Tips [kvalificeras nog som lång]
"
Fasen vad jag skriver oorganiserat och ogenomtänkt."
Haha, känner igen mig.. Fast det är rätt positivt att det här inlägget inte var jobbigt att läsa.. Då kanske inte mina är det heller..
"
Ganska ofta händer det att spelarna käftar med spelledaren om regler..."
Här finns det en relativt enkel lösning.. Byt rollspel.. Då kan inte spelarna reglerna.. Visa sedan inte spelarna reglerna för då minskar risken för regeltjafs.. Det hela är även en mognadsprocess.. Jag var själv en regelbög och hade regeldiskussioner (läs: gräl om reglerna) med min DoD-SL.. Det slutade med att han bytte rollspel.. Då tänkte jag över vad regelgrälen åstadkom under speltillfällerna.. De åstadkom inget, förutom sura miner och avbrott i spelet..
"
...samt börjar prata om annat och liknande."
Här har jag ingen lösning.. Det är bara att rida ut stormen.. Försök inte tygla spelarna och förbjuda offgame-snack för rollspel handlar ändå om att ha kul med kompisar.. Att prata skit är att ha kul (iaf. för mig), så se det från
den sidan istället för att se det som om det är stämningsförstörande..
"
Hur man får fram detta 'flyt' i spelledandet?"
Genom erfarenhet.. Ju mer du spelleder desto bättre blir du.. Tro inte att du kan komma och vara hur bra som helst ifrån början.. Men du har börjat tänka på hur du kan förbättra dig.. Det är ett
bra steg framåt..
"
Jag skulle gissa på att en mer erfaren spelledare med mer genomtänkt berättande..."
Jag kör med "klyschigt berättande", alltså om rollpersonerna går in i en örthandel så berättar jag hur det borde se ut om de gått in i en standardörthandel.. Likaså om de kommer in i ett värdshus.. Vad brukar det finnas i ett värdshus? Dörrvakter, bardisk, fet värdshusvärd som står bakom bardisken och putsar bardisken eller ett glas med en trasa, ett vildsvin över en öppen eld, långbord med bänkar, värdshusvärdens dotter som servitris, brinnande facklor på väggarna som sotar väggarna, ett ständigt sorl från besökarna, rök, m.m... Detta brukar fastna efter något års spelande.. Sedan är det bara att placera de olika sakerna i rummmet.. Ofta glömmer man att sätta dit en sak, säg utkastaren eller så hittar man på en temporär sak som att de ser en "viktig" person (det är bara att beskriva denne så ser spelarna den som viktig), någon stämmer upp i en sång, värdshuset har en artist (showmagiker, lekare eller bard), det är lite folk eller varelser från en viss grupp (lärda, grovarbetare, dvärgar).. Allt detta (+namnet) gör att krogarna blir unika men ändå så kan spelarna lätt känna igen sig..
Min SL i CoC, SW, WFRP, Secret Service, m.m. tror jag brukar tänka igenom hur allting ser ut i en "scen" innan spelomgången och hur man kan beskriva det.. Det känns i.a.f. som det för han lyckas alltid få till stämningsfyllda mijlöbeskrivningar.. Detta är väldig bra att göra.. Om du gör detta så kommer spelarna komma ihåg just den scenen.. Om du bestämmer i en planerad strid att en SLP ska göra någon speciell manöver (behöver inte just
slåss) så kommer spelarna att komma ihåg den striden..
Sedan.. Det bästa tricket du kan göra är att studera andra spelledare.. Se vad de gör bra och vad de gör dåligt och försöka göra en mental notering för att förbättra dig som SL.. Jag själv brukar tänka igenom spelomgången som varit (inget jag tvingar mig till utan det görs automagiskt) och se vad SL gjorde bra (som det min CoC(+lite till)-SL gör)..
"
Även klart bättre disciplin och seriositet..."
Detta är inget du kan kräva.. Du
kan ta upp det men det är lite som att kuva spelarna och det brukar förstöra nöjet.. Jag försökte ta upp det att de skulle försöka vara lite seriösare (jag slutade upp i min tur med att dra one-liners hela tiden som SL.. Nu drar jag det
nästan hela tiden).. Det funkade inte helt, men de tänkte
lite mer på att inte vara helt oseriösa..
"
Hur får jag 'flyt' i strider?"
[color:blue]Tippis</font color=blue> punkter var så bra att jag använder mig av dem..
- <LI>Se till att du kan reglerna benhårt.
<LI>Ignorera omedelbart reglerna om de är i vägen.
<LI>Stressa spelarna till snabba beslut.
<LI>Spela över!
<LI>Använd reglerna i smyg.
1. Kör några (=många) strider mellan spelarnas rollpersoner när du är ensam.. Detta gör att du går bättre koll på deras specialförmågor och skicklighet.. Jag kör t.ex. fortfarande teststrider..
2. Här är ett förslag på hur man kan ignorera regler. Om det är några bågskyttar som skjuter på rollspersonerna så gör inte det vanliga och kolla upp deras värden, slå en tärning vilken spelare som träffas, slå tärning vem som träffas, var denne träffas samt skadan..
Bestäm typ "det är 2 på 1T10 att rollpersonerna blir träffade eftersom de rör sig".. När du slagit 1T10 och den markerar träff så titta upp.. Den du tittar på blir träffad.. Om du tycker spelarna skött sig bra och inte "förtjänar" att bli skadade eller om det skulle vara jobbigt om en spelare blev skadad för ett senare tillfälle så säg att en spelledarperson blir träffad.. Har spelare du bestämt ska bli träffad rustning och spelaren har skött sig bra blir han träffad i en kroppsdel med rustning.. Vet du inte om han har rustning så får han lite i skada.. Slå någon tärning för att spelarna ska tro att du slår skadan..
Å andra sidan.. Har spelarna skött sig illa och då slår 1-2 med T10:an så kan du domedagsmässigt konstatera "DU..." *peka med en galen min på spelaren* "...blir träffad".. Ta synligt upp tärningen (spelaren blir lite smånervös) och slå den.. Lyd tärningen eller var snäll och fuska om du inser att spelaren faktiskt inte förtjänar just den skadan..
Det jag menar med denna långa text är att du inte behöver kolla upp vad spelledarpersonerna har för värden utan att du ska höfta.. Om en motståndare har en tvåhandsyxa, ge honom 8 i värde, en dolk 14.. Om en SLP måste göra ett motståndsslag för smärta och rollpersonerna ligger i underläge så ge denne ett lågt värde..
Dessutom kan du belöna dina rollspelande spelare genom att inte välja dem som mål för attacker..
3. Jag brukar köra med något som kallas 5-sekundersregeln.. Om en spelare tvekar så förklarar jag läget och miljön och har spelaren fem sekunder på sig att göra något med sin rollperson.. Ibland räknar jag högt "5, 4, 3...", ibland säger jag "Du får fem sekunder".. Allt för att stressa spelaren. Om spelaren inte bestämt sig säger jag att dennes rollperson tvekade och får inte göra något den rundan..
4. Detta är något jag har svårt för.. Särskilt resa på mig och göra gester.. Jag är mest en stillasittande SL.. När jag kör låtsasstrider ensam så brukar det funka bra att beskriva skador, när jag kör strider med spelarna blir jag så exalterad att jag glömmer beskriva skador.. Däremot så inriktar jag mig mer på att beskriva hur fienden reagerar på smärtan.. De kanske skriker, tar sig för skadan, grinar illa, flyr, m.m. Jag inriktar mig också på att försöka göra striderna våldsamma och blodiga, ibland äckliga.. För det är ju det strid är.. Våldsamt och barbariskt..
Sedan beror det lite på vad man använder för system. Nu vill jag inte direkt klanka ner på Eon men det är lite
för detaljerat.. Jag har ingen aning om hur man ska kunna beskriva en skada (snabbt) om man måste slå 3+ extraskador och vill följa reglerna.. Det blir ju en paus i spelet..
5. Jag använder för det mesta reglerna, mer eller mindre.. När det är mindre viktigt (alltså när det handlar om stridande SLP:er) används reglerna mindre.. Om det är väldigt viktigt används reglerna mindre (om jag vill att RP:na ska klara sig).. När jag vill "showa" används reglerna mer..
www.roleplayingtips.com har i senaste
numret tips på hur man kan slå tärningar..
Turordningen.. Om det gäller fantasyspel där avståndsvapen inte är lika vanligt som i t.ex. cyberpunk så slå inte initiativet för alla spelare och utspela rundan i turordning enligt initiativet.. Gå istället i denna prioriteringsordning.
- <LI>Gå klockvis genom de spelare som inte har någon motståndare.. Låt de säga vad de vill göra och låt det ske i slutet av rundan..
<LI>Gå klockvis genom de stridsgrupper som finns. Om det är två rollpersoner möter tre motståndare så räknas de som en grupp. Är det en rollperson som möter en motståndare så är det en grupp. Slå initiativ för var och en och börja med den som har högst initiativ.
Du
behöver inte gå klockvis utan kan hoppa hur som helst, men det är lättare att hålla reda på ordningen..
~Ska ta och skriva ihop massor av tips någon gång så [color:448800]Han</font color=448800> behöver lite länkar till rollspelstips