Nekromanti Strid: Välj din skada

Ram

Skev
När jag satt och slöläste trådar om Mouse guadr (jag har ju lånat ut mitt...) så började jag fundera över hur man kan använda conditions-liknande effekter som "skador" i ett stridssystem.

Klassiska system fokuserar oftast på sådana saker som KP eller sår för att mäta hur pajj man är efter en slägväxling och det kan bli litenednötningsmässigt över det hela.

Den tanke som jag hade är snarare att baka ihop diverse Överlägen, Slå först-ighet och Vanligt ont i ett mer eller mindre snyggt paket.

Tanken är ungefär följande:
Det finns nio (?) saker som man kan välja om man får en "skada". Dessa är grupperade i grupper av tre och har lite olika egenskaper.
* Oballans (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på den egna skickligheten.
* Underläge (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på Slå först:et. Den har därtill egenskapen att den är slumpmässig till sin storlek (1T3 i stället för 1).
* Skador - Har inga effekter alls under pågående strid, men har bestående effekter efter densamma.

Om man har tre "Skador" i något enskilt område så har man förlorat. Om man har tre "skador" i Skador så finns det risk att man kolar vippen.

Jag har några flummtankar om att man skulle kunna offra utrustning för att cancelera en skada, att man kan agera för att ta skada för en annan osv. men det är bara fluff än så länge.

Så vad är vitsen med detta då? Well, det finns några stycken som jag gillar mer eller mindre:
* Spelaren har lite mer kontroll på skeednena. Man kan som spelare välja om man vill vinna till varje pris eller om man vill acceptera att förlora
* Det finns tydliga metoder för att förlora utan att ta skada dvs. sträcka vapen.
* Man kan välja sin egen väg. Man kan gambla att behålla ett högre initiativ för att få slå först om än med lägre chans eller riskera att slå senare med bibehållen FV.
* Då spelaren väljer sin egen skada så finns det mycket goda incitament att agera ut det.

Nå. De vanliga frågorna: Vad tycker ni om det? Saknas det några "skade"-områden? Hur kan man modifiera det för att göra det bättre?

EDIT: Åjajustdet, de olika skadorna skall naturligtvis ha snajsiga och stämningsfulla namn.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker att konceptet är ypperligt. Det är inte alltid som målet med striden är att döda fienden, utan ibland vill man bara neutralisera dem så man kan förhöra dem efteråt och ibland vill man kanske bara jaga iväg dem. Så jag tycker definitivt att det är en vettig idé.

Beroende på hur resten av systemet ser ut kan man ha att spelarna får välja fler effekter om de slår riktigt bra på att träffa.

Att kunna negera skador genom att offra utrustning är intressant, men kommer nog att kräva en del finess så man inte får känslan av att man "parerar" kulorna (såvida inte det är just den känslan man är ute efter =)

Angående just skador: jag tycker definitivt att skador ska kunna ha en effekt under striden, eller annars ha en ny effekt som åstadkommer detta. Det ger större möjligheter att verkligen påverka sina fiender, till exempel att skjuta dem i benet så att de inte längre kan springa, eller i armen så att de inte kan använda vapen längre.

Ram

Skev
I hast: Jag har haft ganska långtgående funderingar på att ta med olika former av Rädsla som skada och kommer kanske att helt ta bort initiativ till förmån för någon sorts attityd-gruppering. Den kan kanske lösa det som du tänker vad gäller Skadors effekter?

Jag vill helst inte släppa det att skador inte skall ge några effekter under den pågående striden. Det är en av de största nycklarna i hela konceptet så jag kommer nog att hålla fast vid just det med gaska stor envishet. :gremsmile:

Återkommer om det andra lite senare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Du kan ju ha båda:

En effekt som ger skador som inte påverkar striden, annat än att när du får tre stycken så åker du ut.

En annan effekt är skador som har direkt effekt så som att slå ut en arm eller ett ben, men dessa skador försvinner så snart striden är över och man förbinder lite sår. Man bör kanske hitta på ett till namn i så fall så man inte blandar ihop skador och skador =)

Lite spån bara, rätt som det är kanske jag säger något du fastnar för =)

Ram

Skev
Well, om det är en skavank som inte är en skada så kan den nog ganska enkelt falla under paraplyt för attityd/motivation... :gremsmile:

Nej, jag vill inte ha med skador och Skador. Det passar inte riktigt in och jag vill inte fylla på med fler "Skade"-effekter utan väldigt bra skäl. Jag har satt en maxgräns på 12 st (har nio i dag) för jag tror att det blir ohanterligt om man har för många. Man får nog lämna det öppet för tolkning i systemet, jag tror det kan funka rätt så bra.

Max Raven

T12-kultist
Hm, så skadorna som orsakas ger olika effekter, lite grovt förenklat? Gillar tanken, men lite osäker på hur implementeringen skulle fungera.

Tyckte det var lite udda att man dog lättare än att man förlorade striden förresten. Kan vara ordvalet:
Ram}Om man har tre "Skador" i något enskilt område så har man förlorat. Om man har tre "skador" i Skador så finns det risk att man kolar vippen.[/quote said:
Om jag förstod det rätt så väljer den som tar skada vilken skada den tar? Det verkar lite underligt ("vi söver killen med en spruta sömnmedel i människodos! Hm, undrar varför snubben dog?")

Kan förstås ha misstolkat något.

Mogger

Hipsteranka
Meningsfulla val är min käpphäst, och här har du massor av meningsfulla val (även om man kan ha för många val). Kör vidare, det ser väldigt intressant ut. Väldigt intressant.

Ram

Skev
Max Raven said:
Hm, så skadorna som orsakas ger olika effekter, lite grovt förenklat? Gillar tanken, men lite osäker på hur implementeringen skulle fungera.

Tyckte det var lite udda att man dog lättare än att man förlorade striden förresten. Kan vara ordvalet:
Ram said:
Om man har tre "Skador" i något enskilt område så har man förlorat. Om man har tre "skador" i Skador så finns det risk att man kolar vippen.
Om jag förstod det rätt så väljer den som tar skada vilken skada den tar? Det verkar lite underligt ("vi söver killen med en spruta sömnmedel i människodos! Hm, undrar varför snubben dog?")

Kan förstås ha misstolkat något.
Systemet skall hålla det ganska öppet för tolkningar, de "skador" som man får är mer slogans och skall hållas tillräckligt luddiga för att vara öppna och tillräckligt konkreta för att förespråka ett agerande.

Vad gäller tre "skador" i Skador så missade jag att förklara en grej: Man förlorar inte striden av att ha tre skador, man får slå ett Dödsslag för den tredje Skadan (och eventuellt (troligen) för alla efterföljande "skador") men om man överlever det så kan man strida vidare. Det är alltså en lösning som skall möjliggöra att man verkligen slåss till sista blodsdroppen om så krävs, men i de flesta normala fall så bör man ha vett (eller förhoppningsvis möjlighet) att ge upp innan man dör.

JohanB

Veteran
Ta en titt på Chronica Feudalis. Där använder man sig av "aspects" från FATE och även en variant av dessa som de kallar "conditions" och dessutom injuries som båda fungerar likt aspekter.

Man har en typ av "disposition" som i MG. När den når noll har man förlorat konflikten. Istället för att förlora mycket "disposition" kan man ta en skada istället.

Har inte spelat CF, men efter några genomläsningar känns spelet mycket spännande med många finurliga och genomtänkta lösningar.

Ram

Skev
Systemet v0.1 samt speltest.

Det system som speltestades var följande:
När striden börjar så har varje spelare 6 poäng Kraft.

Rundan:
Varje spelare väljer mål; Angrepp, Försvar eller Posiotionering.

Anfall syftar till att kunna ge en Effekt och kostar en Kraft.
Försvar ger +2 på FV, men man kan då inte ge någon Effekt.
Posiotionering ger ingen effekt men återhämtar 1 Kraft.

Varje spelare slår 2T6 + FV.

Den som slår högst vinner ronden och uppnår sitt mål.

Om man valt angrepp så ger man en Effekt. Den drabbade väljer en på listan nedan.

Effekter:
Kampläge
Varje effekt ger -1 på FV

Genomskådad - Motståndaren har genomskådat din teknik.
Oballans - Du har inte kontroll på situationen.
TBD - TBD

Attityd
Varje effekt ger -1 på FV

Osäker - Drabbad av tvivel på din förmåga.
Trött - Du är sliten och matt.
Rädd - Motståndaren skrämmer dig.

Skada

Skador har ingen effekt under striden, men om man får tre Skador så måste man slå ett dödsslag. Man måste sedan slå ett dödsslag för varje Effekt man drababs av. De har även effekter efter striden.

Sår - Ett blödande sår.
Distorsion - En stukning eller ett sprucket ben.
Inre skada - Hjärnskakning, inre blödning eller skadade organ.

Du förlorar om:
Du har tre skador i Oballans eller Attityd eller misslyckas med ett dödsslag.

Specialregel: Flera mot en
Om man är flera mot en så väljer samtliga mål med striden och slår som vanligt, men på den sida där man är flera så används bara det högsta värdet. Om en Effekt utdelas mot dem som är flera så hamnar Effekten i den som slog lägst.

Resultat:
Vi spelade fem olika strider, tre fäktdueller i en karibisk bar a la pirates och två fäktstrider a la Tre musketörerna med två mot en och tre mot en.

Vad var bra:
Effekterna funkade skitbra. Verligen strålande. Samtliga spelare (tre st) spelade ut sina Effekter mycket bra och vi tyckte alla att de beskrivningar som fanns var bra nog för att ge en fingervisning om ett beteende utan att boxa in saker alltför mycket.

Strid flera mot en fungerade långt över förväntan. Det flöt överraskande smidigt och hade en mycket trevlig känsla.

Vad var dåligt:
Kraft och de tre "taktiska" valen sänkte tempot i striden alltför mycket. Eller snarare, framför allt Kraften och dess ned- och uppräknande ledde till en del tråkiga val framförallt i de skeden när striden var nära att vara avgjord.

Att alla Effekter slog mot FV gjorde att det var ganska svårt att återhämta sig från ett underläge. När man väl börjat förlora så förlorade man bara mer och mer.

Nästa steg:
Se över de regelmässiga effekterna av Effekterna.
Hitta på bättre namn på Effekterna.
Se över de taktiska valen.

Undringar:
Har någon några bra förslag på namn på de effekter som finns?
Har någon några bra förslag på andra effekter som kan ersätta de befintliga?
Hur skulle ni vilja lösa de taktiska delarna och hur skulle ni vilja att Effekterna påverkar dessa?

Tacksam för feedback.