Nekromanti Stridskonster - Bryta gränser?

Pendragon

Swashbuckler
Finns det inget (regeltekniskt) sätt att höja tekniknivåerna över de maximum som anges vid stridskonsterna eller inkorporerera (tilläggs-)tekniker som ingår från början?
Eller måste jag spika egna regler för sånt?

Jag tycker stridskonsterna är lite märkligt begränsade med tanke på hur de kan skräddarsys i Eon...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
extra tekniker *Mina spelare ska ej läsa detta!*

Finns det inget (regeltekniskt) sätt att höja tekniknivåerna över de maximum som anges vid stridskonsterna eller inkorporerera (tilläggs-)tekniker som ingår från början?

Nej. Men vilken rollspelare har någonsing brytt sig om att följa alla regler egentligen ? :gremwink:

Jag har lekt med det där själv. I min kampanj så har vi en flicka som är ganska duktiga på närstrid (Låt oss kalla henne för Angelica, för det är ju hennes namn). Hon har tränat Tae-Kwon-Do sedan hon var en 7-8 år. Till historien så hör att Angelica är en genmanipulerat experiment från Japan, skapt för att vara en optad soldat (Detta kan verka orättvist mot dom andra spelarna, men alla deras karaktärer är genmanipulerade experiment från Japan, med sina olika specialitéer).

Så, för att komma till stridskonsterna. Angelica har Tae-Kwon-Do lättlärt. Delvis för att hon har tränat sedan så låg ålder, och delvis för att hon är ett svår-optat-kombat-monster från Japan. :gremgrin:
Pga av att hon har tränat Tae-Kwon-Do sedan barnsben och att hon i grund och botten är skapt för att ha ihjäl anda varelser så effektivt som möjligt, så har jag gett henne en bonusteknik till hennes Tae-Kwon-Do. I det här fallet tekniken greppa I . Som hon sedan under kampanjens gång nu har höjt till greppa III (Detta kan återigen tyckas vara smulan orättvist mot dom andra spelarna, men eftersom hon är den enda med stridskonster så gör det inte så mycket). Och vem vet, andra delar av hennes genetiska "killer-instinct" kanske kickar igång under något pressat läge och hon får ytterligare en teknik till stridskonsten (min plan är att ge henne bryta motståndare tids nog).

I det läget så börjar hennes stridskonst gå bort från Tae-Kwon-Do och närma sig något annat, typ "Angelicas kicka ärsle teknik".

Så jag har mycket riktigt gått bort från dom restriktionerna som finns i boken om stridskonster, fast jag har motiverat det med att hon är mycket speciell, och det ligger i hennes natur att hon är duktig på att spöa folk.

Å andra sidan så har det varit mycket snack om stridskonsternas regeltekniska uppbyggnad här på forumet. Det var en kille som gjorde jämförelsen att träna stridskonster liknar mycket att plugga språk. Om man har lärt sig franska så kommer det gå snabbare att lära sig italienska eller spanska. Dessutom så har man lärt sig grundläggande grammatik och lingvistik, och kommer således kunna plugga t.ex. Swahili enklare trots att dom tidigare språken inte är besläktat med swahili.
Samma sak gäller för stridskonster, om man har tränat Karate en massa så har man lärts sig saker som sparkar, slag, blockering. Dessutom så har man lärt sig grundläggande kroppskontroll, koncentration och troligtvis fått en hel del övning i sparring. Således så kommer det vara mycket enklare för den här Karate-nissen att börja träna t.ex. Tae-Kwon-Do än vad det är för en helt färsk Tae-Kwon-Do-nisse.

Men man kan säga att det är mycket snack men lite verkstad, vad jag minns så kom det inga konkreta regelförslag på hur man ska lösa det hela regeltekniskt.

Så vi kan väl sammanfatta med att säga att, Ja. Du måste sätta dig ner och snickra egna regler ifall du känner att du måste ha regler. Annars kan du använda någon form utav godtycke. Fast det kan ofta bli orättvist mot dom andra spelarna :gremfrown:

/Naug

Perenna

Swordsman
Re: extra tekniker *Mina spelare ska ej läsa detta!*

Hon har tränat Tae-Kwon-Do sedan hon var en 7-8 år. Till historien så hör att Angelica är en genmanipulerat experiment från Japan, skapt för att vara en optad soldat...

Vad i hela fridens namn lär sig en japansk, optad soldat taekwondo för?! Totalt orealistiskt! Japanerna skulle aldrig sjunka så lågt... :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: extra tekniker *Mina spelare ska ej läsa detta

Vad i hela fridens namn lär sig en japansk, optad soldat taekwondo för?! Totalt orealistiskt! Japanerna skulle aldrig sjunka så lågt... :gremwink:

Ja. Hur ofta döper Japaner sina dunderkloner till Angelica ?

Faktum är att dom är "bortrövade" från företag vid en så låg ålder så att dom inte minns det, och hamnade på grund av omständigheter på en adoptionsbyrå, och adopterades senare av en äldre dam från Kalifornien. Så dom är uppvuxna på västkusten i USA (i L.A. faktiskt), och där är Tae-Kwon-Do inte helt ovanligt. Dessutom så är olika kampkonster värdeneutrala för en kalifornier.

/Naug

Perenna

Swordsman
Re: extra tekniker *Mina spelare ska ej läsa detta

Faktum är att dom är "bortrövade" från företag vid en så låg ålder så att dom inte minns det, och hamnade på grund av omständigheter på en adoptionsbyrå, och adopterades senare av en äldre dam från Kalifornien. Så dom är uppvuxna på västkusten i USA (i L.A. faktiskt), och där är Tae-Kwon-Do inte helt ovanligt. Dessutom så är olika kampkonster värdeneutrala för en kalifornier.

Heh... Ja, det löser ju det hela... :gremwink:

Zug209_ivenhoe

Warrior
Det är inte meningen att man ska lägga till nya tekniker. Neo har gort så för att man inte ska skaffa sig nån maxad stridskonst med typ alla tekniker.

Jerry Sköld

Veteran
Jag ser inte något problem över huvud taget med att låta rollpersoner lära sig vilka tekniker de vill och inkorporera dem i "sin" stridskonst om de finner tillfälle samt möjlighet att lära sig. Det är ju t ex så som kampsporten "streetfighting" över huvud taget har uppstått - som en samling av tekniker från olika "officiella" stilar.

Pendragon

Swashbuckler
Optning och Koboldism bekämpar man med sunt förnuft, inte regler. Annars slutar det med att all ti spelet måste vara jämbördigt och balanserat. Ett exempel är D&D där alla klasser måste vara exakt lika bra.

DAKRilla

Hero
Husregler [ändrad]

"Optning och Koboldism bekämpar man med sunt förnuft, inte regler."

Håller fullständigt med.

Och så din ursprungsfråga:

"Finns det inget (regeltekniskt) sätt att höja tekniknivåerna över de maximum som anges vid stridskonsterna eller inkorporerera (tilläggs-)tekniker som ingår från början?"

Jag antar att du menar att lägga till nya tilläggstekniker utöver de som finns. Om så är fallet så har jag en lösning som jag själv kör med:

Ska man ha nya tekniker som varken är en basteknik eller tilläggsteknik för en stridskonst man har så måste man ha minst FC 10 i den. Sedan så betalar man det dubbla priset för dem, alltså två enheter per nivå i normala fall, och dessutom så får man givetvis endast köpa dem till max den nivå som man får köpa upp tilläggs och basteknikerna till (d.v.s. nivå I för FC 5 till 9, nivå II för FC 10 till 19 och nivå III för FC 20+). Möjligen en nivå lägre. Ska man skaffa dem senare, under spelets gång eller genom träning, så slår man som vanligt helt enkelt ett slag mot den stridskonst man vill lägga till tekniken till, fast med +Ob1T6 på svårigheten, totalt Ob5T6 alltså. Har man en lärare eller liknande (studerar och kopierar någon annans tekniker kanske?) så blir slagets svårighet som vanligt, d.v.s. Ob4T6.

[tillägg]
För att öka över den tillåtna maxnivån för en tilläggs- eller basteknik så kostar de nya nivåerna dubbelt så mycket att köpa. Svårigheten för att träna upp dem efter karaktärsskapandet blir Ob1T6 svårare än normalt utan lärare eller hjälpmedel, precis som det beskrivs för helt nya tekniker ovan.
[/tillägg]

En liten notis är att jag även har infört ännu en ändring för att främja användandet av stridskonster, nämligen att tekniknivå II istället kräver FC 10 till 15, nivå III kräver FC 16 till 20, nivå IV kräver FC 21 till 25 och nivå V+ kräver FC 26+. Dessa maximala nivåer för tilläggs- och bastekniker (som även är startnivå för basteknikerna) gäller dock endast vid karaktärsskapandet, precis som grundreglerna föreslår.

Jag har även funderingar på att kostnaden för att höja tekniknivån från start ska bero på hur hög nivån den är, t.ex. att nivå III för en tilläggsteknik ska kosta 3 enheter och att nivå III för en basteknik ska kosta 2 ([tekniknivå] minus ett, vilket skulle stödja den nuvarande regeln att man faktiskt får nivå I av alla bastekniker gratis). Detta skulle ju även göra att tekniknivåer som man egentligen inte har tillgång till blir ruskigt dyra, vilket de kanske borde vara, (fast kanske inte riktigt så dyra ändå...). Har dock inte testat hur detta fungerar praktiskt ännu.