Nekromanti Strid, kartor och rutnät.

Cosmo Spex

Veteran
Är det ett måste att använda sig av rutnäten i kartorna? Jag har länge varit sugen på att se om man kan göra rollspelskartor lite roligare än vad de traditionellt brukar vara. En enkel skiss rakt uppifrån utan några krussiduller. Praktiskt, men lite tråkigt kanske.

Just nu har jag ett par illustrationer på två platser från Kopparkronan som jag använder mig av. Jag har ritat upp allt väsentligt i perspektiv, högt förvisso men ändå i perspektiv. Använder mig heller inte av något rutnät då jag ämnar spela mer löst och dynamiskt. Har aldrig gillat idén på att räkna exakta distanser eller steg osv.

MEN, sen kommer vi till reglerna runt till exempel övertag, frislag m.m. Kan man, alltså, spela utan ett rutnät?

Tankar?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Ja! Absolut går det att spela utan rutnät, det är snarare grundtanken medan rutorna finns där för de grupper som till äventyrs vill använda rutor. Samt för att ge ett hum om avstånd.

Cosmo Spex

Veteran
Topp! :)

Ser hellre att gruppen, med allsmäktig SL i spetsen, kollektivt bestämmer från fall till fall vad som är rimligt.

Ydram

Warrior
Har faktiskt aldrig spelat med rutnät i Symbaroum. Tycker systemet har en upplösning som gör att de detaljerna man får från ett rutnät är ganska onödiga. Däremot har jag funderat på att göra striderna lite mer abstrakta genom att lägga in stances från The One Ring. Vilket än idag är nog den lösning på det där problemet som jag har uppskattat mest.

Opoopo

Veteran
Jag älskar stances från the one ring. Hur tänker du att du ska implementera det?

Ydram

Warrior
Jag vet inte riktigt. Funderar på att göra rätt likt det de gör. Säg att:
  • Forward så får +2 på att träffa men Försvar sätts till 5 före modifikationer och sköldar ger inget försvar. Bärsärk kräver att du är i Forward.
  • Neutralt, det är då defaultstance.
  • Defensive. +2 i Försvar och antingen får du svårare att träffa eller så minskar skadetärningen ett steg.
  • Rearward. Som vanligt, här kan du skjuta och hålla på. Men tänker mig även att om man slåss med Långa vapen kan man slåss i Rearward så länge man har "Stångvapen"-förmågan.
Jag skissade på ett eget system som blandade det jag tyckte bäst om från nWoD (Tärningspölarna), Symbaroum (Enkelheten och förmågorna) och The One Ring (Härlig abstrakt men ändå taktiskt strid). Och där så fungerade även vapenkonsterna olika i de olika stancen. Säg tex Tvåhandskraft. Översatt till Symbaroum skulle det ge Novis: i Forward +2 träffa men Försvar sätts till max 10. Gesäll: I Defensive stance så minskar inte tärningsstorleken. Mästare: Du kan i Forward göra två attacker. Tänk på att det här är bara översatt från mitt homebrew till Symbaroum i skrivande stund och det är helt otestat ;)