Nekromanti stridskonst

Belgarth

Swordsman
någon här på forumet som håller med om att "kvicka anfall"
och "uppföljning" är för bra specielt om man är AMBI. t.ex
en thism alv är Ambi har 1 Lyfali en i varge hand och har stridskonsten Su`nai Lyfali
som båda tekninkerna ingår i. om man då tar 2 kvicka anfall med uppföljning (en med varje hand) gör man då Ob7T6 i huggskada /2 är det ändå lite väl mycket skada för ett anfall som inte räknas som en handling. efter som det blir 4 anfall OB7T6 /2 gånger 4 .rätta mig om jag har fel

How do you prove that you exist? Maybe we don`t exist....

Jag har för mig att man även tar -Ob1T6 på anfallet då det måste räknas som snabbt.

Men för all del... Jag kan ha fel...

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Perenna

Swordsman
Kvickt anfall:
"Rollpersonen får göra ETT extra anfall före alla andra handlingar..."
Rollpersonen får alltså inte göra två extra anfall, trots att rollpersonen har två vapen.

Uppföljning:
"En uppföljning är EN extra attack direkt efter den FÖRSTA."
Kanske lite luddigt beskrivet, men jag tror att någon på Neo redan svarade att en uppföljning endast kan göras en gång per runda, efter den första attacken. Nu kommer i och för sig problemet om man skall räkna det kvicka anfallet som det första (vilket ger mindre chans för tillbakaknuffning), eller om man skall räkna det första 'riktiga' anfallet...

Helmgast
Strunta helt i kvicka anfall, och byt ut det mot snabbt fintanfall. Och, ja, stridskonster är lite för bra ibland, Dessutom är ett lyfalisvärd i varje hand lite osmidigt, då de är 180 cm långa.

// Slut.

Big Marco

Läskig
Du har helt rätt - oftast gäller det bara att läsa exakt vad som står och inte tolka reglerna.

Jag skulle lägga uppföljningen på det kvicka anfallet - annars blir det som att både äta kakan och ha den kvar.

-Marco Behrmann

Jag kommer inte svara på din fråga eftersom de före mig redan gjort just det.

Snälla, säg inte att du spelar en thismisk vapenmästare med två lyfalisvärd. Fattar du inte hur fruktansvärt fult det skulle se ut att se dig slåss. Två stycken 180cm långa svärd som du kommer vevande med. Snälla nån!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Kitzune

Swashbuckler
<I>"Snälla, säg inte att du spelar en thismisk vapenmästare
med två lyfalisvärd. Fattar du inte hur fruktansvärt fult
det skulle se ut att se dig slåss. Två stycken 180cm långa
svärd som du kommer vevande med. Snälla nån! "</I>

Spelar det någon roll HUR man ser ut ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

JA!!!

Klart, man kan inte springa omkring och se helt knäpp ut. Alla alver vet detta. Du vill väll inte se ut som en dvärg?

Alvernas vapenmästare och alla andra vapenmästare tränar ju fr att uppnå den perfekta balansen mellan krigare och vapen. Inte faen kan man springa runt med två långa jävla spett och veva! Sedan är det inte direkt smart att springa med två svärd, det är smartare att springa runt med ett svärd och en sköld så att springa med två vapen har ingen direkt funktion förutom att det ser jäkligt snyggt ut. Sedan om man vill springa runt med två lyfali ser det inte ens snyggt ut.

Perenna

Swordsman
Re: JA!!!

...och skall vi vara riktigt petiga så springer ingen runt med lyfali. Inte ens ETT! ...såvida det inte är krig.

Lyfali är ett krigssvärd, och absolut ingenting man bär omkring på i vanliga fall. Kikar man på vapenetiketten i 'Alver - Förbannelsens folk' så ser man att alla andra svärd kan accepteras (beroende på hur det bärs), men har någon en lyfali så "kommer man inte med fredliga handlingar" (eller hur citatet nu lyder?).

Fredrik O

Veteran
Skulle nog vilja påstå att det är så gott som omöjligt att slåss med två stycken 180cm:s svärd...såvida man inte är en stor jäkla frakktrukh som lyckats spöa två ur liljans garde och sno deras svärd...intressant tanke...då hade han ju kunnat ha yelani bröstplåten som armskena... :gremcool: Men för en "normal"byggd alv så är det nog så gott som omöjligt...finns liksom inte plats för det...speciellt inte med tanke på hur man hanterar ett lyfali enligt den där stridskonsten som nämdes ovan...

Tycker sl i den gruppen borde tänka över det där lite...

Perenna

Swordsman
Re: Jag vet det

Se det som en pik till Belgarth... Inlägget råkade bara hamna i slutändan av diskussionen/tråden ;)

Roblin

Warrior
för i helvete...

som den vän av ordningen jag är, undrar jag lite lätt;
hur drar man två svärd på vardera 180cm?
Någon skida kan det knappast bli tal om, dina armar är för korta.
Skall du ha dem hängande på ryggen?

Har själv provat det senare, men det är fruktansärt obehändigt, hur fan gör de där hjältarna egentligen?

-roblin-

Belgarth

Swordsman
nej jag är ingen vapenmästare för då skulle våran SL bli galen. men jag är en 215cm lång thism

Belgarth

Swordsman
normalt byggd?
en massiv Thism på 215 cm!

Krille

Super Moderator
Läs avsnittet om vapenetikett!

"hur drar man två svärd på vardera 180cm?"

Det gör man inte. Lyfali bäres lämpligen på axeln, hängs på lämplig häst eller läggs på en vagn någonstans. Eller lutas mot väggen. Har man en lyfali med sig så menar man allvar - gör man det utan att ett krig är förestående eller man inte är i tjänst så kommer en alv att uppfatta det som någonstans mellan en riktigt grov förolämpning och en krigsförklaring.

Kort sagt, lyfali är ett krigsvapen som man inte bär civilt, något som en hel kasse rollspelare jobbar hårt för att aldrig uppfatta.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Och du kan su nai lyfali? Då är du ju en vapenmästare! Du är också ambi och springer runt med TVÅ lyfali? Du är en fjantig vapenmästare. Ta inte illa upp./images/icons/wink.gif

Roblin

Warrior
vapenetikett.

Kort sagt, lyfali är ett krigsvapen som man inte bär civilt, något som en hel kasse rollspelare jobbar hårt för att aldrig uppfatta.

Något som en strandad sjöstjärna borde fatta, som jag uppfattat det har vapnet inget "standby"-läge, utan det är draget, eller inte med. Det köper jag lätt.
Men när det gäller "vanligare" stora vapen, som storsvärd och för den delen, även om de kanske inte är så vanliga, kraggsvärden. De senare bäres ju alltid med, efter vad jag har förstått. Då är ju hästen ett ypperligt alternativ.

-roblin-

Krille

Super Moderator
Re: vapenetikett.

"Men när det gäller "vanligare" stora vapen, som storsvärd och för den delen, även om de kanske inte är så vanliga, kraggsvärden."

Människor har inte samma vapenetikett som alver, men även där anses stora vapen som storsvärd vara krigsvapen. Har man ett sådant så förväntar man sig våld och otrevligheter. Även om man inte uppfattar det som en krigsförklaring elelr förolämpning så är det fortfarande förbaskat ohyfsat att släpa på sådana "civilt".

Kraggsvärd är ungefär det enda undantaget. De bärs av en kraggbarbar på det sätt som han tycker är lämpligt och bekvämt, och ingen bör ta illa upp eftersom det är hans svärd. Skulle han inte hinna dra det så kan han alltid sopa till med en rak höger.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"