Jag måste börja med att berätta vad som fungerar i systemet, då borde sakerna som behöver modifieras ramla ut...
VINIT och Insiktsreglerna samt deklarationsfasen är synnerligen trevliga, de ger taktik, spänning och det är ytterst trevligt att det liksom finns två "lägen" i striden - anfall eller försvar.
* VINITmodifikationerna kan göras tydligare, en tabell för de saker som påverkar positivt, en för saker som påverkar negativt exempelvis.
Det är trevligt med uppdelningen mellan frivilliga- och grundregler. Anfalls- och försvarsvariationer är också bra, men jag upplever en liten obalans på vissa ställen:
Undvika är för bra! Speciellt om man använder variationerna (även om Errol Flynn är cool så upplever jag inte det som fruktbart att "Gå bakåt" hundra gånger upp för en trappa!).
* Kanske ska grundsvårigheten vara Svår, men kunna sänkas med en nivå vid rätt vald variant?
Anledningen till att undvika är för bra är för övrigt att den gör Tillbakaknuffning omöjlig om man lyckas, till skillnad från både parad och blockad, samt att den fungerar mot nästan alla anfall...
* Mer Undvika: Kanske ska man höja svårigheten ytterligare för vissa typer av anfall - Språng, Tackla och Stånga exempelvis, vilka rimligen borde vara så överraskande att det är svårt att stiga åt sidan mot dem...
Avståndsvapen är aningen för bra! Inte för att jag vet egentligen, men det sägs ofta att det är svårt att skjuta båge, så:
* Alla SG kanske ska höjas med ett (normalt för kort, svårt för normalt, m. svårt för långt osv)
Skadetabeller och annat är helt ok. Men tydligheten kring vad som händer när man svimmar och blöder kan ökas... Ett tydligt, mindre abstrakt exempel!
Utmattningsregler och annat är bra, men jag upplever att man kan ha för mycket rustning på sig utan ökad utmattning. I själva verket har vi aldrig hamnat i en situation där man måste kryssa två kryss per handling!!! Jag föreslår följande:
* BF sänks med -2 eller -4! Detta simulerar allt smått plock (snöre, axelväska, navelludd) som alla personer alltid har på sig utan att tänka på det... Alternativt kanske man kan öka på rustningarnas vikt, men eftersom jag antar att de är tagna från verkliga förhållanden så vore det nog inte så bra.
* Ett annat alternativ är att införa rustningsfärdigheter. Rustningens vikt halveras inte om man inte besitter färdigheten!
Hmm... Radikalt? Jo, stundtals. Men tankar är det, inte omsatt i praktiken överhuvudtaget!
/F