Ichabod_UBBT
Warrior
Hej, för någon dag sedan kom jag på att jag inte varit på rollspel.nu på evigheter... Så jag tänkte väl inviga min återkomst med att posta en liten pryl jag gjorde häromveckan till min spelgrupp i EON.
Det hela började med att jag insåg ett par saker:
* Mina spelares Rollformulär började bli enormt slitna (tex var det en KRATER vid utmattningsrutorna). Det kan vara lite dumt när man börjar se igenom rollformuläret.
* Det var svårt att hålla koll på alla värden på diverse fiender, speciellt när spelarkaraktärerna nu är så pass duktiga att de kan möta många fiender.
* Det var krångligt i varje stridsrunda att hålla reda på alla spelares diverse handlingar utan att anteckna HUR mycket som helst.
Sen insåg jag att jag hade tillgång till en en laminator hemma och kom på en ganska bra ide. Jag gjorde ett ark där man kan fylla i skador och enkel info under stridsrundan på ett A4 och laminerade det. Sedan kan man fylla i sina skador och dylikt med en whiteboardpenna och enkelt sudda. Jag har bifogat det jag använder för tillfället.
Det andra jag gjorde var simplifierade regler för något som vi kallar "dussinkrigare". Ni vet dom där trettielva krigarna som anfaller spelarna i det mörka slottet och som har en tendens att falla som furor? (Ja, det är ett ganska "cinematiskt" äventyr jag spelleder. Är man hjälte så är man.) Dessa krigare kanske inte passar i en totalt realistisk kampanj, men de passar i de lägen man vill kunna slänga in en mängd fiender för stora och snabbare strider. Ledare och kaptener och liknande har fortfarande "vanliga" stridsvärden.
Reglerna går enkelt förklarat till så här: Varje dussinkrigare har ett antal värden:
* KP - De har 5 KPrutor. Och för varje "skada" spelarna gör på dom får de ett kryss i rutan. Med skada innebär 0-9 = 1 skada, och 10-19 = 2 skador osv... ni minns EON 1. När de fått 2 kp i skada får de plus en tärning på allting och och minus 2 i förflyttning. vid 3 kp i skada får de plus 2 osv... När de fått sin femte skada så blir de oskadliggjorda eller dör, beroende på situationen.
* Försvarsvärde och Anfallsvärde - (tex anfall 14, försvar 12) Det kan förståss vara samma om de parerar med samma vapenfärdighet.
* VINIT - Ett värde man helt enkelt uppskattar att de borde ha. Simpelt nog.
* Skada - Ett värde man uppskattar att dom gör med varje attack.
* FÖR - Så man vet hur snabba de är. I mitt fall kör jag med HEX eftersom vi har ett hexagonnät på bordet i strider. Där HEX = FÖR/2 eftersom en hex är 2 meter.
Dussinkrigare gör normalt sett bara samma typ av attacker och anfall och de vet i princip aldrig något viktigt eller håller på viktiga föremål. Besegrar man dem utan att döda dem kommer de vara så skadade eller rädda att man inte får nått direkt vettigt ur dem.
Till detta skrev jag också ut hexagonnät och laminerade, vilket innabär att man snabbt kan viffta ut en "karta" med en whiteboardpenna på bordet mellan spelarna så de får en uppfattning om hur striden går till. Jag vet att många spelledare inte gillar detta då det "tar bort en del av känslan". Men själv tycker jag det var det ända vettiga sättet att få alla spelare att uppfatta hur striden går till. Samt att kunna implementera förflyttning på ett vettigt sätt. Jag har märkt att mina spelare är betydligt mer taktiska och smarta med ett hexagonnät. Då de nu kan försöka omringa fiender, flanka dem och liknande.
Så, vad tycker ni egentligen? Jag vet att det funkar bra i min spelgrupp (iallfall det enda spelmötet vi testat det) och alla spelarna sa att det var mycket enklare att få översikt på striderna. Så att man kunde spendera mer tid på att känna av striden och känslan och mindre tid på att hålla alla regelvärden i huvudet.
Har ni frågor hur arket funkar så säg till... Det kan innehålla en och annan houserule.
Oj, insåg precis att filerna blev för stora... Bifogar en länk istället.
eon-stridsformular.rar
Det hela började med att jag insåg ett par saker:
* Mina spelares Rollformulär började bli enormt slitna (tex var det en KRATER vid utmattningsrutorna). Det kan vara lite dumt när man börjar se igenom rollformuläret.
* Det var svårt att hålla koll på alla värden på diverse fiender, speciellt när spelarkaraktärerna nu är så pass duktiga att de kan möta många fiender.
* Det var krångligt i varje stridsrunda att hålla reda på alla spelares diverse handlingar utan att anteckna HUR mycket som helst.
Sen insåg jag att jag hade tillgång till en en laminator hemma och kom på en ganska bra ide. Jag gjorde ett ark där man kan fylla i skador och enkel info under stridsrundan på ett A4 och laminerade det. Sedan kan man fylla i sina skador och dylikt med en whiteboardpenna och enkelt sudda. Jag har bifogat det jag använder för tillfället.
Det andra jag gjorde var simplifierade regler för något som vi kallar "dussinkrigare". Ni vet dom där trettielva krigarna som anfaller spelarna i det mörka slottet och som har en tendens att falla som furor? (Ja, det är ett ganska "cinematiskt" äventyr jag spelleder. Är man hjälte så är man.) Dessa krigare kanske inte passar i en totalt realistisk kampanj, men de passar i de lägen man vill kunna slänga in en mängd fiender för stora och snabbare strider. Ledare och kaptener och liknande har fortfarande "vanliga" stridsvärden.
Reglerna går enkelt förklarat till så här: Varje dussinkrigare har ett antal värden:
* KP - De har 5 KPrutor. Och för varje "skada" spelarna gör på dom får de ett kryss i rutan. Med skada innebär 0-9 = 1 skada, och 10-19 = 2 skador osv... ni minns EON 1. När de fått 2 kp i skada får de plus en tärning på allting och och minus 2 i förflyttning. vid 3 kp i skada får de plus 2 osv... När de fått sin femte skada så blir de oskadliggjorda eller dör, beroende på situationen.
* Försvarsvärde och Anfallsvärde - (tex anfall 14, försvar 12) Det kan förståss vara samma om de parerar med samma vapenfärdighet.
* VINIT - Ett värde man helt enkelt uppskattar att de borde ha. Simpelt nog.
* Skada - Ett värde man uppskattar att dom gör med varje attack.
* FÖR - Så man vet hur snabba de är. I mitt fall kör jag med HEX eftersom vi har ett hexagonnät på bordet i strider. Där HEX = FÖR/2 eftersom en hex är 2 meter.
Dussinkrigare gör normalt sett bara samma typ av attacker och anfall och de vet i princip aldrig något viktigt eller håller på viktiga föremål. Besegrar man dem utan att döda dem kommer de vara så skadade eller rädda att man inte får nått direkt vettigt ur dem.
Till detta skrev jag också ut hexagonnät och laminerade, vilket innabär att man snabbt kan viffta ut en "karta" med en whiteboardpenna på bordet mellan spelarna så de får en uppfattning om hur striden går till. Jag vet att många spelledare inte gillar detta då det "tar bort en del av känslan". Men själv tycker jag det var det ända vettiga sättet att få alla spelare att uppfatta hur striden går till. Samt att kunna implementera förflyttning på ett vettigt sätt. Jag har märkt att mina spelare är betydligt mer taktiska och smarta med ett hexagonnät. Då de nu kan försöka omringa fiender, flanka dem och liknande.
Så, vad tycker ni egentligen? Jag vet att det funkar bra i min spelgrupp (iallfall det enda spelmötet vi testat det) och alla spelarna sa att det var mycket enklare att få översikt på striderna. Så att man kunde spendera mer tid på att känna av striden och känslan och mindre tid på att hålla alla regelvärden i huvudet.
Har ni frågor hur arket funkar så säg till... Det kan innehålla en och annan houserule.
Oj, insåg precis att filerna blev för stora... Bifogar en länk istället.
eon-stridsformular.rar