Nekromanti Strid, hjälp mig förstå.

Siffner_UBBT

Veteran
Satt och bläddrade igenom spelledar boken idag, Eon verkar som ett grymt bra rollspel!

Jag hade dock lite funderingar kring hur strid( icke avancerad ) fungerade. Jag kommer från en rad, rulla ini och slåss.

Jag blev lite förvirrad hur Anfallare & Försvarare fungerar när det är fler motståndare/medspelare i striden.
Samt ifall man bör slå VINIT varje Skyttefas?

Samt termen "Effekten" är det samma som differensen mellan Resultatet och VINIT värdet?

Undrade om någon kunde lägga upp ett exempel på hur en strid går till med fler motståndare/deltagare?

duncan_UBBT

Swordsman
Just delen med flera motståndare (och framförallt fler än två 'lag') är mycket svårt att simulera med Eons system. Själva skrev vi ett husregelsystem för att ersätta hela Eons stridssystem, så jag kan inte hjälpa dig med det. Även jag skulle vara intresserad av en beskrivning kring hur andra spelgrupper hanterar strider med många motståndare som inte vill följa simpla 1v1- eller 2v2-uppställningar.

Du har ungefär rätt när det gäller termen 'effekt'. Den används nämnligen i många fall, inte bara strid. Effekten är resultatet av differensen mellan spelarens och motståndarens resultat på ett tärningsslag. Till exempel, om Arne slår 8 mot Svärd som han har 13 i, och Bengt slår 13 mot sitt färdighetsvärde i Sköld som är 15, då blir effekten ( 13 - 8 ) - ( 15 - 13 ) = 5 - 2 = 3, vilket är positivt, alltså lyckades anfallet.
Visade sig att jag hade fel. Följ inte ovanstående.

Siffner_UBBT

Veteran
Duncan said:
Just delen med flera motståndare (och framförallt fler än två 'lag') är mycket svårt att simulera med Eons system. Själva skrev vi ett husregelsystem för att ersätta hela Eons stridssystem, så jag kan inte hjälpa dig med det. Även jag skulle vara intresserad av en beskrivning kring hur andra spelgrupper hanterar strider med många motståndare som inte vill följa simpla 1v1- eller 2v2-uppställningar.

Du har ungefär rätt när det gäller termen 'effekt'. Den används nämnligen i många fall, inte bara strid. Effekten är resultatet av differensen mellan spelarens och motståndarens resultat på ett tärningsslag. Till exempel, om Arne slår 8 mot Svärd som han har 13 i, och Bengt slår 13 mot sitt färdighetsvärde i Sköld som är 15, då blir effekten ( 13 - 8 ) - ( 15 - 13 ) = 5 - 2 = 3, vilket är positivt, alltså lyckades anfallet.
Så man jämför inte differensen?
Tex:

Arne slår 3 mot Svärd som har 13, Kalle slår 6 mot Svärd 10.

Arne Diff: 10, Kalle Diff: 4.
Arne vinner för hanns differens är högre.
Eller har jag fel?

duncan_UBBT

Swordsman
Det är så effekt fungerar. Mitt exempel stämmer dock inte på grund av att försvararen alltid lcykas emd sitt försvar om han eller hon kommer under sitt färdighetsvärde, oavsett vad anfallaren fick. (Om anfallaren fick perfekt så måste dock försvararen också få perfekt).

Siffner_UBBT

Veteran
Ah ok, men då fattas det bara att få ser hur -fan- Strid funkar .... fattar inte riktigt hur det ska funka med flera deltagare.

Gemstone

Swordsman
Siffner said:
Ah ok, men då fattas det bara att få ser hur -fan- Strid funkar .... fattar inte riktigt hur det ska funka med flera deltagare.
Ett problem med Eon är dess rekursiva stridssystem som gör att för varje karaktär du lägger till i en strid så växer det explosionsartat.

som vi förstått det så slår man vinnit emot den man försöker anfalla, som svarar med att slå vinnit emot den som anfaller en. På så sätt fördelas man upp i grupper.

illnon

Veteran
Duncan said:
Som sagt, vi har löst problemet med ett husreglat system där hela fasbegreppet tagits bort. Jag kan länka till dig, men mer hjälp än så kan jag nog inte ge när det kommer till att förstå sig på det ursprungliga stridssystemet.
Länk till vårt stridssystem (.pdf)

hoppas det ok om jag länkar det på ett minder forum som bara jag om min 5 kompisar har annat folk är bättre på regeler än mig så bättre om dom kolla över hoppas det ok annars tar jag bort den

Regmolar

Swashbuckler
I strid med flera parter bör du i första hand dela upp striden i "dueller" med två deltagare som du kör parallellt.

När detta inte går gäller följande: (vi kör 1 (person A) mot 2 (B1 och B2); sedan är det bara att skala uppåt) striden inleds med att alla slår VINIT. De som är i numerärt överläge får -Ob1T6 på sin VINIT; den ensamme får ingen modifikation (eller så är det tvärtom, det står någonstans i regelboken; huvudsaken är att bara ena partens slag påverkas).

Man blir anfallare och försvarare som vanligt: skillnaden är att man kan vara anfallare och försvarare _samtidigt_. Säg att VINIT-effekten blir B2>A>B1.

Då är B2 anfallare mot A, och A anfallare mot B1.

När det är dags att deklarera handlingar gör B1 försvarshandlingar och B2 anfallshandlingar, som vanligt. A får välja mellan anfallshandlingar mot B1 och försvarshandlingar mot B2, med den vanliga svårighetsackumulationen.

När det är dags att försöka ta VINIT kommer A att få +Ob1T6 eftersom A slåss mot flera motståndare, medan B1 får -Ob1T6 av omvända anledningen.

Det är i alla fall så jag har tolkat reglerna, och ja, det är krångligt. Försök köra en mot en så mycket som det går.

Big Marco

Läskig
Regmolar said:
I strid med flera parter bör du i första hand dela upp striden i "dueller" med två deltagare som du kör parallellt.

När detta inte går gäller följande: (vi kör 1 (person A) mot 2 (B1 och B2); sedan är det bara att skala uppåt) striden inleds med att alla slår VINIT. De som är i numerärt överläge får -Ob1T6 på sin VINIT; den ensamme får ingen modifikation (eller så är det tvärtom, det står någonstans i regelboken; huvudsaken är att bara ena partens slag påverkas).

Man blir anfallare och försvarare som vanligt: skillnaden är att man kan vara anfallare och försvarare _samtidigt_. Säg att VINIT-effekten blir B2>A>B1.

Då är B2 anfallare mot A, och A anfallare mot B1.

När det är dags att deklarera handlingar gör B1 försvarshandlingar och B2 anfallshandlingar, som vanligt. A får välja mellan anfallshandlingar mot B1 och försvarshandlingar mot B2, med den vanliga svårighetsackumulationen.

När det är dags att försöka ta VINIT kommer A att få +Ob1T6 eftersom A slåss mot flera motståndare, medan B1 får -Ob1T6 av omvända anledningen.

Det är i alla fall så jag har tolkat reglerna, och ja, det är krångligt. Försök köra en mot en så mycket som det går.
*applåd* för en korrekt sammanfattning.

Rokan aka Daram

Veteran
Angående din fråga om det där med effekten så spelar denne roll i försvar- och anfallsmanövrar om man kör med den frivilliga regeln som behandlar sådant.

Vanligtvis så går det ju till så:
Barbaren Sturska Styre har tagit vinit emot en vätte.
Sture hugger med sitt svärd mot en vätte. Sture har 14 i Svärd, slår 10 och har således chans att träffa. Vätten har 11 i Undvika och slår just 11 vilket medför att han lyckas undvika och Stures hugg missar.

Kör man med den frivilliga regeln så träffar Sture ändå då hans effekt (4) på sitt anfallsslag är större än på vättens försvarsslag (0).

Hoppas det hjälpte^^

PS: ska läsa dina trevliga husregler Duncan, de väntar just nu på mig i skrivaren.

Riktar´n

Veteran
Har en liten fråga har reglerna för hur man använder SI i strid ändrats från EON II, då det gav nivå skillnad(+-ObXT6) till att i EON III ge tillägg (ex: +1, el +3 typ) på VINIT:en?

Har spelat EON II tidigare men har nu börjat titta på stridsreglerna i III:an, har dock inte kvar EON II längre själv så att jag kan kolla.

Regmolar

Swashbuckler
Ja, SI är numera en statisk bonus till VINIT (praktisk VINIT = VINIT + SI)