Nekromanti Stranger Things

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ja! Jag har följt det här spelets utveckling ganska länge i konstruktörens blogg. Den pryl i spelet som fascinerar mig mest är den där kartgrejen, som bygger på att spelarna lägger ut en sorts stadskarta (bestående av "map tiles" som följer med spelet) tillsammans som en del av förberedelserna. Sedan beskriver man vad det är för stadsdel ("kvarter kanske vore ett bättre ord att använda, jag är osäker) och vad rollpersonen gör där, typ.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Coolt! Jag håller på att läsa igenom lite speltesttrådar som länkades till från bloggen nu. Det verkar verkligen häftigt.


/Dimfrost
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag vet inte riktigt. Från början tyckte jag det lät riktigt spännande och ballt på alla sätt men när jag så illustrationerna så tänkte jag bara: Jaha?

Annars brukar jag anse att illustrationerna är bland det viktigaste i produkterna men innan jag såg just de här så visste jag inte vilken slags värld det handlade vilket gjorde att jag kunde tänka mig upplägget i fler genrer, världar och tidsperioder. I det här fallet så tyckte jag nog att det tog bort lite av känslan när det blev så uppenbart vad det var för något. .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Jo, det såg riktigt häftigt ut. Om det är så att den där halvinformella beskrivningen av exempelrollpersonerna också är den regelmässiga beskrivningen är det ännu häftigare. Till skillnad från ro83rt tyckte jag dessutom att bilderna var riktigt snygga.

Men det står ingenstans på hemsidan hur man gör för att få tag på spelet.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Det är inte klart än. Tråden det kom från handlade om vilka spel man mest såg fram emot. Från bloggen Bastion länkade till gick det dock att utläsa att de tidigare siktat på en halloweenrelease, men fick flytta fram det ett tag.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag tycker bilderna var helt okej, inget speciellt men inte heller något man störde sig på. Efter att ha kollat på ditt galleri förstår jag dig dock bättre. Det blir väl ungefär som när jag stör mig på Riotminds språkbruk: man märker lättare saker som man själv hade kunnat göra mycket bättre...


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Om det är så att den där halvinformella beskrivningen av exempelrollpersonerna också är den regelmässiga beskrivningen är det ännu häftigare. Till skillnad från ro83rt tyckte jag dessutom att bilderna var riktigt snygga.
Efter att ha läst lite speltestrapporter verkar det faktiskt som att det enda "hårda" spelvärdet är den siffra som kallas "value" eller något liknande. Och det är ju häftigt, om än kanske lite långtgående vid en första anblick.

(Sedan insåg jag att mitt svar till ro83rt kunde tolkas som att man måste ogilla de bilderna om man kan rita snygt, och att du därmed inte kan det. Det var helt oavsiktligt, jag lovar. :gremwink:)


/Dimfrost
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Förtydligar sig...

Jag tyckte bilder var snygga och det var inte det jag störde mig på. Mer att när jag såg dem så insåg jag precis i vad för setting de ville att det här upplägget skulle köras. Bilderna begränsade plötsligt min fantasi för medan jag läste texten så funderade jag lite hur den värld som detta utspelades i såg ut. Det kom många olika varianter och det var det som jag uppskattade. Att texten satte igång en process...liksom.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Förtydligar sig...

Du kan ha en poäng här. Själv hade jag gärna sett bilder i en lite annan stil, antingen mer drömska eller mer renodlat mignolaaktiga.


/Dimfrost
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Förtydligar sig...

Själv hade jag gärna sett bilder i en lite annan stil, antingen mer drömska eller mer renodlat mignolaaktiga.
Ja, speciellt eftersom det mest intressanta var upplägget med kartbitar och samberättande. Alltså hur de försökte att göra en fisktank på ett ganska enkelt sätt. Sedan gillade jag självklart också det här med att RP är "Strangers". Hade man valt mer abstrakta bilder hade det dock inte styrt mig lika hårt i min syn på spelvärlden.

Dessutom så tycker jag att en fantasysetting, som det här uppenbarligen är, undergräver själva idén med att ha RP med speciella krafter. Att ta reda på sitt ursprung blir inte lika intressant just därför att det oftast ränner runt en massa underliga saker i fantasyvärldar. Förklaringen kan också vara hur spejsad som helst utan att någon höjer på ögonbrynen. Försöker du göra lite Kult eller Hellblazer av det blir det mer intressant att få reda på "sanningen."
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
637
Stranger Things ser ut att ge mig mycket av det jag söker i ett rollspel idag, så jag är rejält spänd inför släppet.

Det känns som jag sällan stöter på spel som tilltalar mig som en helhet på samma sätt som vad jag hitills sett av Stranger Things gör.

Spelmekaniken och sättet att sätta upp spel är de två stora grejerna jag går igång på. Den skissartade spelvärlden en annan.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Och när i helskotta kan man köpa det då? Det verkar ju jättespännande. Kartan är helt underbart spökmuppig, och sånt går ju bara inte att stå emot. Exemplen på strangers var sköna, och om det verkligen är så att det bara är den där nuffran som är ett spelvärde, så är det ju hur skoj som helst.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Baserat på spelexemplet och exempelpersonerna, ser det ut som delar av regelmekanismerna är lånade ganska rakt av från Trollbabe. Inget ont i det, alltså—TB är ett charmigt och lysande enkelt-men-inte-simpelt system vars största nackdel för min del är att jag inte finner det spelets ämne speciellt spännande.

Klart något jag kommer att försöka hålla ett getöga på.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jepp, fast man kan ju läsa ut tre saker ur värdet. I Trollbabe, som ju Stranger Things är baserat på, har man en skala mellan 2-9 där man placerar in sitt värde på. För att utöva magi ska man slå över värdet med 1T10, för att slåss ska man slå under värdet och för att göra sociala saker ska man använda den största sidan, inklusive värdet.

Säg att jag väljer 7. Då ska jag slå 8-10 för magi, 1-6 för att slåss och 1-7 för sociala saker.

I Stranger Things tror jag att man kommer att använda det mindre av de två delarna för sociala slag. men man har ersatt tre grundegenskaper med ett värde, och det är ganska coolt.

Jag tycker också att spelet ser jäkligt spännande ut, både Trollbabe-delarna och de där kart-rutorna som verkar som ett bra sätt att bygga setting på. Man får ju bara suggestiva namn ("Smuggler's Cave") och sen får man själv hitta på vad det innebär. Det är smart.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Trollbabe

Helt riktigt, det är baserat på Trollbabe. Det började som ett mini-supplement, men växte till att bli ett fristående spel.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Säg att jag väljer 7. Då ska jag slå 8-10 för magi, 1-6 för att slåss och 1-7 för sociala saker.
Fast med tre värden måste jag säga att elegansen försvinner lite. Med två värden blir det ju intressant, är min karaktär halvdan på båda eller specialiserad mot det ena? Men med tre värden blir det två egenskaper som följer varandra åt på ett lite trist och ouintuitivt sätt. "Jaha, Social , ja det är du alltid ett bättre än Strid i". För mig skulle inte elegansen direkt försvinna med två separata skalor (fyra värden), men en skala och tre värden känns lite... B. Eller jag missat något vad gäller mekaniken? :gremsmile:


(eh, inte för att du ska sitta och behöva försvara Stranger Things eller Edwards spelmekanik...)
 
Top