Re: hmm...
Det finns två orsaker, en metaspelteknisk och en spelteknisk. Den metaspeltekniska är att Calle ville begränsa antalet färdigheter.
Det är en förståndig orsak... bättre med ett fåtal relativt generella färdigheter + sunt förnuft modifikationer av SL än tre milljoner specifika färdigheter.
Den speltekniska är att vapenfärdigheter som Svärd simulerar amatörviftandet på bakgården som bonden Sune sysslar med innan han skickas in i hären. Så som han vevar spelar det ingen större bandy om han gör det med en florett, en claymore eller en katana. I och med att vapenfärdigheten inte använder vapnets alla finesser så kan färdigheten vara läbbans bred.
Det är dock mystiskt... oavsett vilket vapen man använder skulle man sålunda få en jämt träning i alla vapen? Om det var en färdighet för "närstrid" (som DoD6s "stridskapacitet") skulle man kunna se det som en grov förenkling för att hålla regelmängden nere... Nu blir däremot den skickliga florettanvändaren en mästare på tvåhandssvärd men en klåpare på yxa. (måhända blir han också en klåpare på dolk, trots att en dolk skulle kunna användas med rätt liknande teknik. Finns det en färdighet för Dolk?)
Sedan måste man fråga sig vad som händer när man tränat sig riktigt bra med svärd. När man är en verklig mästare med sitt vapen (eller, som det nu blir, alla vapen av samma godtyckliga typ från samma kultur) så borde man ha utvecklat tekniker, mer eller mindre informellt. Vilket för oss i en hel cirkel till där tråden startade /images/icons/smile.gif