Nekromanti strida med tomon

samiis

Warrior
har frågat innan om man kan strida (tex med lans) med ridhäst o så (går inte, den skenar iväg i ren panik)..
frågan är dock om det går att strida med tomonhästar (alvhästar) och nordlandshästar, om de är tillräckligt smarta, respektive dumma att gå in i strid..

Det går om ändock bristfälligt

frågan är dock om det går att strida med tomonhästar (alvhästar) och nordlandshästar, om de är tillräckligt smarta, respektive dumma att gå in i strid..
Det går som sagt även om stridshästar över lag är bättre lämpade. Alvhästarna och nordlandshästarna har exemelvis inte samma aggresivitet och lynne som en stridshäst och inte heller samma robusta fysik. Men visst används de båda i strid (exempelvis Thisms kavalleri trupper använder sig av Tomon) och då i första hand i brist på något bättre eller för ökad rörlighet.

Belldozer

Veteran
Lättare hästar har, som jag märker att du redan känner till, inte samma egenskaper som tränade hästar som avlats fram för just strid, men strid till häst behöver ju inte nödvändigtvis bedrivas med lans och sköld. Anpassa taktiken efter hästen istället - att braka in i närstrid mot en betydligt tyngre stridstränad häst när man själv sitter på ett lättare djur är ingen höjdare.

Ta en titt på saracenernas taktik under korstågen, där fungerade lätt kavalleri tämligen bra (hit and run-taktik där ryttarna hade lättare rustning, oftast i kombination med en ryttarbåge) :gremsmile:

//Stefan Gunnarsson

(Jag vet att det inte hör hit, men hur fasen stänger man av de hemska "graemlins"-bilderna" i visningen (tacka vet jag oldschool-smileys)? :gremtongue:

Schyte

Veteran
Det handlar inte om hästens ras utan om den är tränad till strid. Den vanlig arbetshäst (fet och slå) skulle nog skena om nu dens feta kropp hänger med.
Det är med andra ord en fråga om uppfostran inte ursprung.
Sedan är ju vissa hästsorter mer lämpade för strid.....

Fahnen

Swordsman
En arbetshäst är INTE fet... de är muskulösa pga att de drar tunga lass ex timmer. Jag skulle nästan tro att de har mer muskler än stridshästar.

Midar tycker mundana hästar är bra att ha.

Fahnen

Swordsman
Som det redan sagts: Det beror på uppfostran, precis som med hundar. Man kan uppfostra vilken häst som helst till en stridshäst men det finns raser som är mer lämpade till stridshäst. Sen så används olika hästraser i olika länder. Jag har för mig att man i sverige använde Nordsvensk som stridshäst.

Midar är lite osäker.