Det här med strid är ett besvärligt ämne.
Se till att börja med på följande små sekvenser:
"Jag satte min attack men den fastnade i rustningen och han högg tillbaka och jag lyckades precis parera! Huvudet hade nog rykt annars!".
"Vi rullade en hel runda till och inte ett skit hände".
De beskriver samma sekvens men olika känslor hos spelaren.
Så om man tittar brett över strid och stridssystem:
1. Vad vill du slå för? Varför? Vad vill ni undvika att slå för och varför? Vilka slag ger större känsla av glädje än andra?
2. Om resultatet av ett slag i en strid oftast leder till någon av Striden tar slut, Striden får radikalt nya förutsättningar eller Stridens status förändras förhållandevis lite, vilken av dem föredrar ni då? Varför?
Se till att börja med på följande små sekvenser:
"Jag satte min attack men den fastnade i rustningen och han högg tillbaka och jag lyckades precis parera! Huvudet hade nog rykt annars!".
"Vi rullade en hel runda till och inte ett skit hände".
De beskriver samma sekvens men olika känslor hos spelaren.
Så om man tittar brett över strid och stridssystem:
1. Vad vill du slå för? Varför? Vad vill ni undvika att slå för och varför? Vilka slag ger större känsla av glädje än andra?
2. Om resultatet av ett slag i en strid oftast leder till någon av Striden tar slut, Striden får radikalt nya förutsättningar eller Stridens status förändras förhållandevis lite, vilken av dem föredrar ni då? Varför?