Fan som jag är av paradoxs strategispel på dator så började jag fundera på hur det skulle vara att rollspela strategispel.
Rollspel får ju ibland av sig själv vissa vad jag skulle kalla strategiska inslag. Till exempel jag kommer ihåg en Mutant U:A grupp jag var med i där mycket av fokuset utanför själva kärnäventyret (vi spelade järnringens äventyrsböcker) låg på att skaffa material och utrustning till att förbättra och uppgradera en vagn vi kånkade runt i. Ett enligt min mening klart strategiespels inslag.
Pendragon är ett annat exempel på ett rollspel som innehåller klara strategispelsinslag.
En sak som dock är kännetecknade för strategispel är ju att det generellt utspelar sig under lång tid.Det tar månader och år (mät i speltid) både för att uppnå resultat och nå sina mål. Mouse Guard vars äventyrande är uppdelat på säsonger har den sortens långsiktighet som strategispel har och även om det inte i sig har några inbyggda strategielement så skulle man ju lätt kunna tänka sig att det uppstod utifrån spelarnas egna intressen.
Så vad finns det för rollspel och/eller regel system som till låter och uppmuntrar till strategispel?
Och framför allt är det något rollspelare skulle tycka är intressant eller tar det bort för mycket fokus på rollspelande?
För att göra saker och ting lättare att diskutera så tänkte jag komma med tre definitioner på olika kategorier av strategispel.
(Till och börja med så kan man ju påpeka att i det här sammanhanget så bör man kanske inte göra någon skillnad mellan strategi och taktik som ibland görs i dataspelsvärlden.)
1. Dynastier.
Istället för att fokuset ligger på en person så styr man någon typ av släkt eller dynasti under långtid. Det är väl inom den här ramen Pendragon hamnar.
Här hamnar mycket av det långsiktig intrigernadet som ibland finns i spel.
2. Management/Sandlåda.
Man styr och försöker bygga upp och förbättra en rörelse, plats eller någon likande pryl. All från att driva ett företag, till ett slott eller bygga upp sitt magi labb eller uppgradera sitt rymdskepp. Mitt exempel med min spelgrupps vagn i M:UA faller nog in här.
3. Militär strategi/taktik.
Som det låter så ska man leda någon sorts militär formation till seger över sina fiender. Det kan vara allt från på en global nivå styra arméer och erövra länder till att mer taktiskt bara styra en liten grupp soldater för att erövra ett en by.
Personligen så kan jag nog tycka att både ett och tre kan kanske vara lite bökigt att rollspela men så tycker jag istället att två skulle passa ypperligt som ett komplement till vanligt rollspel. Eller varför inte vända på det så att istället för att man har sina vanliga äventyrare som reser runt världen som nomader så har man en grupp bofasta på en plats där de försöker bygga upp sina egna verksamheter och där äventyrandet blir den sidosyssla de använder sig av för att lyckas.
Just det att spelare ofta har som mål för sina karaktärer att karaktärerna ska bygga upp ett labb, hus, skepp och sen förbättra det, tror jag är ett ständigt återkommande strategiinslag i rollspel som både är väldigt vanligt men även förbisett. Skulle vara intressant och se om någon spelmakare fick för sig att uppmuntra just den delen i ett spel.
Rollspel får ju ibland av sig själv vissa vad jag skulle kalla strategiska inslag. Till exempel jag kommer ihåg en Mutant U:A grupp jag var med i där mycket av fokuset utanför själva kärnäventyret (vi spelade järnringens äventyrsböcker) låg på att skaffa material och utrustning till att förbättra och uppgradera en vagn vi kånkade runt i. Ett enligt min mening klart strategiespels inslag.
Pendragon är ett annat exempel på ett rollspel som innehåller klara strategispelsinslag.
En sak som dock är kännetecknade för strategispel är ju att det generellt utspelar sig under lång tid.Det tar månader och år (mät i speltid) både för att uppnå resultat och nå sina mål. Mouse Guard vars äventyrande är uppdelat på säsonger har den sortens långsiktighet som strategispel har och även om det inte i sig har några inbyggda strategielement så skulle man ju lätt kunna tänka sig att det uppstod utifrån spelarnas egna intressen.
Så vad finns det för rollspel och/eller regel system som till låter och uppmuntrar till strategispel?
Och framför allt är det något rollspelare skulle tycka är intressant eller tar det bort för mycket fokus på rollspelande?
För att göra saker och ting lättare att diskutera så tänkte jag komma med tre definitioner på olika kategorier av strategispel.
(Till och börja med så kan man ju påpeka att i det här sammanhanget så bör man kanske inte göra någon skillnad mellan strategi och taktik som ibland görs i dataspelsvärlden.)
1. Dynastier.
Istället för att fokuset ligger på en person så styr man någon typ av släkt eller dynasti under långtid. Det är väl inom den här ramen Pendragon hamnar.
Här hamnar mycket av det långsiktig intrigernadet som ibland finns i spel.
2. Management/Sandlåda.
Man styr och försöker bygga upp och förbättra en rörelse, plats eller någon likande pryl. All från att driva ett företag, till ett slott eller bygga upp sitt magi labb eller uppgradera sitt rymdskepp. Mitt exempel med min spelgrupps vagn i M:UA faller nog in här.
3. Militär strategi/taktik.
Som det låter så ska man leda någon sorts militär formation till seger över sina fiender. Det kan vara allt från på en global nivå styra arméer och erövra länder till att mer taktiskt bara styra en liten grupp soldater för att erövra ett en by.
Personligen så kan jag nog tycka att både ett och tre kan kanske vara lite bökigt att rollspela men så tycker jag istället att två skulle passa ypperligt som ett komplement till vanligt rollspel. Eller varför inte vända på det så att istället för att man har sina vanliga äventyrare som reser runt världen som nomader så har man en grupp bofasta på en plats där de försöker bygga upp sina egna verksamheter och där äventyrandet blir den sidosyssla de använder sig av för att lyckas.
Just det att spelare ofta har som mål för sina karaktärer att karaktärerna ska bygga upp ett labb, hus, skepp och sen förbättra det, tror jag är ett ständigt återkommande strategiinslag i rollspel som både är väldigt vanligt men även förbisett. Skulle vara intressant och se om någon spelmakare fick för sig att uppmuntra just den delen i ett spel.