Nekromanti Stridskonster till Skymningshem/Eon

Krille

Super Moderator
Jag har jobbat med världen Skymningshem (läs mer här) en tid nu, och är nästan klar. Världen kan spelas med bland annat Eons regler och modifikationerna av dessa är också nästan klara. Det återstår tre små saker:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Graderingsprov: Graderingsproven är helt enkelt en klase med test som rollpersonen måste genomgå för att få skaffa en viss teknik i en stridskonst. Klarar man inte graderingsprovet så får man inte lära sig tekniken.

Det saknas graderingsprov för ungefär hälften av teknikerna. Detta behöver fyllas ut så att listan blir komplett, med ett par tre graderingsprov per teknik.[*]Stridskonster: Jajjemen, sådana behövs. Eftersom de vanliga vapenfärdigheterna inte används alls i Skymningshem, utan enbart stridskonster, så är det nödvändigt att stridskonster listas upp.[*]Taktikvalskorten: Taktikvalskorten till Eon byggdes för www.rollspel.nus julkalender 2003, och var inspirerade av dess motsvarighet i T10-systemet (finns också på Skymningshem-sidorna). Vad som nu behövs är en frivillig regel för att använda dessa i Skymningshem.[/list]

Så, är det någon som har lust att ta upp handsken och hjälpa mig med dessa saker?

Krille

Super Moderator
Graderingsprov

• Eleven ska svara på frågan "varifrån kommer mellanrummet mellan de två bitarna efter ett hugg?"
  • Eleven ska kapa en blomstjälk på längden med ett hugg. Hugget får inte gå ur stjälken förrän i stjälkens ände.
  • Eleven ska kapa ett ungt sayash-strå (ett strå från en inhemsk gräsart) som hålls i lärarens hand. Om tekniken är felaktig, eller svärdet är dåligt slipat, så kommer sayash-strået bara att böja sig och möjligen skalas, men det kommer inte gå av. Om hugget är rent så har eleven klarat av provet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Regler om simmande strid efterlyses.

Hej alla.

I Skymningshem så finns det ras som kalla för Thrakinde som är mycket välanpassade för amfibiskt liv.

Nu när jag sitter och skriver stridskonster, så kom jag på att Thrakinde borde bannemig vara ena riktiga hejare på att slåss i vatten.

Men! (här kommer kruxet in)
Det finns inga regler för att slåss i simmande. Alltså inte slåss när man står i vatten och bottnar, och när man inte bottnar och måste simma.

Problem: Jag har mer eller mindre hjärntorka, och kan inte komma på några bra och vettiga regler för att slåss simmandes.

Fråga: Är det någon som funderat i dom här tankegångarna tidigare? Eller är det bara någon som har någon riktigt bra idé om hur en sådan regel skulle se ut?

/Naug, söker hjälp

Kakan

Veteran
Re: Regler om simmande strid efterlyses.

alla regler om drunkning och vistelse under vatten i grundboken bör väl användas.. 4 poäng syrebrist per runda och allt vad det leder till.. sen kan man ju säga att vattnet gör en hel del motstånd för rörelser så allt vad balans och reflexer heter blir ju något nytt liket borde vara besvärligt för den som inte är van vid det.. man skulle kunna anta att det också är lättare att göra helt fel och att tappa sitt vapen och liknande (=högre fummelrisk), så en allmänn svårighetsökning på Ob1T6 allt undvikande, alla pareringar, blockeringar, och de flesta anfallsmanövrar är väl berättigat.. dock så skulle jag vilja påstå att stötar med svärd, spjut och andra vapen med en vass spets på borde gå lika bra under vatten, visst, det går säkert lite segare, och det är svårare att ändra riktning på stöten, fast det måste vara ett helsike att försöka undvika, så det gör nog inget.. alltså: stötande anfall = normal svårighetsgrad.
vidare så kan man gott halvera skadan från hugg och krossvapen som inte lär få upp så mycket fart under vatten.
man också tänka sig att man kan göra undvikningar och anfall med naturliga vapen med färdigheten Simma istället för slagsmål (med samma svårighet som för slag med slagsmål)..

sedan tekniken för strid i vatten skulle kunna kräva att man håller andan under vatten i en evighet samtidigt som man simmar så-och-så långt dragandes på en säck i väldigt strömmt vatten, eller något liknande som berättigar ett slag mot simma med 4-5 tärningar för att visa att man är ett med elementet.. när man sedan har fått lära sig tekniken får man följande fördelar i undervattensfight:
1) man rör sig inte mer än man behöver och vet hur mycket man ska anstränga sig för att uppnå maximalt resulat med minimal anträngning = man får bara 2 syrebrist per runda under strid, dvs som i vila istället för 4 som i strid utan tekniken
2) alla slag för naturliga vapen, pareringar och undvikningar sker med normal svårighet, inklusive när man använder simma istället för slagsmål

eller nått =)

Doda

Veteran
Matrix-influerade tankegångar (kanske SPOILER)

Jag vet inte om detta räknas som Eon-relaterad, men det är ju Eons regelsystem, så jag skriver det ändå.

Jag har för mig att jag läste att Fo'ur var Athleas måne, och bara hade en gravitation som var 80% av jordens. Detta borde ju innebära att man kan göra en hel del roliga hopp i Skymningshem, och det borde finnas med i stridskonsterna. Tar man tillräcklig sats borde man dessutom kunna springa en liten bit på en vägg :gremwink:.
Jag blir bara mer och mer intresserad av Skymningshem ju mer jag tänker igenom det. Jag kommer nog att testa det med min spelgrupp (börjar bli trött på min egen pacifistiska, intriginriktade Eon-stil, och vill ha lite stridskonst-action)

/Doda (som gillade Matrix Reloaded)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Muskelatrofi?

Men om man lever i en miljö som har lägre gravitation så kommer ju inte kroppen utveckla lika mycket muskler som på t.ex. jorden.

Musklerna kommer ju utvecklas eller förtvinas beroende på den gravitationen man befinner sig i...
tror jag i alla fall.
Fast vad som händer om man tränar upp musklerna är ju en annan femma...
Nån som vet?

/Naug, undrar om inte människors arvsmassa har anpassat människors för jordens gravitation.

Pendragon

Swashbuckler
Undervattensvåld

Med viss erfarenhet av strid under vattnet (nåja... undervattensrugby) vill jag göra några tilägg, iaf för obeväpnad strid. Vad det gäller undvikande, vill jag påstå att det inte alls är svårare, inte minst om man åtminstone är någorlunda simkunnig då minsta kroppsrörelse skickar iväg kroppen i någon riktning. Greppning lär bli det i närmaste ett krav utom för sparkar.
I och med greppning är såpass viktigt, och rustning mer eller mindre nonexistent under vatten kommer små vapen som kräver lite svängrum och kraft, som dolkar och knivar vara huvudvapen, även om stötvapen som spjut och treuddar kan vara användbara i stridens öppningsskede, men då det är svårt att röra dem i sidled, blir det ganska lätt att greppa sin motståndares spjut i fråga och ta sig runt spetsen, eller stöta tillbaks med sitt eget spjut.
Vad det gäller obeväpnad strid så är greppningar följda av knäningar något det effektivaste sättet att angripa, då man betydligt lättare kan komma åt alla delar av motståndarens kropp.

Öh... och det halvfärdiga inlägget överger jag där pga trötthet och hjärnsläpp. Jag vet att jag har mer att säga i ämnet, men kommer inte på det nu i mitt ostrukturerade tillstånd.

/Joel - vattenligist

rax

Swordsman
Re: Matrix-influerade tankegångar (kanske SPOILER)

Beror inte detta på hur pass anpassade Fo'urs invånare är till gravitationen (0,8G)? Om invånarna på Fo'ur sedan generationer är anpassade till den lägre gravitationen så lär de inte kunna dra fördelar av den låga gravitationen - den är lika naturlig som Jordens 1,0G är för oss. Därmed lär Fo'urs invånare inte klara av någon Matrix-akrobatik på hemmaplan.

/Rax, full - go' - älskar er alla - hänvisar till 2300AD och Traveller som källor

rax

Swordsman
Re: Hoppsan - Muskelatrofi?

Svarade på Dodas inlägg med ett liknande resonemang ovan, men tänkte utveckla det här (ledsen, borde ha läst ditt inlägg innan jag postade). Tycker som du, Naug, att man inte som infödd Fo'ur-bo kan dra nytta av den lättare gravitationen eftersom ens muskelmassa är anpassad till den gravitationsnivå man lever i.

Tror inte heller att man kan träna upp den egna muskelmassan till den grad att man kan "övervinna" den naturliga gravitationen (0,8G). Detta av två anledningar:

1) För alla som är uppväxta med Fo'urs gravitation är det den naturliga gravitationen. De lider inte av muskelatrofi eftersom de inte kommer från Jorden. Invånarna har den muskelmassa som behövs för att röra sig smärtfritt i Fo'urs miljö.

2) Ingen på Fo'ur vet att deras art inte ursprungligen kommer från Fo'ur - det finns alltså ingen anledning att genom styrketräning försöka "övervinna" den naturliga gravitationen.

/Rax, fortfarande full o' go' - rekommenderar en titt i 2300AD eller Traveller om "realistisk" sci-fi är på tapeten

Doda

Veteran
...fast dom har inte anpassat sig! (SPOILER)

Om man kikar på tabellen för RP:s vikt och längd i Skymningshems version av Eon-reglerna, ser man att människor fortfarande är lika stora som sina förfäder.
Man man kan ju också tänka sig att de andra raserna (läs Iynisin) har anpassat sig till gravitationen på ett sätt som gör det möjligt för dem att utföra manövrer som vore omöjliga på Jorden. (Jag pratar inte om att flyga och stanna kulor i luften, bara några oskyldiga, ovanligt höga hopp)

/Doda (inser att detta blir mindre och mindre Eon-relaterat...)

rax

Swordsman
Re: ...fast dom har inte anpassat sig! (SPOILER)

Va? Har de inte anpassat sig? Skriv genast till Krille och kräv att han gör Skymningshem mer verklighetstroget - skandal! :gremgrin:

Allvarligt talat vet jag inte hur lång tid det tar för gravitationen att sätta permanenta spår i människans kroppsbyggnad, kanske har det inte hänt än i Skymningshem? I så fall så är det inte orimligt att man hoppar relativt längre eller högre. Å andra sidan kanske Krille helt enkelt struntat i den aspekten (eller glömt den) - det handlar ju inte om ett hard sci-fi spel.

/Rax, tycker till om "a matter of some gravity"

Ymir

Liten kantbaron
Re: Längd och miljö

Om man kikar på tabellen för RP:s vikt och längd i Skymningshems version av Eon-reglerna, ser man att människor fortfarande är lika stora som sina förfäder.
Betänk då att människorna i Eon har exceptionellt hög medellängd för att leva i en förindustriell pseudomedeltida värld som Mundana. De borde varit kortare, mig veterligen.

Å andra sidan...folk blir jäävligt långa i Neotech, så någonstans har Neogames tänkt på det där ändå, och det i sig är berömvärt. Frågan är mest om de gjort det tillräckligt...

(Att Neotech sedan inte tar hänsyn till att olika folkslag borde ha olika medellängd är en helt annan femma).

- Ymir, 1,79

Phelan

Hero

Det är sant att människorna är väldigt mycket längre i Eon än vår medeltid. Å andra sidan, rent stämningsmässigt, vore det inte rätt trist om folk inte var mycket längre än dvärgarna? När man har andra raser vars relativa längd/brist är en väsentlig del av deras särdrag så låter jag nog gärna realismen stryka på foten här.

Mvh / Phelan, som har för sig att kosthållning spelar in rätt mycket för längd och att olika kosthållning i vår värld sammanfaller en del med olika folkslag

Ymir

Liten kantbaron

Å andra sidan, rent stämningsmässigt, vore det inte rätt trist om folk inte var mycket längre än dvärgarna?
Krymp ned dvärgarna, om det nu är så viktigt.

När man har andra raser vars relativa längd/brist är en väsentlig del av deras särdrag så låter jag nog gärna realismen stryka på foten här.
Allt är relativt. Är medellängden för människor lägre kan den gott vara det för henéa och misslor med, liksom. Krymp ned alla, så finns helt enkelt inget problem.

- Ymir, ser trovärdigheten, och därmed realismen, som något av det viktigaste med Mundana

Kakan

Veteran
Re: Muskelatrofi?

jag VET inte, men jag kan ta en kvalificerad gissning..

visst, om gravitationen är lägre så kommer folk där att utveckla mindre muskelmassa, och skulle inte hoppa lika högt som en människa, varken på jorden eller f'our, dock tror jag att en f'our-människa hoppar högre hemma på f'our än en jord-människa på jorden..
om vi tar och jämför med den extremaste möjliga jämförelsen, ett rymdskepp eller en rymdstation i omlopp kring jorden, där gravitationen är näst intill noll, så kommer man att se att människor där kommer att drabbas av förtvinande muskler, även med riktigt hård träning har de svårt att hålla igång dem, och de har det i regel ganska kämpigt när de först kommer tillbaka ner. dock rör de sig ju rätt bra i tyngdlöshet och kan ju göra rätt långa hopp där =) vad jag försöker komma fram till är att jag tror att musklerna förtvinar mindre än vad gravitationen minskar, så även om människorna på f'our är svagare än jordmänniskor, så tror jag att de är starkare i förhållande till hur mycket gravitation de utsätts för = bättre hoppare.

sen tvivlar jag på att hoppen verkligen blir så mycket längre, tror inte gravitationsskillnaden är tillräckligt stor för riktigt märkbara skillnader..

Pendragon

Swashbuckler

Då kan man helst enkelt hävda att en mundanskt centimeter är kortare är än en jordisk, så löser man det problemet lättare... :gremtongue:

/Joel

Krille

Super Moderator

"Jag har för mig att jag läste att Fo'ur var Athleas måne, och bara hade en gravitation som var 80% av jordens. Detta borde ju innebära att man kan göra en hel del roliga hopp i Skymningshem, och det borde finnas med i stridskonsterna. Tar man tillräcklig sats borde man dessutom kunna springa en liten bit på en vägg"

Det vore definitivt i rätt stil, i alla fall. Striderna i Skymningshem är tänkta att vara lite åt animé/wuxia-hållet till (om än kanske inte så överdrivet som i Hero, Crouching Tiger Hidden Dragon eller Matrix).

Doda

Veteran

Det vore definitivt i rätt stil, i alla fall.
Jag tyckte väl det, och det räcker egentligen.
Jag håller inte med Ymir: Spelkänsla och stämning är i mitt tycke viktigast, och får alltid gå före realism när jag är SL.

Btw, är reglerna för vanliga hopp förändrade i Skymningshem? (jag har inte läst igenom alla regelmodifikationer än) I sådana fall borde ju en stridskonst med höga hopp definitivt vara möjlig.

/Doda

Krille

Super Moderator

"Btw, är reglerna för vanliga hopp förändrade i Skymningshem?"

Nepp.

Ezping Orm

Hero
Re: In my world..

I mitt Mundana är medellängden minskad med runt 10cm för människofolken och eftersom dvärgarna i Eon är rejält korta som dom är, så ser jag inga problem med det.

Något med dvärgarna som jag däremot funderar på att modifiera, är deras hiskeliga styrka. +4 i STY för en knatte på 115 cm känns helt enkelt obalanserat.