Hejsan
För ett tag sen så hade jag en tråd uppe som handlade om vanliga färdigheter till mitt rollspel. Dock så hade jag inte med stridsfärdigheterna.
Egentligen så kanske jag borde ha lagt detta inunder H20s tråd om stridskonster och sånt, men det lät på snigel (man ska väl akta sig för moderatorer? och snigel verkar ju som en trevlig, slemmig liten snigel) som att det inte var rätt ställe så jag tänkte att då startar jag en egen tråd...
Grundtanken är att det skall vara enkelt att spela striderna då dessa inte skall ta så mkt plats i rollspelet... Tanken är att man skall ha endast ett fåtal färdigheter och så slår man ett slag per runda. Skadorna vill jag gärna ha i stil med Krilles skråma, lätt skada, allvarlig skada och dödlig skada... Dessa verkar bra, bättre än alla hp skador och traumor och sånt...
Det jag hade tänkt var att ha följande färdigheter:
Närstrid - alla närstridsvapen är, inklusive slagsmål. Om man hade tänkt att använda sig utav något för rp okänt vapen eller någon otränad sak så får man ett kraftigt minus, tills att han har tränat bort denna nackdel.
Avstånd - samma som närstrid fast för avståndsvapen, såväl båge och armborst som kastvapen.
Stridsvana - gillar neogames färdighet stridsvana, dock så skall denna slås oftare, då man ska se om rpn vågar strida el hur bra han är på att förutse saker som kommer att hända...
Dock så kan detta system vara lite väl enkelt. Så jag har även börjat tänka på ett annat som bygger på att man grupperar in de färdigheterna ovan in andra mindre grupper, dessa grupper kommer att vara typ slagsmål, sköld, 1h närstrid, 2h närstrid, stångvapen, båge, armborst, kastvapen...
Vilket är bäst av dessa? Eller har ni något annat system som är snabbt och enkelt?
För ett tag sen så hade jag en tråd uppe som handlade om vanliga färdigheter till mitt rollspel. Dock så hade jag inte med stridsfärdigheterna.
Egentligen så kanske jag borde ha lagt detta inunder H20s tråd om stridskonster och sånt, men det lät på snigel (man ska väl akta sig för moderatorer? och snigel verkar ju som en trevlig, slemmig liten snigel) som att det inte var rätt ställe så jag tänkte att då startar jag en egen tråd...
Grundtanken är att det skall vara enkelt att spela striderna då dessa inte skall ta så mkt plats i rollspelet... Tanken är att man skall ha endast ett fåtal färdigheter och så slår man ett slag per runda. Skadorna vill jag gärna ha i stil med Krilles skråma, lätt skada, allvarlig skada och dödlig skada... Dessa verkar bra, bättre än alla hp skador och traumor och sånt...
Det jag hade tänkt var att ha följande färdigheter:
Närstrid - alla närstridsvapen är, inklusive slagsmål. Om man hade tänkt att använda sig utav något för rp okänt vapen eller någon otränad sak så får man ett kraftigt minus, tills att han har tränat bort denna nackdel.
Avstånd - samma som närstrid fast för avståndsvapen, såväl båge och armborst som kastvapen.
Stridsvana - gillar neogames färdighet stridsvana, dock så skall denna slås oftare, då man ska se om rpn vågar strida el hur bra han är på att förutse saker som kommer att hända...
Dock så kan detta system vara lite väl enkelt. Så jag har även börjat tänka på ett annat som bygger på att man grupperar in de färdigheterna ovan in andra mindre grupper, dessa grupper kommer att vara typ slagsmål, sköld, 1h närstrid, 2h närstrid, stångvapen, båge, armborst, kastvapen...
Vilket är bäst av dessa? Eller har ni något annat system som är snabbt och enkelt?