extra tekniker *Mina spelare ska ej läsa detta!*
Finns det inget (regeltekniskt) sätt att höja tekniknivåerna över de maximum som anges vid stridskonsterna eller inkorporerera (tilläggs-)tekniker som ingår från början?
Nej. Men vilken rollspelare har någonsing brytt sig om att följa alla regler egentligen ?
Jag har lekt med det där själv. I min kampanj så har vi en flicka som är ganska duktiga på närstrid (Låt oss kalla henne för Angelica, för det är ju hennes namn). Hon har tränat Tae-Kwon-Do sedan hon var en 7-8 år. Till historien så hör att Angelica är en genmanipulerat experiment från Japan, skapt för att vara en optad soldat (Detta kan verka orättvist mot dom andra spelarna, men alla deras karaktärer är genmanipulerade experiment från Japan, med sina olika specialitéer).
Så, för att komma till stridskonsterna. Angelica har Tae-Kwon-Do lättlärt. Delvis för att hon har tränat sedan så låg ålder, och delvis för att hon är ett svår-optat-kombat-monster från Japan.
Pga av att hon har tränat Tae-Kwon-Do sedan barnsben och att hon i grund och botten är skapt för att ha ihjäl anda varelser så effektivt som möjligt, så har jag gett henne en bonusteknik till hennes Tae-Kwon-Do. I det här fallet tekniken greppa I . Som hon sedan under kampanjens gång nu har höjt till greppa III (Detta kan återigen tyckas vara smulan orättvist mot dom andra spelarna, men eftersom hon är den enda med stridskonster så gör det inte så mycket). Och vem vet, andra delar av hennes genetiska "killer-instinct" kanske kickar igång under något pressat läge och hon får ytterligare en teknik till stridskonsten (min plan är att ge henne bryta motståndare tids nog).
I det läget så börjar hennes stridskonst gå bort från Tae-Kwon-Do och närma sig något annat, typ "Angelicas kicka ärsle teknik".
Så jag har mycket riktigt gått bort från dom restriktionerna som finns i boken om stridskonster, fast jag har motiverat det med att hon är mycket speciell, och det ligger i hennes natur att hon är duktig på att spöa folk.
Å andra sidan så har det varit mycket snack om stridskonsternas regeltekniska uppbyggnad här på forumet. Det var en kille som gjorde jämförelsen att träna stridskonster liknar mycket att plugga språk. Om man har lärt sig franska så kommer det gå snabbare att lära sig italienska eller spanska. Dessutom så har man lärt sig grundläggande grammatik och lingvistik, och kommer således kunna plugga t.ex. Swahili enklare trots att dom tidigare språken inte är besläktat med swahili.
Samma sak gäller för stridskonster, om man har tränat Karate en massa så har man lärts sig saker som sparkar, slag, blockering. Dessutom så har man lärt sig grundläggande kroppskontroll, koncentration och troligtvis fått en hel del övning i sparring. Således så kommer det vara mycket enklare för den här Karate-nissen att börja träna t.ex. Tae-Kwon-Do än vad det är för en helt färsk Tae-Kwon-Do-nisse.
Men man kan säga att det är mycket snack men lite verkstad, vad jag minns så kom det inga konkreta regelförslag på hur man ska lösa det hela regeltekniskt.
Så vi kan väl sammanfatta med att säga att, Ja. Du måste sätta dig ner och snickra egna regler ifall du känner att du måste ha regler. Annars kan du använda någon form utav godtycke. Fast det kan ofta bli orättvist mot dom andra spelarna
/Naug