Frågan är egentligen tvådelad då jag tänker prata om både Feng Shui och DoD så man kan svara på båda var för sig, snacka allmänt eller bara svara till ett system (eller strunta i vad jag säger).
[color:\\"red\\"] Feng Shui [/color]
I det här spelet faller fienderna (mooksen/hejdukarna iaf) som käglor när det kommer till strid. För att det inte ska ta slut på 2 sekunder så stoppar man åtminstone RP:nas tredubbla antal aktörer, t.ex. 4 RP:s och 12 mooks. Då har man 16 nedräkningar av shots (varje sekvens i en strid har varje spelare ett antal shots att spendera, en normalhandling tar 3 shots och när alla har noll kvar startar nästa sekvens) att hålla koll på och det orkar man som lat och halvgalen SL givetvis inte göra i normala fall. Så när jag SL:ar Feng Shui använder jag metoden "organiserat kaos" vilket innebär att mooksen får agera när jag känner för det vilket indirekt innebär att varje mook inte för göra lika mycket som han skulle få med en korrekt shot-nedräkning (om han nu klarar sig så länge utan att bli däckad att det spelar någon roll..).
Sååå... hur gör ni i action-spel där det ska vara fart och fläkt när det är drösvis med folk i en strid?
[color:\\"red\\"] Drakar och Demoner [/color]
Här är det inte lika actionbetonat och det är också ett 1vs1-stridssystem på ett annat sätt än Feng Shui där du i teorin kan knocka hur många fiender som helst om du nu klarar den negativa modifikation det innebär att försöka.
Om nu RP:na är aktörer i t.ex. ett mindre fältslag med 50 krigare på var sin sida eller så, hur sköter man det snyggt? Min traditionella lösning (insert insikt om hur jäkla länge sen det är jag SL:ade DoD ) är att göra 1vs1-fighter där RP:n helt enkelt åker på en ny fiende när han lyckats skada den föregående tillräckligt osv. Det blir liksom ingen slagfälts-känsla alls (det tar för lång tid att få slut på en fiende helt enkelt, då kan man ju sänka KP säger ni, nej säger jag, i mitt DoD ska man kunna bli massivt skadad och aldrig dö av blodförlust, ner med realismen). Jag skulle vilja ha liter mer "möt klinga med fiende1, hugg fiende2 i magen, parera fiende3 osv", mer flyt helt enkelt (gissa varför Feng Shui gick hem stenhårt hos mig).
Men alltså, i DoD (eller motsvarande regelsystem, Eon-folk mm kan nog svara utan problem (såtillvida de inte gillar blodförlust )), hur gör ni när det är massor med folk inblandade i en strid.
[color:\\"red\\"]Och[/color] kom ihåg att ni får prata allmänt om ni nu inte vill svara specifikt till nåt av de ovanstående systemen.
[color:\\"red\\"] Feng Shui [/color]
I det här spelet faller fienderna (mooksen/hejdukarna iaf) som käglor när det kommer till strid. För att det inte ska ta slut på 2 sekunder så stoppar man åtminstone RP:nas tredubbla antal aktörer, t.ex. 4 RP:s och 12 mooks. Då har man 16 nedräkningar av shots (varje sekvens i en strid har varje spelare ett antal shots att spendera, en normalhandling tar 3 shots och när alla har noll kvar startar nästa sekvens) att hålla koll på och det orkar man som lat och halvgalen SL givetvis inte göra i normala fall. Så när jag SL:ar Feng Shui använder jag metoden "organiserat kaos" vilket innebär att mooksen får agera när jag känner för det vilket indirekt innebär att varje mook inte för göra lika mycket som han skulle få med en korrekt shot-nedräkning (om han nu klarar sig så länge utan att bli däckad att det spelar någon roll..).
Sååå... hur gör ni i action-spel där det ska vara fart och fläkt när det är drösvis med folk i en strid?
[color:\\"red\\"] Drakar och Demoner [/color]
Här är det inte lika actionbetonat och det är också ett 1vs1-stridssystem på ett annat sätt än Feng Shui där du i teorin kan knocka hur många fiender som helst om du nu klarar den negativa modifikation det innebär att försöka.
Om nu RP:na är aktörer i t.ex. ett mindre fältslag med 50 krigare på var sin sida eller så, hur sköter man det snyggt? Min traditionella lösning (insert insikt om hur jäkla länge sen det är jag SL:ade DoD ) är att göra 1vs1-fighter där RP:n helt enkelt åker på en ny fiende när han lyckats skada den föregående tillräckligt osv. Det blir liksom ingen slagfälts-känsla alls (det tar för lång tid att få slut på en fiende helt enkelt, då kan man ju sänka KP säger ni, nej säger jag, i mitt DoD ska man kunna bli massivt skadad och aldrig dö av blodförlust, ner med realismen). Jag skulle vilja ha liter mer "möt klinga med fiende1, hugg fiende2 i magen, parera fiende3 osv", mer flyt helt enkelt (gissa varför Feng Shui gick hem stenhårt hos mig).
Men alltså, i DoD (eller motsvarande regelsystem, Eon-folk mm kan nog svara utan problem (såtillvida de inte gillar blodförlust )), hur gör ni när det är massor med folk inblandade i en strid.
[color:\\"red\\"]Och[/color] kom ihåg att ni får prata allmänt om ni nu inte vill svara specifikt till nåt av de ovanstående systemen.