Nekromanti Strider

Jag tror inte det här är som de andra inläggen (eller kanske, jag har inte läst disskussionen om strid nedanför). Men frågan är vilka saker spelledare infört för att göra strider i EON snabbare. Jag funderar t.ex. på att ta bort redogörelse fasen och bara glra massa intressanta situationer snarare än tråkigt sifferdaltande. T.ex. att man bara kastar bord och stolar, bara slänger hugg omkring sig eller liknande. HUr kan man göra detta. Strider ska alltid vara roliga på nåt sätt.

Lucifer

Veteran
Jag kör utan redogörelse fasen, jag tror inte att man före en strid tänker på vad man ska göra det kommer eftersom. Rpna får göra sina val när det ska hända och det gäller för dem att bestäma sig fort.
Jag struntar också i att kryssa trauma, smärta, blödningstackt och blodförlust på rpnas fiender. Jag tittar istället bara på hur allvarliga skador dom får och sen avgör jag när dom fått tillräckligt med stryk för att dö.
Undantaget är då lite svårare varelser och så kallade bossar som jag gör på kopierade rollformulär.

Krille

Super Moderator
"Men frågan är vilka saker spelledare infört för att göra strider i EON snabbare."

Jag använder enbart de grundläggande stridsreglerna (knappt några avancerade regler alls), och ett enklare skadesystem av egen konstruktion. Det är de stora mängderna frivilliga regler som man måste hålla ordning på samt de tunga skadereglerna som slöar ner Eon - med åtgärderna ovan tas de flaskhalsarna bort.

Vindhand

Myrmidon
Ett enkelt sätt att snabba upp det hela utan att egentligen modifiera någon väsentligt i Eons system är att helt enkelt byta grundmekanik. Ob3t6 ersätts mer 2T10, varje nivå av obT6 över eller under 3 ersätts med + respektive -4 på färdighetsnivån. Om jag har fn 15 och skall göra något som förut var ob3t6 försöker jag i stället slå 2t10<=15. Om jag skall göra något svårare, säg +ob2t6, får jag slå 2T10<=(15-8) o.s.v.
Dubbelnolla och dubbeletta är fummel respektive perfekt.

Svårare än så behöver det inte vara... Nästa steg är att skrota skadesystemet och införa något med mindre kirurgisk detaljambition.

Annars finns det högar av stridssystem för alla smaker och behov så om Eons inte passar så står dig 1000 åter, många av dem gratis :gremsmile:

OCH DET SKULLE INTE ÄNDRA VÄSENTLIGT!? Jag tycker att Eons system är det bästa jag läst och hittils låter nog det om att anväda grundreglerna bra så kan man sedan improvisera de flesta situationer sedan. Men jag tänker INTE ta bort Ob eller byta ut Eons stridssystem. Ett bättre skadesystem kanske vore något, men det låter JÄTTEBRA att helt enkelt döma ut mindre viltiga SLP:s som döda vid allvarliga skador vilket även är bra att ta som regel från västmark. Jag ska nog titta lite i västmark för där stod det mycket smart om att bara improvisera strider. Jag tror att VINIT svårigheter och vinnande av VINIT är jobbigt att komma ihåg. Det måste bli lättare.

Sabelkatten

Swordsman
Jag tor du ligger dåligt till - för att strider ska flyta bra i Eon så är det bästa helt enkelt att alla kan reglerna, plus att minst en person är snabb på att räkna ut skada. Redogörelsefasen tycker jag är en av de allra viktigaste bitarna i Eons stridssystem, det är det som gör det spännande när man faktiskt kan överraska motståndaren med oväntade manövrer (usch, en gång var det en bandit som gjorde en STÖT med sin YXA! och jag hade deklarerat "sidsteg" - bank, yxsskaft i magen /images/icons/sick.gif).

Men för att göra det smidigare, se till att alla spelarna skriver upp sina manövrer medan du (som SL) funderar, och när de har skrivit färdigt (låt dem inte tänka för länge, det är ju strid för tusan!) så säger du vad alla SLP gör.

/Henrik

Bjorn

Hero
Lär dig slå tärning Vindis ;)

För oss normala rollspelare som lätteligen hanterar mekanismer som Hero systems 18½d6 Normal Energy AP, eller 3d+1 PKA (+1 stun, -1"kb) eller WWs antal success' eller Star Treks "drama dice" eller Gurps Inpaling/crushing och ett otal andra tärnings och eller skadekonventioner så känns ditt motstånd mot den närmast triviala tärningskonstrukten obt6 bara trångsynd och styvnackad.

Hur svårt kan det vara egentligen???
/images/icons/clever.gif

/Bjorn

Kitzune

Swashbuckler
Blir inte ...

Stridsreglerna enklare med tiden? Efter att ha lärt sig allt så
det flyter torde det göra det i alla fall.

/Alexander Gyhlesten

dream

Hero
Jag tror, precis som Krille, att man tjänar mycket tid på att inte ta med alla frivilliga regler. Å andra sidan förlorar man jättemycket på att ta bort vissa av dem, tex. den om att man får göra flera attacker per runda.
Annars är det bästa sättet att snabba uppstriderna att ge sig sören på att alla spelare kan reglerna!!!
Andra tips:
* gör allt väldigt strukturerat kring spelbordet. Dela upp striderna i mindre avdelningar som bara innefattar en spelare om möjligt, och avgör dessa separat från höger till vänster (eller enligt något annat system som passar dig). Gör alltid likadant, då kommer ni in i rytmen!
* låt spelarna slå egna tärningar (naturligtvis)
* låt spelarna hålla reda på saker som inte är hemliga, exempelvis hur många rundor striden förflutit, sin egen strid (alltså vilka motståndare de har och vad de höll på med sist), osv, osv...

/F

Del'Amarth

Veteran
Våran SL räknar ut alla extraskador och sånt med ett program på sin grafräknaren. Det går mkt snabbare utan att man behöver skippa extra skador.

Vindhand

Myrmidon
Re: Lär dig slå tärning Vindis ;)

(gnat)
Jag kan förstå att en spelare kan träna upp sig på att uthärda tonnvis med tärningar som måste slås om och om igen för minsta lilla manöver... hur spelledaren står ut fattar jag däremot inte. Han/hon kommer ju slå nästan lika många tärningar som alla spelarna tillsammans... om det är flera slag med 3+ tärningar med ett eller ett par omslag per liten fjutthandling så borgar det för förslitningsskador IMHO...
Det mest irriterande är att alla dessa ton med tärningar tolereras för att få en mycket marginellt jämnare fördelning än t.ex 2T10 eller 3T6 skulle ge.
(/gnat)

Vindhand

Myrmidon
OCH DET SKULLE INTE ÄNDRA VÄSENTLIGT!?

Iofs avhjälper det både problemet med att folk fumlar absurt ofta och alla de problem som uppstår av den överdrivna obegränsadheten. Man får alltså ett system som är snabbare, där folk inte behöver vara tokroliga klumpedunsar och där folk faktiskt inte kan tvärdö av att trampa på en spik, om inte uttalade speciella omständigheter föreligger. Det ser jag bara som en bonus :)

Tja, jag gissar att det skiftar sannolikhetsfördelningen litet marginellt, även om direkta jämförelser är svåra eftersom OB är så besvärligt att analysera. Snittvärderna är ungefär desamma och det är någotsånär en klockkurva.

Testa det innan du sågar det ;)

Men jag tänker INTE ta bort Ob eller byta ut Eons stridssystem.

Tja, det är ju upp till dig. Det är ju, som du säger, en del tråkigt sifferdaltande.