag har ingen aning hur lite eller hur mycket arbete som krävdes för att få dem att passa ihop.

--
Åke

Targon

Hero
Man tackar!

The rules are a necessary evil in roleplaying. On one hand they are needed to move the action along in a manageable fashion, and on the other they can very easily become too cumbersome and destroy the action altogether.

Dessa ord var de första som nådde min hornhinna när jag tryckte på den fina länken till The Window du gav mig i ditt svar. Precis rätt rollisinställning. Tänk vad bra Eon hade varit om Neogames-boysen hade haft den grundläggande inställningen när de konstruerat regelsystemet. Mycket mindre tärningsonani och tabellhysteri. De hade därme kunnat lägga ner mer tid åt att arbeta bort buggarna i världsbeskrivningen.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Tärningsonani

"Precis rätt rollisinställning. Tänk vad bra Eon hade varit om Neogames-boysen hade haft den grundläggande inställningen när de konstruerat regelsystemet. Mycket mindre tärningsonani och tabellhysteri."

Å andra sidan kan jag lika gärna citera folket på RiotMinds: "Det är roligt att slå tärningar." Det är en precis lika "rätt" inställning till rollspel (hur nu någon inställning kan vara mer rätt än någon annan) som ditt citat från de som skrev The Window.

Dessutom är det alltid lättare att skära bort regler (speciellt om det står "frivlligt" i anslutning till den) än att lägga till dem. Man behöver bara en rödpenna för att skära bort en regel som är onödig, men det krävs en hel del tankearbete och speltest för att lägga till en ny regel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Re: Tärningsonani

"...det krävs en hel del tankearbete och speltest för att lägga till en ny regel."

Men i slutändan kan det vara värt jobbet, speciellt om det är en ball värld, vilket jag tycker att Mundana är.

- Targon, skrivare

Blasphemy

Swashbuckler
Vid Belzebub och hans Bolognystinkande rumpa!!

Nog för att Eons stridssystem inte är det snabbaste men inte kan det väl finnas någon som med fullt vett byter till White Wolfs makabert dåliga regelsystem. Finns det någon som helst fördel med det??? Nää inte vad jag kan se..
Om man ni inte gillar att slå massvis med tärningar upprpade gånger om och om igen. Och då menar jag Massvis. Till skillnad från Eon där det endast är måttligt med tärningar.

Nej.. Där blir det Nej.. Skräddaren säger NEJ!!

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?