Nekromanti Strid & sköldar - jag fattar inget...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om anfallaren får högre effekt på sitt anfall än försvararen får på sin sköldblockering, halveras då skadan som anfallaren åsamkar (som vid en undvikning)?
D.v.s. halva skadan går på skölden och halva går på han som står bakom?
Eller halva skadan på skölden och andra halvan försvinner?
Eller halva skadan på han som håller i skölden...?

... eller...

Absorberas all skada av skölden så fort man bara lyckas med att blockera, oavsett om anfallarens effekt är högre? D.v.s. all skada går alltid på skölden?

jennatar

Veteran
Halva skadan går på personen andra hälften går mot sköldens BRYTvärde.

Svårt att paja en sköld med en halvmiss( halvträff )

jennatar

Veteran
Tillbakaknuffningen blir som vanligt eftersom hela kraften på slaget fortfarande är i "riktning" mot försvararen

volador

Veteran
Jag vet inte om jag missförstod dig, men så här ligger det till i alla fall:

1. Anfallaren bättre effekt än försvararen: Anfallet träffar och gör full skadeverkan.

2. Anfallaren och försvararen har samma effekt: Pareringen / Undvikandet lyckas och försvararen är oskadd.

3. Försvararen har bättre effekt än anfallaren: Parering / undvikandet lyckas och försvararen är oskadd.

4. Anfallaren får bättre effekt än försvararen, men försvararen lyckas ändå slå under sitt värde: Anfallet träffar men gör endast halv skadeverkan.

När det gäller tillbakaknuffning skulle jag väl säga följande:
Vid exempel 1 så räknas hela skadan
Vid exempel 2 så räknas hela skadan vid parering och ingenting händer vid undvikande.
Vid exempel 3 är det samma sak som exempel 2.
Vid exempel 4 räknas halvskadeverkan ifall försvararen undviker men full skadeverkan om han parerar