Sting
Veteran
Jag har ett überbäst stridssystem! Det kommer helt att revolutionera det sätt som rollspel behandlar strider på. Jag fattar faktiskt inte varför inte ni eller någon annan redan gjort på detta sätt!
Förlåt jag kunde inte låta bli....
Detta är ett stridssystem som är ganska enkelt och som erbjuder ganska Realistiska resultat. Och det sista står jag för. Dock beror det inte på någon smart regel utan på att SL får ett stort spelrum att tolka skadans effekter och dessutom får hjälp i det av beskrivningar av riktiga skador. Det jag behöver hjälp med är några småsaker som att kolla om jag har glö´mt något viktigt. För att förstå detta behövs därmed inga kunskaper om mitt regelsystem så bry er inte om att tänka på det utan koncentrera er på om det är något som jag glömt...
Man börjar en strid med en beskrivning av vad man vill upp¨å med den. Så länge man inte agerar imot sitt motiv så får man inget minus men om man måste tänka efter på vad man vill göra (alltså ändra sin avsikt med striden) så får man ett litet minus medan man funderar/tvekar. Varje runda (och ja, jag har stridsrundor. De varierar mellan 1 sekund och 1 minut beroende på hur de stridande agerar.) avger man en förklaring av vad man vill uppnå den rundan och sedan så avgör SL om någons ide är bättre än den andres och i så fall utfaller en viss bonus till denne.
Efter detta så slås ett slag för att se vem som vinner rundan. Detta slag baseras på ens skicklighet i den typ av vapen man håller i,eller slagsmål om man inte har något vapen. Sedan så finns det modificationer så som: vem som har bäst läge (fysisk placering), vem som är mest motiverad, vem som är starkast, vem som är snabbast, vems vapen som är mest lämpligt i den miljö man slåss i, vem som är minst trött och om såvida man inte slåss obeväpnad så utgår en liten bonus till den som är bäst att slåss obeväpnad. Detta kan som mest fördubbla ens FV (skala 1-9, 3-5 är vad folk mest har) såvida detta inte är mer än 3.
Den som vinner lyckas med det han avsåg och om detta var att skada motståndaren så lyckas han med detta om han vinner med en liten marginal (detta för att det ska kunna bli så att inget riktigt händer). Om båda får lika så träffas båda om inte någon kastar sig undan för att detta inte ska ske men då hamnar denne någon i en ofödelaktig situation.
Skadan slås som ett vanligt FV slag med ett grund FV som baseras på vapnet och det modifieras av hur bra man lyckades, de stridandes inbördes fysik, rustning (Extremt sällsynt med annat än tjocka kläder, vilket bara är sällsynt) och huvudsakliga träffområde. Beroende på hur slaget utfaller i förhållande på FV så händer det olika saker. Jag använder skadenivåer och bara ett fåtal (5 för vara exakt)och man får dessa enskillt för farje kroppsdel. Det är svårt att få in en direkt dödande träff men det finns ett sekundär skadevärde (som fungerar som ett FV) och detta används för att kolla om man efter striden är lika påverkad av träffen som man ursprungligen var. Detta kan betyda att man återfår en skadenivå men det betyder vanligen att man får en allvarligare skadan dvs att skadan förrvärras när adrenalinet försvinner. Sedan slår man detta FV med en tidsintervall som beror på vapen och träffområde och ser vartåt det bär. Detta FV minskar med tiden och kan genom vård elimineras (men vård är sällsynt) så det betyder inte att en träff alltid blir värre.
Man helar sedan genom att tiden går och att man slår vissa slag som återigen fungerar som vanliga FVslag.
Hmmmmm...jag tror inte att jag glömt att nämna någon del nu, men det är möjligt. I alla fall, vad tycker ni? Har jag glömt någon viktig del? Hur verkar systemet fungera?
För er vapengalningar så har jag dessutom några frågor extra: vilka vapen ger mindre shockskada (direktskada) och vilka ger mer långsiktig skada (knivar borde vara ett vapen som har extrem skillnad mellan den låga direkta skadan och den relativt höga långsiktiga/sekundär skada)? Vilka vapen borde ha en hög direkt skada (krossvapen borde väl ingå där?)?
Och snälla, snälla, SNÄLLA: var inte snälla (hehe som om ni skulle) utan säg vad ni ärligt tycker. Dessutom: var konstruktiva och flamsa inte bara! Tack för att ni läst så långt och extra tack om ni tillför något.
Förlåt jag kunde inte låta bli....
Detta är ett stridssystem som är ganska enkelt och som erbjuder ganska Realistiska resultat. Och det sista står jag för. Dock beror det inte på någon smart regel utan på att SL får ett stort spelrum att tolka skadans effekter och dessutom får hjälp i det av beskrivningar av riktiga skador. Det jag behöver hjälp med är några småsaker som att kolla om jag har glö´mt något viktigt. För att förstå detta behövs därmed inga kunskaper om mitt regelsystem så bry er inte om att tänka på det utan koncentrera er på om det är något som jag glömt...
Man börjar en strid med en beskrivning av vad man vill upp¨å med den. Så länge man inte agerar imot sitt motiv så får man inget minus men om man måste tänka efter på vad man vill göra (alltså ändra sin avsikt med striden) så får man ett litet minus medan man funderar/tvekar. Varje runda (och ja, jag har stridsrundor. De varierar mellan 1 sekund och 1 minut beroende på hur de stridande agerar.) avger man en förklaring av vad man vill uppnå den rundan och sedan så avgör SL om någons ide är bättre än den andres och i så fall utfaller en viss bonus till denne.
Efter detta så slås ett slag för att se vem som vinner rundan. Detta slag baseras på ens skicklighet i den typ av vapen man håller i,eller slagsmål om man inte har något vapen. Sedan så finns det modificationer så som: vem som har bäst läge (fysisk placering), vem som är mest motiverad, vem som är starkast, vem som är snabbast, vems vapen som är mest lämpligt i den miljö man slåss i, vem som är minst trött och om såvida man inte slåss obeväpnad så utgår en liten bonus till den som är bäst att slåss obeväpnad. Detta kan som mest fördubbla ens FV (skala 1-9, 3-5 är vad folk mest har) såvida detta inte är mer än 3.
Den som vinner lyckas med det han avsåg och om detta var att skada motståndaren så lyckas han med detta om han vinner med en liten marginal (detta för att det ska kunna bli så att inget riktigt händer). Om båda får lika så träffas båda om inte någon kastar sig undan för att detta inte ska ske men då hamnar denne någon i en ofödelaktig situation.
Skadan slås som ett vanligt FV slag med ett grund FV som baseras på vapnet och det modifieras av hur bra man lyckades, de stridandes inbördes fysik, rustning (Extremt sällsynt med annat än tjocka kläder, vilket bara är sällsynt) och huvudsakliga träffområde. Beroende på hur slaget utfaller i förhållande på FV så händer det olika saker. Jag använder skadenivåer och bara ett fåtal (5 för vara exakt)och man får dessa enskillt för farje kroppsdel. Det är svårt att få in en direkt dödande träff men det finns ett sekundär skadevärde (som fungerar som ett FV) och detta används för att kolla om man efter striden är lika påverkad av träffen som man ursprungligen var. Detta kan betyda att man återfår en skadenivå men det betyder vanligen att man får en allvarligare skadan dvs att skadan förrvärras när adrenalinet försvinner. Sedan slår man detta FV med en tidsintervall som beror på vapen och träffområde och ser vartåt det bär. Detta FV minskar med tiden och kan genom vård elimineras (men vård är sällsynt) så det betyder inte att en träff alltid blir värre.
Man helar sedan genom att tiden går och att man slår vissa slag som återigen fungerar som vanliga FVslag.
Hmmmmm...jag tror inte att jag glömt att nämna någon del nu, men det är möjligt. I alla fall, vad tycker ni? Har jag glömt någon viktig del? Hur verkar systemet fungera?
För er vapengalningar så har jag dessutom några frågor extra: vilka vapen ger mindre shockskada (direktskada) och vilka ger mer långsiktig skada (knivar borde vara ett vapen som har extrem skillnad mellan den låga direkta skadan och den relativt höga långsiktiga/sekundär skada)? Vilka vapen borde ha en hög direkt skada (krossvapen borde väl ingå där?)?
Och snälla, snälla, SNÄLLA: var inte snälla (hehe som om ni skulle) utan säg vad ni ärligt tycker. Dessutom: var konstruktiva och flamsa inte bara! Tack för att ni läst så långt och extra tack om ni tillför något.