Nekromanti Strid i vampyrlajv

LJSLarsson

Hero
När jag gick på gymnasiet (länge sedan) fick jag höra av mina lajvande kamrater att strid i vampyrlajv sköttes genom sten-sax-påse? Är det sant, eller var det bara en skröna? Gör man så fortfarande?

w176

Förlorad dotter
Det är inte rätt igenom en skröna, men ovanligt i sverige så vitt jag vet.

Detta har som grund i att när White Wolf skrev böcker för vampyrlajv för en amerikansk marknad tog de fram ett sten-sax-påse system för strid, i och med att amerikansk lagstiftning gör att du kan bli stämd för rätt mycket, och det finns en annan lajvkultur där. Tex kroppskontakt är ganska tabu, och att hålla på med attrapper för tex vapen skulle vara att inbjuda till stämmningar.

Till och från har det amerikanska systemet används för även svenska vampyrlajv, men eftersom det känns väldigt fånigt för de flesta svenskar, dels på grund av annorlunda lajvkultur, dels på grund av annorlunda lagstiftning har de flesta svenska vampyrlajv valt att lösa det på andra sätt.

SaknarStämband

Veteran
Vi hade ett system där man fick buda blodpoäng om man ville använda krafter. Annars använde man kroppsoäng. Vassa vapen gav skada medans trubbiga vapen mest spelades på. Ju lägre generation desto mer blodpoäng. Så därför kunde flera med låg generation ofta utspela det med hög då de var mer måna att använda blodpoäng. Om någon hade budat fler blodpoäng än du fick du spela på hur du förlorade. Förståss olika beroende på vilken kraft de använde. Det kom antingen fram i spel, eller i tidigare överenskommelser.

Kanske något? Vet inte om det är ett ultimat system, men det var väldigt roligt.

Regmolar

Swashbuckler
Jag har en vän som vampyrlajvar i Stockholm by Night, och där kan konflikter avgöras med sten-sax-påse, men enligt henne är det ovanligt eftersom de flesta tycker att det är stämningsdödande. Det är vanligare att någon part ger med sig, och ska det nödvändigtvis stenas så görs det mycket diskret för att inte störa resten av lajvet.

Jag har också skummat i regelboken för vampyrlajvet i Uppsala, och de använder en halvavancerad sten-sax-påse-version av Storyteller-systemet, där dina färdigheter, blodpölar etc. kan användas för att påverka utgången (du kan vinna på lika etc.). Vet dock inte hur stor användning det har i praktiken, men de verkar enligt historier rätt benägna att ha ihjäl varandra i spel...